شناسهٔ خبر: 34111352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز تولید پژو۳۰۱ در ایران بدون مشارکت فرانسه

صاحب‌خبر -
 

خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بیش از ۶۰ درصد با حضور معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس در ایران خودرو به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، پس از ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی، ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو ۳۰۱ را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند.

براین اساس با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری که در شرکت های قطعه سازی صورت گرفته، پژو ۳۰۱ در حال آماده سازی برای تولید انبوه بوده و این آمادگی وجود دارد تا با سطح داخلی سازی بالاتر از ۶۰ درصد تولید و روانه بازار شود. این میزان به مرور زمان افزایش یافته و بخش زیادی از تولید این محصول به صورت خودکفا شده تولید خواهد شد.

برنامه ریزی و هدف ایران خودرو در پنج سال نخست، تولید ۴۰۰ هزار دستگاه از این محصول است. محصول پژو ۳۰۱ در قالب سه تیپ و واریانت شامل دو واریانت با گیربکس دستی و موتور EC۵ و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC۵ به تولید خواهد رسید.

حجم موتور این خودرو ۶ر۱ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور چهار هزار است. در تیپ تولیدی پژو ۳۰۱ در سال نخست، گیربکس دستی پنج سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت ۶۴۰ لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع می کند. پژو ۳۰۱ سطح آلایندگی استاندارد یورو ۵ را پاس کرده و دوستدار محیط زیست به حساب می آید.

سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو است.

درهمین حال خط تولید بدنه محصول پژو ۳۰۱ با ظرفیت اسمی ۲۰ دستگاه در ساعت و سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از تکنولوژی جوشکاری لیزر وCMTبهره می‌برد، در ایران خودرو به بهره برداری رسید. بیش از ۳۸ میلیون یورو برای راه اندازی این خط تولید سرمایه گذاری شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری درمراسم افتتاح این خط تولید با تشریح مخاطرات ناشی از نگاه سنتی به صنعت خودرو، گفت: ساختار اقتصاد ما نفتی بوده و در واقع وارداتچی هستیم که برای رفع این مشکل باید بسیاری از ساختارها شکسته شود.

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش فارس، سورنا ستاری اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اینکه خط مونتاژ راه بیندازیم، اسمش کارخانه است نه صنعت و برای افراد تحصیل‌کرده ایجاد اشتغال نخواهد کرد و فقط با یک تکنیسین مشکلش حل می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی می‌شد کشور را با خام‌فروشی اداره کرد ولی این کار حالا امکان‌پذیر نیست، گفت: خام‌فروشی باعث ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود. به عنوان مثال بابت واردات یک شیشه عطر باید ۳۰۰۰ میلی‌لیتر نفت از کشور خارج شود. تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم، روند رشد فناوری، بسیاری از صنایع را در آینده فلج خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: اگر به صنعت خودروسازی با نگاه سنتی توجه شود، این صنعت هم کنار زده خواهدشد. خودروهای کانسپت که گوگل و آمازون طراحی کرده‌اند به زودی صنعت خودرو را متحول می‌کند و اصولا در زمینی که خودروسازان ایران بازی می‌کنند، این شرکت‌ها حضور ندارند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر قرار است محصولی از پژوهش و تحقیق بیرون بیاید، در آن پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخش خصوصی باید حضور داشته باشد و با بودجه‌های دولتی محصولی از تحقیقات بیرون نمی‌آید.

به گفته ستاری، راه تزریق فناوری به خودروسازی‌ها این است که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنند. در زمان تحریم‌ها متوجه شدیم چیزی که ما را نجات می‌دهد، دارایی‌های فکری است، در حالی که به خاطر باندهای وارداتی که در سراسر کشور وجود دارند، این دارایی‌ها تا حالا مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

وی با تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اینکه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اگر صنعت خودرو را با فناوری همراه نکنیم، از چهارتا بچه شکست خواهیم خورد، زیرا آنها شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی دنیا را دارند، خطاب به خودروسازان گفت: مردم اعتراض می‌کنند که به خاطر ۴ قطعه خودرو شما کف کارخانه مانده ولی این بحران‌ها باعث می‌شود شما دوست و دشمن خود را بشناسید. اینکه شریکی خارجی داشته باشید و با یک اخم از ایران برود، نشان می‌دهد که شریک راهبردی برای خود انتخاب نکرده‌اید.معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اقلام تحریمی را در لیست تولیدات قرار داده‌ایم و از شرکت‌هایی که بتوانند این اقلام را تولید کنند، حمایت خاص خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران خودرو هم درمراسم افتتاح خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ با اعلام دریافت ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو طی مدت پنج سال، از داخلی‌سازی یکی از قطعات استراتژیک که تاکنون کسی جرأت تولید آن را نداشته است، خبر داد و گفت: اولین سری از خودروهای پژو ۳۰۱ اردیبهشت سال آینده به مشتریان عرضه خواهد شد.

هاشم‌یکه زارع افزود: مهر امسال از داخلی‌سازی قطعه‌ای رونمایی خواهیم کرد که هیچ یک از قطعه‌سازان داخلی جرأت تولید آن را نداشته و آن را خط قرمز تولید قطعات دانسته‌اند؛ اما اکنون این قطعه به کمک مدیران جوان ایران‌خودرو داخلی‌سازی شده است.

وی با یادآوری دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال گذشته تصریح کرد: در این دیدار مدیران پژو به ایران خودرو اعلام کردند که نباید خودرو پژو ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کند؛ در حالی که ما به آنها گفتیم شما از قرارداد خارج شده‌اید؛ بنابراین ما به هر ترتیب خودرو پژو ۳۰۱ را داخلی‌سازی و تولید خواهیم کرد. تولید پژو ۳۰۱ ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که می‌توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد.

مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: ۳۰۰ قطعه‌ساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به داخلی ‌سازی ۸۰ درصد در تولید آن خواهیم رسید. دراین راستا نخستین سری این خودروها در اردیبهشت ۹۹ به مشتریان عرضه خواهد شد. ما توانستیم موتور این محصول را با ۸۰ درصد داخلی‌سازی تولید کنیم که علاوه بر ۳۰۱ می‌توان در سایر خودروها هم از آن استفاده کرد.

وی گفت: هدف‌گذاری تولید پژو ۳۰۱ تولید ۲۵۰ هزار دستگاه در سال است. این در حالی است که پژویی‌ها اعلام کردند که اجازه تولید در ایران را ندارید که تاکید می‌کنیم می‌توانیم خود این پروژه را جلو برده و صاحب یک پلتفرم شویم. این نکته بسیار مهمی است که می‌توان خودروهای مختلفی بر روی این پلتفرم سوار کرد. در قرارداد دوم منعقده با پژو هم موضوع دریافت خسارت مطرح و بیش از ۱۵۰ میلیون یورو در دفاتر منعکس شد که نشان می‌دهد پژو بازنده ترک کردن ایران است. منصور منصوری مدیرعامل ساپکو هم دراین مراسم گفت: خودرو پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار می‌شود. نخست مدل دستی را خواهیم داشت. فعالیت ساخت مدل اتوماتیک هم آغاز شده و بعد از گیربکس دستی به بازار می‌آید.وی با بیان اینکه این محصول استانداردهای ۸۵ گانه را پاس می‌کند، اظهار داشت: طراحی و تولید بر اساس شرایط رقابتی، یکی از نخستین اهداف این پروژه است. سطح فناوری این خودرو بسیار متفاوت است و تولید قطعات جدید با استانداردهای بین‌المللی از جمله اهداف دیگر آن است.

مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه بستر لازم برای رشد زنجیره تأمین در پروژه ۳۰۱ تحقق یافت، گفت: تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین میزان ارزبری در این پروژه انجام خواهد شد و خودکفایی این محصول در حال حاضر ۶۱ درصد است که به ۸۰ درصد خواهد رسید و در واقع خودرو ۳۰۱ بدون کمک پژو ساخته شده است.

وی تصریح کرد: در بحث خودکفایی، موتور و گیربکس این خودرو تولید ایران‌خودرو است. این خودرو قطعاً ۴ ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد. این نکته را هم باید گفت که از شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت داخل قطعات استفاده کرده‌ایم.

برچسب‌ها:

نظر شما