شناسهٔ خبر: 34066431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تاکید ایران بر صادرات نفت در هر شرایطی

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های نفتی آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
ظریف با اشاره به مقصد قانونی نفتکش «گریس -۱» در شرق مدیترانه افزود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم های آمریکا بوده است نمی تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می بایست سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد. 
 
 
هانت: اگر اطمینان یابیم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن را تسهیل می‌کنیم.
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در توئیتر نوشت که اگر اطمینان یابیم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن را تسهیل می‌کنیم.

وی در این پیام نوشت: «تلفنی با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. تماس سازنده‌ای بود. به وی اطمینان دادم که نگرانی ما مقصد کشتی و نه منشاء نفت (نفتکش) گریس 1 بوده و انگلیس در صورتی که ضمانت‌هایی در این باره بدست بیاورد که نفتکش به سوریه نرود آزادی آن را تسهیل می‌کند و این کار پس از روند دادگاه‌های جبل‌الطارق صورت می‌گیرد.»

 
13 تیرماه، نیرو‌های ویژه ارتش انگلیس با همکاری دولت محلی جبل‌الطارق و با ادعای ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه به کشتی «گریس ۱» که حامل نفت ایران است، حمله و آن را توقیف کردند.
 
از سوی دیگر پلیس جبل الطارق روز گذشته خبر داد که تمامی 4 پرسنل بازداشت شده نفتکش ایرانی را بدون اتهام و به قید وثیقه آزاد کرده است.
 
 مقامات ایرانی و حتی برخی منابع خبری غربی با استناد به مستندات جغرافیایی و مختصات کشتی، ادعای انگلیسی‌ها را یک دروغ خوانده‌اند

در این گفتگو ظریف همچنین در خصوص نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی که به دلیل جرایم امنیتی در ایران دستگیر شده اند، خطاب به همتای انگلیسی خود گفت: دستگیری و محاکمه این افراد بر اساس روال های کاملا قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد.


نظر شما