از مهمترین خبر سیاسی هفته گذشته این بود که انگلیس نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق توقیف کرد. مقامات کشورمان این اقدام را راهزنی و دزدی دریایی دانستند و درباره تبعات عدم توجه لندن به هشدارهای دیپلماتیک تذکر دادند.
توقیف نفتکش ایرانی غیرقانونی بود
اسماعیل کوثری درباره تبعات بی توجهی لندن به تذکرات دیپلماتیک تهران برای رفع توقیف نفتکش ایرانی به نامه نیوز گفت: انگلیس به تبعیت از آمریکا اقدامی خلاف روابط و قواعد بین الملل را انجام داد و نفتکش ایرانی را در آبهای آزاد توقیف کرد.
انگلیس توقیف نفتکش را ادامه دهد، پشیمان میشود
وی با بیان اینکه اگر انگلیسی ها زود تصمیم نگیرند و نفتکش ایرانی را آزاد نکنند، از این اتفاق ضرر می کنند، یادآور شد: زمانی که مسئولان جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند، آن وقت انگلیسی ها پشیمان خواهند شد.
جانشین قرارگاه ثارالله تأکید کرد: انگلیسی ها بدانند خودشان شروع کننده بودند و باید منتظر مسائل بعدی آن هم باشند، تصور نکنند که ایران هیچ اقدامی در واکنش به توقیف نفتکش خود انجام نمی دهد، خیر نه تنها چنین چیزی نیست بلکه در زمان مقتضی مسئولان جمهوری اسلامی تصمیم اقدام متقابل را می گیرند و حتما آن را اجرا خواهند کرد.
ادامه توقیف نفتکش برای انگلیس فقط ضرر است
وی ادامه داد: انگلیسی ها قبل از آنکه مقامات جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند نفتکش ایرانی را آزاد کنند وگرنه ادامه توقیف نفتکش به ضرر آنها تمام خواهد شد.
کوثری درباره اسکورت نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی سلطنتی در تنگه هرمز گفت: همه کشورها حق تردد از آب های بین المللی را دارند. البته این مسئله باید بررسی شود.
ماجرای توقیف نفتکش ایرانی
دولت بریتانیا در اقدامی کم سابقه، یک نفتکش ایرانی را در حین عبور از تنگه جبلالطارق توقیف کرد. اظهارات مقامات برخی کشورها، بر ابهامات این ماجرا افزوده است.
با وجود گذشت نزدیک به هفت روز از توقیف نفتکش ایرانی «گریس ۱» توسط بریتانیا در تنگه جبل الطارق، واکنشها به این واقعه هنوز ادامه دارد و ابعاد آن پیچیدهتر شده است. پنجشنبه گذشته، نیروهای ویژه دریایی بریتانیا، از طریق هلیکوپتر بر عرشه نفتکش یادشده فرود آمدند و آن را به اتهام انتقال نفت به سوریه توقیف کردند. یک روز بعد، دولت جبلالطارق به دستور دادگاه عالی آنجا توقیف نفتکش ایرانی را به مدت دو هفته تمدید کرد.
جمهوری اسلامی ایران این اقدام بریتانیا را محکوم و آن را «راهزنی دریایی» توصیف کرد.
دولت بریتانیا ادعا میکند نفتکش ایرانی با دور زدن قاره آفریقا، مقادیر زیادی از نفت ایران را به مقصد سوریه حمل میکرد و از آنجا که سوریه از سال ۲۰۱۱ تحت تحریمهای اتحادیه اروپاست، نفتکش گریس ۱ این تحریمها را نقض کرد و توقیف شد. اما مقامات اسپانیا، ایران و حتی روسیه اظهاراتی بیان کردند که روایت بریتانیا را زیر سوال میبرد. امری که ماجرای نفتکش جبل الطارق را مبهم کرده است.
روایتهای متناقضی درباره توقیف نفتکش ایرانی مطرح شده است. فابیان پیکاردو، نخستوزیر دولت جبل الطارق، مدعی شد نفتکش در حالی که محموله نفتی به مقصد پالایشگاه «بانیاس» سوریه حمل میکرد، در آبهای منطقهای بریتانیا توقیف شد. پیکاردو گفت: «ما بر اساس شواهد معتقدیم که گریس ۱، محموله نفت خام به (مقصد) پالایشگاه بانیاس در سوریه حمل میکرد. این پالایشگاه، تحت مالکیت نهادی است که مشمول تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه است.»
اسپانیا، که با بریتانیا بر سر تنگه جبل الطارق اختلاف مرزی دارد، به سرعت به اقدام بریتانیا علیه ایران واکنش نشان داد. اسپانیا و بریتانیا هر دو ادعا میکنند تنگه جبل الطارق متعلق به خودشان است، اما در حال حاضر، این تنگه تحت کنترل بریتانیاست. از این رو، وقتی بریتانیا نفتکش ایرانی را توقیف کرد، اسپانیا ابراز نگرانی کرد. جوزپ بورل، وزیر خارجه اسپانیا، گفت: «ما شرایط را مطالعه میکنیم و بررسی میکنیم که چگونه این (توقیف نفتکش) بر حاکمیتمان تاثیر میگذارد.» اسپانیا روز جمعه اعلام کرد از بریتانیا به خاطر توقیف نفتکش ایرانی رسما شکایت میکند، چون مادرید معتقد است آبهای اطراف جبل الطارق متعلق به اسپانیاست نه بریتانیا.
∎