شناسهٔ خبر: 34008097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غریب آبادی: ایران غنی سازی را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می دهد

تهران- ایرنا- کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه غنی سازی اورانیوم حق ما است، گفت: ایران غنی سازی را بسیار شفاف و تحت نظارت کامل IAEA انجام می دهد.

صاحب‌خبر -

غریب آبادی در کنفرانس خبری خود بعد از نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین با تاکید بر اینکه اعضای برجام باید وظیفه خود را انجام دهند، گفت: چین و روسیه نمی‌توانند وظایف اتحادیه اروپا انجام دهند ما با آنها روابط خوبی داریم ولی آنها نمی‌توانند بخشی را که این اتحادیه نتوانسته انجام بدهد را به تنهایی انجام دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که «پاسخ شما به این مساله که ایران به صوررت مخفی همچنان داشته غنی سازی اورانیوم انجام می داده است، چیست؟» گفت: اگر منظور شما تولید بمب هسته‌ای است که آمریکایی‌ها هم اکنون بمب هسته‌ای و حتی بمب پلوتونیوم دارند.
غریب آبادی افزود: بر اساس پیمان عدم اشاعه، بحث غنی سازی مطرح نیست و این حق ایران است که غنی سازی را انجام بدهیم. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که بسیار شفاف و تحت نظارت کامل IAEA این کار را انجام می‌دهیم، بازرسان آژانس آنجا هستند، ما هیچ چیزی را مخفی نمی کنیم.
او ادامه داد: مساله دوم این است که تا زمانیکه این فعالیت‌ها تحت نظارت IAEA هستند، جایی برای نگرانی نیست، حق غنی سازی را آمریکا به ما نداده که حالا بتواند بگوید این حق را از شما می‌گیریم، این حقی است که به تمام اعضای ان پی تی داده شده است و ما هم حق داریم از آن استفاده کنیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «اتحادیه اروپا امروز یک بیانیه ای داد و از ایران خواست که به برجام احترام بگذارد و به این معاهده بین المللی بازگردد، نظر شما در این باره چیست؟» گفت: ما از توافق خارج نشده ایم، آمریکا به صورت یک طرفه از توافق خارج شد، ایران می توانست همزمان با واشنگتن از توافق خارج شود ولی تصمیم گرفت که در توافق بماند. البته بقیه اعضا و اتحادیه اروپا نیز از ما خواستند که این توافق بین المللی را حفظ کنیم.
غریب آبادی تاکید کرد: ایران براساس توافقی که در برجام وجود دارد، تمام اقدام های خود را انجام داده و کاملاً پایبند به آن است. ما از دیگر اعضا از جمله اتحادیه اروپا می خواهیم که نقش و کار خود را انجام دهند تا این توافق پابرجا بماند.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده ای را برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.
آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی روبرو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.
این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار تعهد و پایبندی ایران را به برجام تایید کرده است.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در این باره گفته بود: در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است؛ اما اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.
باربارا اسلاوین عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن سیاست‌های ترامپ را متناقض و سر در گم دانسته و گفته است: آمریکای ناقض برجام، خواستار برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است که به سود او نخواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما