شناسهٔ خبر: 33951834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام رضا(ع) طلایه‌دار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هستند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امام رضا(ع) طلایه‌دار برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و احتجاج هستند و شهری که در عمل باید بیشتر به این موضوع مهم توجه کند، مشهد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، شصت و چهارمین جلسه علنی اسلامی شهر مشهد، ظهر امروز با حدود نیم ساعت تاخیر و دو مرتبه تغییر دستور کارجلسه، به ریاست محمدرضا حیدری در  سالن جلسات علنی ساختمان شورای شهر مشهد تشکیل شد.

امام رضا(ع) طلایه‌دار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هستند

رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه با تبریک ایام دهه کرامت، گفت: ۱۴۰ وقفنامه در مرکز اسناد آستان قدس
برای برگزاری جشن در این دهه کرامت وجود دارد و این نشان دهنده توجه پیشینیان ما به فرهنگ سرور و شادی در این ایام است.

محمدرضا حیدری با بیان اینکه نکته مهم دیگر در این ایام، حوزه معرفت‌شناسی نسبت به فرهنگ رضوی است، یادآور شد: امام رضا(ع)  به عنوان امام مهربانی و گفت‌وگوبخش شناخته می‌شوند و رویکرد ایشان در برگزاری مناظرات علمی بین علمای زمان خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) طلایه‌دار برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و احتجاج هستند و شهری که در عمل باید بیشتر به این موضوع مهم توجه کند، مشهد است.

رئیس شورای شهر مشهد به منشور حقوق شهرنشینی هم اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای ماندگار شورای اسلامی شهر و به‌ویژه کمیسیون حقوقی شورا در این دوره، تدوین منشور حقوق شهرنشینی  است که مبتنی بر فرهنگ رضوی و اسناد بالادستی نوشته شده و در هفته آینده در مشهد رونمایی می‌شود.

حیدری با بیان این مطلب که مشهد متعلق به همه است و باید حقوق همگان در آن مراعات شود، تصریح کرد: نگاه عادلانه در توزیع خدمات، راهکارهایی برای فعالیت و مشارکت دادن شهروندان در اداره شهر و حقوق و تکالیفی که شهروندان دارند در این منشور گنجانده شده، این منشور سند کاملی است که برای رفتار و عمل مدیران شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روز تولد امام رضا(ع) روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی دیگر از مناسبت‌های مهم این هفته، روز جمعه ۲۱ تیرماه است، خاطرنشان کرد: این روز، روز عفاف و حجاب نامگذاری شده، در واقع سالروز  قیام مردم مشهد در واکنش به قانون کشف حجاب است و در مسجد گوهر شاد  بوده که منجر به شهادت جمعی از مردم در آن روز شده است.

حیدری ادامه داد: جمعه همچنین روز جهانی بدون پلاستیک هم نامگذاری شده و این نکته‌ای است که در جامعه ما مغفول مانده، شهرداری برای فرهنگ‌سازی باید پیش‌قدم باشد.

وی گفت: طبق آمار ۷درصد پسماندهای شهری معادل ۳هزار و ۵۰۰ تن پلاستیک بوده، بهتر است شهرداری در این زمینه پیش‌گام باشد، البته اکنون هم در فروشگاه‌های شهرداری برای حذف پلاستیک اقدام شده است.

رئیس شورای شهر مشهد اضافه کرد: هر ماه یک پروژه عمرانی در مشهد کلنگ می‌خورد و این کار از ابتدای سال جاری براساس یک زمان‌بندی مشخص در حال اجرا است، این به موازات فعالیت‌های نرم‌افزاری برای شفافیت و هوشمندسازی پیش می‌رود، به‌طوری‌که اولین منطقه شهری برای شهرداری الکترونیک در منطقه 12 مشهد در حال اجرا بوده که در کشور بی‌نظیر است.

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت شورای پنجم و مدیریت شهری

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد هم در نطق پیش از دستور، به نقد وضعیت نابسامان مردم در حاشیه شهر مشهد پرداخت و گفت: ریزدانگی، تراکم جمعیت و کمبود سرانه، معطل ماندن طرح‌های پهنه‌بندی حریم شهر و فقدان اقدامات مشترک، مردم سراسر پهنه  ۸گانه شهر را به رنج کشانده است، بنابراین اگر ما می‌خواهیم در عمر دو ساله باقیمانده شورای پنجم، نتیجه بگیریم باید به عوامل و مولفه‌های مهم در توسعه این مناطق توجه داشته باشیم.

رمضانعلی فیضی متذکر شد: شورای پنجم مدیریت شهری جوان و معاونان آنها امروز مشهد را تبدیل به یک کارگاه امید آفرینی کرده و من همه اینها را قدر می‌دانم.

وی با بیان اینکه در این دوره تمام پروژه‌های نیمه‌تمام دوره قبل را یا کامل شده یا در آستانه تکمیل هستند، ادامه داد: بازگشایی معابری مانند بسکابادی و نیز آسفالت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع با سهم ۵۰ درصدی حاشیه شهر مشهد از افتخارات دوره پنجم مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در فرصت باقی مانده پروژه‌های بنیادین و محرک توسعه حاشیه شهر مانند حل مشکل ترافیک جمعه بازار پنجتن، محور شهید کامیاب به مجلسی و خیابان رسالت و توسعه شبکه فاضلاب تا روستاهای حریم محلات دَرَوی، پنجتن باید در اولویت قرار گیرد.

فیضی ضمن اشاره به اینکه پروژه‌هایی مانند معرفی و اجرای گودال حاج محمد علی فخار، شهید شفیعی و اجرای حداقل دو پروژه اجرای تقاطع غیرهم‌سطح مصلی از دیگر محورهای مد نظر است، تاکید کرد: تسریع عملیات پل‌های عابرپیاده و پل ورودی شهرک شهید باهنر و نیز ایجاد ۵ مجتمع اردوگاهی در محلاتی که با آسیب درگیرند و از همه مهم‌تر احداث دو پارک محلی در مقیاس منطقه در انتهای شهید رجایی و منطقه توس تا فروردین ۹۹ از دیگر برنامه‌های دارای اولویت در حاشیه شهر مشهد است.

وی یادآور شد: بهبود شرایط و اجرای پروژه‌های حاشیه شهر درد مشترک همه ما بوده، بنابراین همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط مانند آستان‌قدس، اوقاف، شهرداری و استانداری ضرورت است.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد به بلوکه چین‌های آستان‌قدس در انتهای شهرک شهید رجائی هم اشاره کرد و گفت: دیوار نامهربانی در ضلع جنوبی شهرک شهید رجائی کشیده شده که جز رنج و مصیبت برای ساکنان آن منطقه نتیجه‌ای ندارد، امیدوارم با هم‌افزایی بین دستگاهی تدبیری برای آن اندیشیده شود.

در ادامه شصت‌وچهارمین جلسه علنی شورای شهر هفت دستورکار در جلسه به بحث و رأی‌گیری گذاشته شد.

دستورکار اول که طرح دو فوریتی اصلاح بند الف و تبصره یک بند ب پیوست مصوبه ۵/۹۸/۲۳۸۵/ش مورخ ۹۸.۰۲.۱۷ درخصوص راه‌اندازی و فعال‌سازی دفتر توسعه محلی(تسهیل‌گری)- هزینه و تعرفه خدمات دفتر توسعه محله بود، دو فوریتش بدون مخالف با ۱۲ رأی موافق و دو ممتنع تصویب شد.

در ادامه موافقان و مخالفان در خصوص قانونی بودن اختصاص پیش‌پرداخت اظهارنظر کردند و اصلاحات این طرح با ۱۳ رأی موافق و یک ممتنع تصویب شد.

دستورکار دوم جلسه علنی شورا طرح شماره ۵۵۵۴/۹۸/۵/ش مورخ ۹۸/۰۴/۰۵ (نظریه کمیسیون حقوقی در حکم طرح) در خصوص منشور حقوق و مسؤولیت‌های شهرنشینی مشهد بود که پنج پیشنهاد اصلاحی سید مسعود ریاضی یکی از اعضای شورای شهر با موافقت سایر اعضا رأی آورد و کلیات و جزئیات طرح نیز با ۱۴ رأی موافق تصویب شد.

دستور کار سوم جلسه علنی شورای شهر مشهد نظریه شماره ۶۷۹ مورخ ۹۸.۰۴.۰۲ کمیسیون مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها- برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی حقوقی درخصوص لایحه شماره ۴۹۳۲۲/۲۱ مورخ ۱۳۹۸.۰۳.۲۵ در زمینه مجوز انعقاد قرارداد با سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی بود که با ۱۳ موافق و یک ممتنع تصویب شد.

دستور کار چهارم جلسه علنی شورای شهر نیز نظریه شماره ۶۸۷ مورخ ۱۳۹۸.۰۴.۱۳ کمیسیون مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها عمران و شهرسازی و نظریه کمیسیون حقوقی در خصوص لایحه شماره ۲۶۴۱/۲۱ در زمینه اصلاحیه قرارداد پروژه مشارکتی بازار ملل (اصلاحیه دوم) بود که با ۱۱ رأی موافق و دو ممتنع تصویب شد.

کلیات این دستور کار با ۱۱ موافق و نظریه حقوقی آن با ۹ موافق و دو مخالف تصویب شد.

دستور کار پنجم نیز نظریه شماره ۶۸۴ مورخ ۱۳۹۸.۰۴.۱۱ کمیسیون مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها-فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه-برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی در خصوص طرح شماره ۱۱۲۱۰/۹۷/۵/ش مورخ ۹۷.۰۷.۰۷ با موضوع حمایت و توسعه پروژه‌های گردشگری مشهد مقدس با رویکرد تفریحی، سرگرمی و تکمیل اوقات فراغت بود که با ۱۲ رأی موافق به تصویب رسید.

طرح شماره ۵۲۶۷/۹۸/۵/ش مورخ ۹۸.۰۴.۰۱ (نظریه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه در حکم طرح) در خصوص اصلاح تبصره ۲۳ مصوبه ۵/۹۷/۲۳۰۰۰/ش بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری مشهد مقدس دستور کار ششمی بود که مطرح شد.

پیشنهاد ریاضی، عضو شورای شهر در این دستور جلسه با ۶ مخالف و پنج موافق رد شد و نظریه کمیسیون فرهنگی با هفت موافق، سه مخالف و دو ممتنع به تصویب رسید.

آخرین دستور کار این جلسه نظریه شماره ۳۹۳ مورخ ۹۸.۰۴.۰۱ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه در خصوص طرح شماره ۱۱۷۵/۹۸/۵/ش مورخ ۹۸.۰۲.۰۲ در زمینه نامگذاری یکی از خیابان‌ها به نام «محمد خادم» بود که با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید با هماهنگی خودشان در خصوص اعمال یا عدم ادامه فامیل این مصوبه اجرایی شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

نظر شما