شناسهٔ خبر: 33987737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اژدری در گفتگو با دانشجو:

برخی‌ دوهفته‎ای فیلم کودک می‌سازند بعد توقع دارند هرچه می‎سازند در تراز سینمای جهانی باشد!

کارگردان سینمای کودک گفت: برخی تهیه کنندگان ما متاسفانه دنبال این هستند که به سرعت به سوددهی برسند و حتی گاه یک فیلم سینمایی کودک را در دو هفته میسازند.

صاحب‌خبر -
فرزاد اژدری، کارگردان فعال سینمای کودک و عضو هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که در شهریورماه امسال برگزار خواهد شد، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو عنوان کرد: فضای سینمای کودک بومی با سینمای دنیا بخصوص از جنبه محتوایی تفاوت دارد، اما به هرحال مبنای ما برای انتخاب این آثار مفاهیم مشترک مثل عشق و محبت به کودکان یا شادی و دوستی و ... است.
وی افزود: کشور‌های دیگر کمتر فیلم‌هایی در ژانر کودک دارند؛ چرا که عمده فعالیت آنان روی سینمای بزرگسال و مضامین اجتماعی و ... است. شاید کشور‌های حوزه اسکاندیناوی بیش از بقیه روی کودکان متمرکز شوند.

• دایره انتخاب ما از بین سینمای جهان، برای بچه‌های ایرانی محدود است
اژدری ادامه داد: بنابراین دایره انتخاب ما چه برای جشنواره و چه بطور کلی تماشای این فیلم‌ها و نمایشش برای بچه‌های ایرانی خیلی محدود است. همچنانکه باید محتاط باشیم که مفاهیم فرهنگ خودی و عاری از خشونت و به دور مباحث جنسی و ... را در اختیار کودکانمان بگذاریم.
کارگردان «سلام بر فرشتگان» با این حال افزود: هر چند دایره انتخاب فیلم کودک از کشور‌های دیگر کم است، اما نباید مانعی برای کمکاری ما در رجوع به سینمای جهان و آثار شاخص باشد.

• در سینمای کودک به شکل بزن در رو عمل میکنیم
این برگزیده جشنواره‌های سینمایی تأکید داشت: ما حتی قادر هستیم که فیلم‌هایی بهتر از سینمای کودک در حوزه بین الملل بسازیم. البته اگر مثل خیلی‌ها دنبال الکی ساختن نباشیم.
اژدری توضیح داد: متاسفانه ما برعکس فیلمسازان شاخص خارجی که به ریزه کاری‌ها دقت دارند و درست فیلم میسازند، در سینمای کودک به قول معروف به شکل بزن در رو عمل میکنیم و توقع داریم که هرچه میسازیم معادل با سینمای معیار جهانی باشد.
وی با انتقاد از نگاه صرف به گیشه، گفت: ما گا‌ها در تولید فیلم کودک همه چیز را ساده و دم دستی می‌بینیم؛ درحالیکه فیلمسازان خوب سینمای کودک که نامی در سینمای دنیا دارند، واقعا زحمت میکشند و کیفیت کارشان را در ساخت و تکنیک به نمایش میگذارند.

• برخی تهیه کنندگان فقط میخواهند به سرعت به سوددهی برسند
این فیلمساز تأکید کرد: برخی تهیه کنندگان ما متاسفانه فقط به دنبال این هستند که به سرعت به سوددهی برسند و حتی گاه یک فیلم سینمایی کودک را در دو هفته میسازند که واقعا عجیب است.
عضو هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره کودک درباره آثار حاضر در این رویداد نیز گفت: ما معمولا تا نزدیک به جشنواره فرصت دریافت آثار را فراهم می‌کنیم؛ بنابراین تا روز‌های آخر ترجیح می‌دهیم که اسمی هم از فیلم‌ها و کشور‌ها نبریم تا پروسه دریافت و انتخاب کاملتر شود.
اژدری در نهایت ابراز امیدواری کرد؛ توقع دارم که خانواده‌ها فیلم‌های کودک را همراه بچه‌ها در سینما و در همین جشنواره پیش رو ببینند؛ سینمای کودک به شرط کیفیت خوب موجب فضای خوب و دل انگیزی برای کودکان خواهد شد منتها فیلمی که بچه‌ها با خانواده‌ها را دورهم جمع کند.

نظر شما