شناسهٔ خبر: 34093386 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هاشم یکه زارع

پژو ۳۰۱ جایگزین خودرو‌های دیگر ایران خودرو می‌شود

مدیر عامل ایران خودرو : با تولید انبوه پژو ۳۰۱، این خودرو جایگزین برخی از خودرو‌های این گروه خودروسازی می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، هاشم یکه زارع امروز در مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ افزود:​ طبق هدف گذاری انجام شده در سال‌های آینده به تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خواهیم رسید.
وی گفت:​ امروز ما صاحب پلت‌فرم ۳۰۱ هستیم و پلت فرم الکترونیکی خودرو را نیز خودمان طراحی کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: ما امروز خودرو‌های ۲۰۶ و ۲۰۷ و امروز ۳۰۱ را بدون شرکت پژو تولید می‌کنیم.
یکه زارع ادامه داد: شهریور امسال نیز شاهد خودکفایی در تولید یکی از قطعات کلیدی خودرو خواهیم بود که جوانان کشور آن را تولید کرده‌اند و پیش از این کسی توان تولید آن را نداشت.
­ مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه شرکت پژو بعد از تحریم‌ها و ترک ایران، مخالف تولید ۳۰۱ در ایران خودرو بود گفت:​ شرکت پژو بازنده خروج از ایران بود و تاکنون طی ۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از این شرکت دریافت کرده‌ایم.
یکه زارع افزود: در ساخت موتور این خودرو، ​ ۸۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم و این موتور قابل استفاده در محصولات دیگر ایران خودرو نیز است.
وی گفت:​ در آخرین قراردادی که با شرکت پژو بسته شد خودکفایی تولید ۳۰۱ به شرکت ساپکو سپرده شد و به همین دلیل بعد از خروج شرکت پژو ساپکو توانست فعالیت خود را ادامه دهد.
یکه زارع افزود: پیش‌بینی می‌شود اواخر امسال یا اردیبهشت سال ۹۹ نخستین سری از خودروی پژو ۳۰۱ مشتریان تحویل شود.
­ مدیر عامل ایران خودرو اضافه کرد:​ ۳۰۰ قطعه ساز داخلی بدون کمک خارجی‌ها در این طرح مشارکت می‌کنند.

طراحی خودرو را باید خودمان انجام دهیم

اگر بخواهیم صنعت خودرو دانش بنیان داشته باشیم باید طراحی ماشین سازی و بهینه سازی را خودمان انجام دهیم

سورنا ستاری امروز در مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ که در ایران خودرو انجام شد افزود:​ باید به جای کارخانه و خط مونتاژ، صنعت داشته باشیم تا بتوانیم از نیرو‌های تحصیلکرده استفاده کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت رابطه صنعت و دانشگاه گفت:​ در کشور نیروی متخصص جوان کم نداریم و باید بدانیم که کار خانه داری و خام فروشی باعث ارزش افزوده نمی‌شود.
ستاری با اشاره به اتفاقات جدیدی که در بستر فناوری در دنیا افتاده است افزود:​ این موضوع می‌تواند صنایع سنتی از جمله خودرو سازی‌های سنتی را فلج کند.
وی گفت:​ صنعت خودرو باید با شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط باشد و این تنها راه تزریق فناوری به صنعت خودرو است.
وی اضافه کرد:​ در بحث پژوهش و تحقیق باید حتماً از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شود.
ستاری با بیان اینکه ساختار اقتصاد نفتی کشور مبتنی بر خام‌فروشی و واردات است ادامه داد:​ تبدیل این موضوع به صادرات سخت است و خیلی از شرکت‌ها باید از بین برود.
وی گفت:​ امروز چهار هزار شرکت دانش بنیان ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش دارند که می‌تواند کمک خوبی به صنعت خودروسازی هم باشند.
معاون رئیس جمهور با قدردانی از اقداماتی که برای استفاده از فناوری‌های جدید در گروه ایران خودرو انجام شده است افزود:​ امیدواریم شاهد طراحی پلت‌فرم‌های جدید ایرانی باشیم.
ستاری با بیان اینکه تقاضا برای قطعات داخلی چند برابر شده است گفت:​ امسال برنامه خاصی برای مقابله با تحریم داریم و شرکت‌هایی که بتوانند اقلام تحریمی را تهیه کنند حمایت خاص می‌کنیم.

داخلی سازی محصولات بدون اتکا به پژو

مدیرعامل ایران خودرو: نخستین محصول داخلی سازی محصولات، پژو ۳۰۱ ایرانی است که امروز خط تولید آزمایشی آن افتتاح شد

 هاشم یکه زارع در مراسم رونمایی از خط تولید آزماشی پژو ۳۰۱ ایرانی که با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: خودروسازی پژو درحالی ایران را ترک کرد که برای تولید سه خودروی ۲۰۰۸، ​ ۳۰۱ و ۲۰۸ با ایران خودرو همکاری داشت، اما از آنجا که ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد هدف گذاری کردیم که بدون اتکا به پژو این خودرو را در داخل تولید کنیم که هم اکنون با ۶۰ درصد داخلی سازی، تولید آزمایشی آن آغاز شده و در شروع تحویل به مشتریان این میزان داخلی سازی به ۸۰ درصد خواهد رسید.
وی اضافه کرد: بعد از تولید رسمی سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو پژو ۳۰۱ ایرانی به مشتریان تحویل می‌شود که در مدت چهار سال این میزان به ۲۰۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت آنهم بدون اینکه در تولید این خودروی ایرانی به پژو اتکا کرده باشیم.
یکه زارع ادامه داد: علاوه بر طراحی و ساخت پژو ۳۰۱، اقدامات خوبی در ایران خودرو آغاز کردیم که شهریور امسال یکی دیگر از این محصولات را رونمایی خواهیم کرد البته خودرویی که در شهریور رونمایی خواهد شد محصولی کاملا ایرانی و با پلت فورم ایرانی است.
وی در پاسخ به این پرسش که باوجود ایرانی بودن درصد بالایی از قطعات پژو ۳۰۱ چرا نام ایرانی بر روی آن گذاشته نشده، گفت: می‌توانیم این محصول را بدون نشان پژو هم تولید کنیم، اما از آنجا که ممکن است تبعات حقوقی داشته باشد فعلا به همین نام تولید می‌شود، زیرا این محصول پیرو همکاری دو خودروساز درحال تولید بود که فرانسوی‌ها ایران را ترک کردند ضمن اینکه ما تولید انواع محصول را بدون اتکا به پژو پیش خواهیم برد.
­مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مجموع سرمایه گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ ایرانی و خط‌های مورد نیاز برای آن حدود ۶۰ میلیون یورو بوده است.
یکه زارع درباره تکمیل خودرو‌های دارای نقص هم گفت: هدف این است خودرو‌های برکف مانده را جمع کنیم، هم اکنون هم سیل نزولی موجودی خودرو‌ها در کف کارخانه اتفاق افتاده است ضمن اینکه تولید به سمتی پیش می‌رود که به صورت کامل باشد طوری که در چند ماه آینده به نقطه‌ای خواهیم رسید که تعهدات بروز می‌شود.

آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ ایرانی

تولید آزمایشی خودروی پژو ۳۰۱ ایرانی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ایران خودرو آغاز شد

 با بدعهدی شرکت پژوی فرانسه و ترک ایران، خودکفایی و ادامه تولید محصول پژوه ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت که تولید آزمایشی این محصول با داخلی سازی این محصول ۶۰ درصد آغاز شده است. البته تا پایان سال این داخلی سازی به ۸۰ درصد خواهد رسید و با همین میزان داخلی سازی سال آینده، تولید رسمی آن آغاز و روانه بازار خواهد شد.
بر این اساس، برای ۳ ماه نخست سال ۹۹ پیش بینی شده است که ۱۰ هزار دستگاه خودروی پژو ۳۰۱ تولید شود البته توان تولید سالانه این محصول در مرحله نخست ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود که در مرحله بعدی به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
خودرو پژو ۳۰۱ ایرانی، با استفاده از ظرفیت توان دانشگاهی، جوانان متخصص و ظرفیت زنجیره تأمین ۳۰۰ قطعه ساز داخلی از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز موجود تولید، طراحی و به مرحله تولید رسیده است ضمن اینکه اکنون جزء نادرترین زمان‌هایی است که طراحی و توسعه خودرو توسط جوانان ایرانی انجام می‌شود و با استفاده از همین توان، ۵ خودروی امروزی با نام ایرانی طراحی شده که در ماه‌ها و سال‌های آینده به ترتیب رونمایی شده و به مرحله تولید خواهد رسید. با تولیدات این محصولات جدید، محصولات قدیمی از خط تولید خارج خواهد شد.
موتور مورد استفاده برای خودروی پژو ۳۰۱ ایرانی برای نخستین بار در ایران خودرو استفاده می‌شود. ضمن اینکه با طراحی و ساخت این خودرو علاوه بر اینکه یک خودروی امروزی و جدید طراحی شده بلکه صنعت خودروسازی ما صاحب پلتفرمی شده که می‌تواند حداقل سه خودروی دیگر را نیز بر روی همین پلتفرم طراحی کند.

نظر شما