شناسهٔ خبر: 34037945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصرالله: قدرت بازدارندگی مقاومت روز به روز در حال افزایش است

بیروت - ایرنا - دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت گفت: اسرائیل پس از جنگ تابستان ۲۰۰۶ ، اعتراف کرد که پیش از هر تجاوزی به لبنان هزار بار فکر می کند و این بیانگر قدرت بازدارندگی مقاومت است که روز به روز افزایش می یابد.

صاحب‌خبر -

سید "حسن نصرالله" در گفت وگویی که روز جمعه به مناسبت سیزدهمین سالگرد جنگ تابستان ۲۰۰۶ معروف به جنگ ۳۳ روزه با المنار انجام شد، افزود: در سال ۲۰۰۶ قدرت ما دفاعی بود اما امروز از قدرت هجومی برخوردار بوده و در تمام سطوح سلاح‌های پیشرفته در اختیار داریم.

دبیرکل حزب الله در آغاز سخنرانی امشب تصریح کرد: ابتدا وظیفه خود می‌دانم سالروز پیروزی مقاومت در جنگ تابستان ۲۰۰۶ را تبریک بگویم.
وی ادامه داد: همچنین به همه کسانی که در تحقق این پیروزی سهیم بودند و پیش از همه خانواده‌های شهدا و رزمندگان و مجروحان و تمام اعضای معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت تبریک عرض می‌کنم.
نصرالله افزود: تمام دستاوردهای جنگ جولای (تابستان ۲۰۰۶) همچنان موجود وتثبیت شده‌اند و اکنون شاهد یکی از ثمرات این معادله هستیم به این معنی که لبنان از ۱۳ سال پیش از امنیتی برخوردار شده که هیچکس این امنیت را به آن نداده است. وی خاطر نشان کرد: امنیت لبنان مدیون وحدت لبنانی‌هاست و مهمترین سرفصل امروز موازنه بازدارندگی میان لبنان و رژیم صهیونیستی و به عبارت بهتر میان مقاومت مردمی و "اسرائیل" است که خود را قدرت بزرگی می‌داند.

نصرالله اظهارداشت: توسعه قدرت موشکی مقاومت و دقت آن در اصابت به اهداف مورد نظر، به دغدغه‌ای برای اسرائیل تبدیل شده است تا جایی که صهیونیست‌ها هم اکنون بیش از هر زمان دیگری از مقاومت هراس دارد.
دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: مقاومت در حال حاضر پهپاد در اختیار دارد و بخشی از تسلیحات آن پیشرفت زیادی داشته و از نظر کمی، کیفی و آموزشی مقاومت پیشرفت‌های زیادی کرده و به یاری خداوند و پیروزی الهی ایمان دارد.
سید حسن نصرالله تصریح کرد: اسرائیل پس از جنگ ۲۰۰۶ هر چه برای بازیافتن اعتماد خود تلاش کرد، ناکام ماند و خدا را شکر مقاومت امروز با وجود تحریم‌ها، بیش از پیش قدرت گرفته و طی ۱۳ سال اخیر به میزان زیادی در سطح کمی و کیفی پیشرفت کرده و این چیزی است که اسرائیل به آن اعتراف می‌کند.
وی اظهارداشت: در طول ۱۳ سال اخیر علاوه بر افزایش اقتدار نیروی انسانی ما تعداد آنان نیز چند برابر شده است و اکنون یگان الرضوان و گردان‌های العباس که در زمینه عملیات هجومی زبده هستند، در اختیار مقاومت است.
دبیر کل حزب الله لبنان در خصوص افزایش قدرت موشکی مقاومت نیز اظهارداشت: موشک‌های نقطه زن سلاح دقیقی است، ما در سال ۲۰۰۶ تعداد کمی سلاح در اختیار داشتیم، اما اکنون از امکانات فراوانی برخورداریم و در سطح زمینی، دریایی و هوایی اشراف اطلاعاتی بالایی داریم.
وی در ادامه سخنرانی خود تصریح کرد: سخن گفتن از بازگرداندن لبنان به عصر حجر، توهین به لبنان است، باید ببینم اسرائیل شهرک نشینان و اشغالگران را کجا می‌تواند ببرد؟ نوار ساحلی تا اشدود تعداد زیادی از شهرک نشینان را در خود جا داده است و مراکز اصلی اسرائیل نیز در آن قرار دارد.
دبیر کل حزب الله در عین حال تاکید کرد: وقتی مقاومتی وجود دارد که هزاران موشک در اختیار دارد که بُرد آن به مناطق اشغالی است، آیا اسرائیل تاب تحمل آن را دارد؟ اینجاست که طرف مقابل مدعی می‌شود که آنها به عصر حجر باز می‌گردند.
وی تاکید کرد: به دلیل قدرت بازدارندگی مقاومت بعید می دانم، اسرائیل به جنگ متوسل شود، زیرا هر جنگی که به راه بیندازد، آن را به لبه پرتگاه و زوال سوق خواهد داد.
وی ادامه داد: سران اسرائیل امروز در ترس و وحشت به سر می‌برند، مقاومت امروز قوی‌تر از هر زمانی در گذشته است، چه کسی می‌گوید که ما موشک ضد هواپیما در اختیار داریم و چه کسی می‌گوید ما چه سلاح‌هایی داریم؟ ما سیاست ابهام سازنده را در این پرونده دنبال می‌کنیم.
سید حسن نصرالله گفت: جبهه داخلی "اسرائیل" در وضعیت ضعف و سستی به سر می‌برد زیرا این جبهه به دور از جنگ‌ها بوده است، اما جنگ تابستان ۲۰۰۶ نبرد را به جبهه داخلی "اسرائیل" کشاند و اکنون مقاومت با اقتداری بیش از پیش قادر است، دشمن را هدف قرار داده و جبهه داخلی آن را متزلزل سازد.
وی تاکید کرد: اسرائیل به منظور ترمیم و بازسازی جبهه داخلی خود رزمایش‌های متعددی برگزار کرد، اما همچنان مشکل آن باقی است به این ترتیب که صهیونیست‌ها به کاهش قدرت نیروهای زمینی خود معترف هستند و همه می‌دانند دیگر نیروی هوایی اسرائیل نمی‌تواند تکلیف نبرد را یکسره کند.
دبیر کل حزب الله تصریح کرد: اینکه ارتش اسرائیل رزمایش‌های بزرگی برگزار کرده و سلاح‌های پیشرفته‌ای هم به دست آورده است، انکار نمی‌کنیم اما به این رژیم توصیه می‌کنم ادبیات بازگرداندن لبنان به عصر حجر را تکرار نکنند، این سخن، توهین به لبنان است. وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۰ در بنت جبیل گفتم اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است و طی ۱۳ سال، باور من به این سخن افزایش یافته است.
وی با اشاره به نقشه فلسطین اشغالی، گفت: در این نقشه، فلسطین اشغالی مشخص است، قسمت سفید رنگ، کرانه باختری و نوار غزه هم در قسمت پایینی قرار دارد، تمام شمال فلسطین اشغالی در تیررس آتش ما قراردارد، اما نقطه مهمتر نوار ساحلی است.
نصرالله بیان کرد: در نوار ساحلی رژیم صهیونیستی، اولین شهرک یعنی نتانیا تا شهر اشدود در مسیری به طول ۷۰ کیلومتر و عرض ۲۰ کیلومتر قرار دارد و این نوار ساحلی در اتاق عملیات ما قراردارد.
به گفته وی، این نوار بخش کوچکی به مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است و تمام مراکز دولتی اسرائیل از جمله فرودگاه بن گورین و انبارهای تسلیحات و کارخانه پتروشیمی و بنادر تل آویو و اشدود در این مربع قرار دارد.
نصرالله ادامه داد: تصور کنید، مقاومتی که ده‌ها هزار موشک در اختیار دارد می‌تواند این منطقه را هدف قرار دهد، فقط تعدادی موشک برای شمال آن کافی است وما تعدادی موشک هم به این نوار ساحلی شلیک می‌کنیم، آیا رژیم صهیونیستی تحمل این وضعیت را دارد؟ اکنون سوال این است که چه کسی طرف دیگر را به عصر حجری برمی گرداند؟
وی افزود: رژیم اسرائیل از بیم مقاومت از هرگونه حمله هوایی به لبنان پرهیز می‌کند و حزب الله قادر است دست کم ویرانی گسترده‌ای را برای اسرائیل به بار آورد، رازی را که اسرائیل نمی‌داند، فاش نمی‌کنم مگر به وقتش و این حرفم را اسرائیلی‌ها خوب متوجه می‌شوند.
دبیر کل حزب الله تاکید کرد: مقاومت قادر است سراسر "اسرائیل" تا ایلات راهم هدف قرار دهد و کلمه‌ای پیدا نمی‌کنم که با آن بتوانم ویرانی اسرائیل در صورت بروز رویارویی را توصیف کنم.
آمریکا تیر خلاص را به معامله قرن شلیک کرد
دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: حزب الله به یک شخص مرتبط نیست بلکه به عنوان یک نهاد فعالیت می‌کند و هر شخصی در آن تأثیر خودش را دارد و ایمان دارم در صورت جنگ بر اسرائیل پیروز خواهیم شد، هر چند عمر دست خداوند است، اما به نظرم بر اساس معیارهای منطقی من در قدس نماز خواهم خواند.
سید حسن نصرالله سپس تاکید کرد: ایمان دارم طرح موسوم به " معامله قرن " شکست می‌خورد و یکی از مهم‌ترین عوامل شکست آن داخل قدس است، استکبار هنگامی که قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد، تیر خلاص را به معامله قرن شلیک کرد و مخالفت فلسطینی‌ها، ایستادگی ایران، پیروزی سوریه، عراق و یمن از مهم‌ترین دلایل شکست معامله قرن است.
وی با بیان اینکه این طرح هیچ چشم اندازی ندارد و منطق حکم می‌کند هیچ فلسطینی آن را قبول نکند، گفت: پناهجویان فلسطینی در لبنان با تشکیل وطن جایگزین مخالف هستند و لبنانی‌ها نیز به آن اعتقاد دارند و مسئولان باید برای حل این قضیه برنامه تهیه کنند.

نصرالله در توضیح این مطلب اظهار داشت: ما در تمام مناطق سوریه که قبلاً مستقر بودیم، حضور داریم اما تعداد نیروهایمان به میزان زیادی بر اساس وضعیت کنونی کاهش یافته است که این به تحریم‌های آمریکا و سیاست ریاضت اقتصادی ربطی ندارد، آماده‌ایم با تعداد زیاد بازگردیم. ما در برخی نشست‌های روسیه، ایران و سوریه مشارکت داریم، به نفع روسیه نیست که ایران از سوریه خارج شود.
وی تاکید کرد: به "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گویم، هر کاری می‌خواهید بکنید، ایران از سوریه بیرون نخواهد رفت و از نظر منطق نظامی نتیجه بمباران‌های اسرائیل علیه سوریه هیچ دستاوردی نداشته است.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: آنچه تا کنون در سوریه شاهد بوده‌ایم، پیروزی بزرگی برای سوریه و محور مقاومت و روسیه و نیز شکست مفتضحانه برای طرحی است که در جریان آن سوریه در یک جنگ جهانی هدف قرار گرفت. به هر حال اوضاع سوریه بهبود یافته هر چند همچنان برخی مسائل از جمله ادلب و شرق فرات و پرونده سیاسی حل نشده است با این حال هیچ جایی برای بازگشت سوریه به عقب وجود ندارد.
ما با روسیه به عنوان دوست تعامل داریم به این معنی که با وزارت دفاع سوریه هماهنگ می‌کنیم نه روسیه. در نبرد موجود در ادلب، برادران سوری از ما نخواستند وارد عمل شویم. از همان روز نخست اعلام کردیم تا هر زمان که نیاز باشد، در سوریه باقی خواهیم ماند و به تصمیم رهبری سوریه احترام می‌گذاریم.

وی افزود: همانطور که در لبنان با اراده جمعی به مقابله با جنگ تابستان ۲۰۰۶ برخاستیم، می‌توانیم با وطن جایگزین نیز مقابله کنیم.
سید نصرالله در ادامه سخنرانی خود با اشاره به موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی اظهار داشت: پافشاری لبنان بر لزوم نظارت سازمان ملل بر گفتگوهای مرزی برخاسته از دلایل راهبردی و تاکتیکی است.
وی در توضیح این مطلب افزود: اسرائیل به دنبال این است که آمریکا به جای سازمان ملل بر مذاکرات ترسیم مرزی نظارت داشته باشد، حال آنکه مرزهای زمینی ما ترسیم شده است و بر سر چند متر اختلاف و کشمکش فنی وجود دارد و نبیه بری رئیس مجلس نیز تاکید دارد، ترسیم مرز زمینی و دریایی از منطقه "ناقوره" انجام گیرد زیرا این نقطه نشان دهنده مرزهای دریایی است. در صورتی که مرزهای دریایی خود را مشخص کنیم اسرائیل جرأت نخواهد کرد به آن تعرض کند و برخی شرکت‌های نفتی آماده‌اند در مناطقی که لبنان آن را جز خاک خود اعلام می‌کند، فعالیت داشته باشند.
دبیر کل حزب الله تاکید کرد: نبیه بری در این خصوص تصمیم گیر است و نیازی نیست در قضیه ترسیم مرزی اختیاراتی به ما تفویض شود و منطقی نیست بدون تعیین تکلیف موضوع مرزهای زمینی، مرزهای دریایی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
سوریه به عقب باز نمی‌گردد
سید حسن نصرالله سپس اظهار داشت: برخی از سرکردگان مخالفان سوریه به "اسرائیل رفتند"، اگر سوریه سقوط می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ دولت سوریه ثبات و قدرت خود را بازخواهد یافت و برای سوریه بازگشت به عقب وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ما در سوریه با دولت آن هماهنگ هستیم و هیچ روزی با روسیه هماهنگ نکردیم، هرجا که دولت سوریه بخواهد، حضور می‌یابیم.

ماندن یا نماندن ایران در سوریه به تصمیم رهبری سوریه بستگی دارد
وی گفت: ارتش سوریه قدرت خود را بازیافته و به این درک رسیده که در نبردهای موجود نیازی به ما ندارد البته این وضعیت به این معنی نیست که مناطقی وجود دارد که به طور کامل آن را تخلیه کرده باشیم منظور این است که نیازی به باقی ماندن تعداد نیروهایی که در نبردهای قبلی حضور داشتند، وجود ندارد. ما ضمن آرایش مجدد نیروهای خود در سوریه تعداد یگان‌ها را کاهش دادیم و اگر نیاز جدیدی باشد، می‌توانیم نیروها را با آسانی تمام به سوریه منتقل کنیم.
دبیر کل حزب الله تاکید کرد: امروز روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک هستند و هیچ درگیری یا برخوردی میان نیروهای دو کشور در سوریه دیده نشده است و باقی ماندن یا خروج ایران از سوریه به تصمیم رهبری این کشور بستگی دارد.
روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیکند
وی افزود: روسیه و ایران در بعد نظامی و سیاسی هماهنگی زیادی دارند و به هر کس به اختلاف بین آنها دل خوش کرده است، می گویم دو کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک هستند.
سید حسن نصرالله با اشاره به حملات اسرائیل به سوریه گفت: اسرائیل اعلام کرد هدف از حمله به سوریه، جلوگیری از ورود سلاح به لبنان است، من در پاسخ گفتم سلاح به دستمان رسید، اسرائیل مردم خود را گول می زند و با حمله به سوریه قمار می‌کند و حملات اسرائیل هدفی را محقق نخواهد ساخت بلکه اسرائیل تنها کاری که توانسته است انجام دهد اقدامات بی هدف و توام با هرج و مرج بوده است.
وی گفت: در سوریه فرماندهی نبرد وجود دارد و فرماندهی آن در اختیار حزب الله نیست، به این مسئله متعهد هستم که به کشته شدن هر جوان حزب الله در سوریه در لبنان پاسخ خواهیم داد و این معادله همچنان پابرجاست.
دبیر کل حزب الله در توضیح این مطلب اظهار داشت: فرمانده نبرد در سوریه، رهبری این کشور است و اوست که اولویت‌ها را سازماندهی می کند و اولین اولویت مبارزه با تروریسم و گروه های مسلح است در نتیجه اولویت سوریه، رفتن به سمت جنگ با اسرائیل نیست.
وی تصریح کرد: هنگام ورود سامانه اس ۳۰۰ به سوریه، وضعیت فرق خواهد کرد و به اسرائیل اعلام می کنم که در پرتگاه قرار دارد و اگر حمله‌ای فراتر از تحمل رهبری سوریه رخ دهد، در این صورت وضعیت فرق خواهد کرد.حمله اسرائیل به سوریه به نفع طرف روسی نیست هرچند روسیه نمی تواند مانع آن شود.
نصرالله اظهار داشت به طور مداوم من و بشار اسد رئیس جمهور سوریه با یکدیگر دیدار می کنیم، اما به دلیل وضعیت امنیتی از اعلام زمان آن خودداری می کنیم.
ایران هرگز آغاز گر جنگ نخواهد بود
دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنرانی امشب خود خاطرنشان کرد: ایران آغازگر جنگ نخواهد بود و بعید می دانم آمریکا به جنگ علیه ایران دست بزند، فرضیه سوم سوق یافتن به سمت جنگ است اما هر دو طرف با قدرت در تلاش برای سوق نیافتن به سمت آن هستند. هنگامی که آمریکا از تصمیم به حمله به ایران خبر داد، ایرانی ها از طریق یک کشور سوم این پیام را ارسال کردند که چنانچه هر موضعی را در ایران و یا موضعی متعلق به آن را بمباران کنید، اهداف آمریکایی را هدف قرار خواهیم داد و به این دلیل حمله مزبور متوقف شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فقط بر بخش اقتصادی حساب باز کرده است.
وی تصریح کرد: ایران به طور مستقیم با آمریکا مذاکره نخواهد کرد واین موضع تمام مسئولان ایرانی است و از هر ابتکار عملی که ضامن منافعشان باشد، استقبال می کنند اما ایران تحت تاثیر تحریم ها به زانو در نخواهد آمد و این تحریم ها تولید داخلی ایران را بیش از پیش قوت خواهد بخشید.
ایرانی ها همواره گفتگو با عربستان سعودی را خواستار بودند اما همیشه پاسخ منفی و توطئه ودشمنی بیشتر بود.ایران از هرگونه گفتگو استقبال می کند اما طرف مقابل هیچ آمادگی برای گفتگو با آن ندارد. همه باید بدانند که تمام کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که چنانچه جنگی رخ دهد، برای سراسر منطقه ویرانگر خواهد بود و عربستان باید کینه جویی را کنار بگذارد.
در صورت جنگ اسرائیل در امان نخواهد بود
دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: چه کسی گفته است اگر جنگی رخ دهد، اسرائیل در امان خواهد ماند؟ اسرائیل باید متوجه شود که چنین نخواهد شد. وقتی آمریکا متوجه شود چه بسا جنگ موجب نابودی اسرائیل شود، تجدید نظر می کند.
در لبنان برخی بر این باورند که ما خود را از جنگ در امان نگاه می داریم، من در پاسخ به آنان می گویم چنانچه جنگی رخ دهد، هیچکس نمی تواند خود را از آن دور بداند اکنون باید از خطرهای جنگ و نتایج حاصل از آن سخن گفت، به عنوان مثال در صورت جنگ وضعیت امارات و بازارهایش چگونه خواهد شد؟ آیا جنگ به نفع آن خواهد بود؟ بی تردید اماراتی ها و سعودی‌ها و یا هر طرف دیگر که در جنگ علیه ایران شرکت کند، از آن در امان نخواهند بود بلکه هر دولتی که شریک جنگ علیه ایران شود، بهایش را پرداخت خواهد کرد.
ایران در گذر سالهای گذشته همواره پشتیبان تمام ملت ها و دولت هایی بوده است که در برابر آمریکا قد علم کردند. در صورتی که جنگی علیه ایران به راه افتاد، این کشور هرگز تنها نخواهد ماند.
دبیر کل حزب الله ادامه داد: ایران با تلاش های بین المللی در راستای دستیابی به راه حل مشکلی ندارد، ولی منطق آن حکم می کند، نخستین گام یعنی لغو تحریم ها را باید آمریکا بردارد. ایران در تکاپوی توسعه اقتصادی است و پس از پایان مهلت ۶۰ روزه ای که تعیین کرده بود، از آغاز افزایش غنی سازی اورانیوم خبر داد.
وی سپس با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس اظهار داشت: انگلیسی ها در مقایسه با فرانسوی از جایگاه بیشتری نزد آمریکایی‌ها برخوردارند، انگلیسی ها اعلام کردند دلیل توقیف نفتکش ایران نقض تحریم‌ها علیه سوریه بود؛ اگر مسیر سیاسی به شکست منتهی شود، ایران به هیچ وجه در خصوص این موضوع سکوت نخواهد کرد.
امارات به دلیل شکست و ناکامی از یمن بیرون می رود
سید حسن نصرالله سپس اظهارداشت: دولت آمریکا از طریق برخی میانجی ها در تلاش برای گشودن کانل تماس با حزب الله است.
تمام هدف برادرانمان در یمن این است که دشمن را به توقف تجاوزات وادار کنند و اطلاعاتی که در اختیار دارم حاکی از این است که آنان قادرند بیشتر فرودگاههای عربستان سعودی و اغلب مواضع امارات را هدف قرار دهند.
به گفته مسئولان اماراتی تصمیم خروج نهایی از یمن گرفته شده است و دلیل واقعی آن شکست و ناکامی است
دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از گفت وگو شبکه المنار با وی، به مسائل داخلی لبنان اشاره کرد و اظهار داشت: مصلحت لبنان و حزب الله، ثبات داخلی کشور است.
وی ضمن اشاره به حادثه تیراندازی چندی پیش در استان جبل به کاروان وزیر امور آوارگان، تصریح کرد: آنچه رخ داد، حادثه بزرگی بود که می توانست کشور را به سمت انفجار سوق دهد اما آنچه اکنون در جریان است به معنی تعطیلی دولت نیست و به نفع کشور است که سعد حریری نخست وزیر باقی بماند، هرچند اختلافات مهمی وجود دارد اما زمینه برای همکاری خوب به نفع کشور نیز وجود دارد.

نظر شما