شناسهٔ خبر: 33940762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری عنوان شد

موسوی: پرونده برجام همان زمان که به نتیجه رسید بسته شد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در خصوص اضافه شدن امریکا به مذاکرات ۱+۴ گفت: این موضوع مساله جدیدی نیست و به معنی مذاکره پیرامون برجام نیست بلکه پرونده برجام همان زمان که به نتیجه رسید، بسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، سید عباس موسوی سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارتخارجه درنشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: جمهوری اسلامی در اجلاس عدم تعهد که به زودی برگزار خواهد شد شرکت می‌کند و همچنین سفر‌های دیپلماتیک از جمله سفر مشاور رییس جمهور فرانسه به ایران را خواهیم داشت.

وی در خصوص اضافه شدن امریکا به مذاکرات ۱+۴ گفت: این موضوع مساله جدیدی نیست و به معنی مذاکره پیرامون برجام نیست بلکه پرونده برجام همان زمان که به نتیجه رسید، بسته شد و مذاکره با حضور امریکا پیرامون راهکار‌های اجرا و عملی شدن برجام است.
 
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا چین و روسیه در تعهد برجام متناسب با منافع ایران عمل خواهند کرد گفت: جمهوری اسلامی به هیچ کشوری امید نبسته که دوستان ما مثل چین و روسیه و چه کشور‌های اروپایی آنچه برای ما اهمیت دارد عمل به تعهد کشورهاست و نامه رئیس جمهور به سران کشور‌های عضو برجام شامل چین و روسیه هم هست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی کارت بازی هیچ کس نیست و براساس امنیت و منافع ملی خود تصمیماتی که گرفته اجرا خواهد کرد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص آخرین وضعیت نفت کش ایرانی که در عربستان توقیف شده است نیز گفت: برای این نفت کش مشکل فنی ایجاد شده بود و در همین چارچوب درخواست کمک کرده بود و به دنبال این درخواست به بندری در نزدیکی عربستان انتقال داده شد مباحث مربوط به این نفت کش کار‌های فنی و حقوقی است و وزارت نفت پیگیر این موضوع است.

موسوی ابراز امیدواری کرد: این نفت کش پس از تعمیر و انجام کار‌های روتین به مسیر خود ادامه دهد.

وی هم چنین در خصوص وضعیت نفت کشی که حامل نفت ایران بود و هفته گذشته در منطقه جبل الطارق توسط انگلیسی‌ها توقیف شده بود گفت: در خصوص این نفت کش نیز اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک ما به جد ادامه دارد و فعلا در حال پیگیری هستیم و با برخی دیپلمات‌های دیگر به غیراز انگلیس در خصوص این موضوع گفتگو‌ها و رایزنی‌هایی انجام دادیم و اسناد و مدارک لازم را ارایه داده ایم و برای این اتفاق وکیلی نیز در همین حوزه گرفته شده است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که مقصد نفت کش کدام کشور بوده است اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: برخی اظهارنظر‌ها مبنی براین بود که نفت کش به سمت بندری در سوریه در حال حرکت بوده که این درست نیست، چون نفت کش مورد نظر سوپرتانکر است و هیچ کدام از بنادر در سوریه ظرفیت چنین نفت کشی را ندارند.

موسوی با بیان اینکه از دولت انگلیس می‌خواهیم با قید فوریت و با توجه به اسناد و مدارک ارایه شده نفت کش مورد نظر را رفع توقیف کند تصریح کرد: این دزدی دریایی که منجر به افزایش تنش شده را نمی‌پذیریم و هشدار‌های لازم را در خصوص آن ارایه کرده ایم.

وی در مورد تماس تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه و مباحث مطرح شده در این مکالمه تلفنی با محوریت انجام مذاکره بین ایران و طرف‌های برجام و احتمال حضور آمریکا در این مذاکرات گفت: بحث مذاکره به آن معنا که مطرح می‌شود مد نظر نیست مذاکرات ما با گروه ۱+۴ در غالب کمیسیون‌های مشترک برجام صورت گرفته و انجام می‌شود و این مسئله موضوع جدیدی نیست.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه افزود: برخی از دولت‌ها با حسن نیت تلاش می‌کنند ایران به تعهدات خود در برجام عمل کند ما از آن‌ها قدردانیم، ولی به آن‌ها می‌گوییم این کار را باید زمانی که آمریکا قصد خروج از برجام داشت و آن‌ها می‌توانستند به این موضوع به عنوان نمونه بارز نقض برجام اعتراض کنند و جلوی آن را بگیرند انجام می‌شد.

موسوی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام ایران اعلام کرد می‌خواهد از حق خود در برجام استفاده کند، ولی آن‌ها با بیانیه و برگزاری جلسات از ایران خواهش کردند در برجام بماند و به تعهداتی متعهد شدند که تاکنون به آن‌ها عمل نکرده اند.

وی تاکید کرد: براین اساس اگر مذاکره‌ای هم انجام شود در خصوص اجرای تعهدات از سوی آنهاست و اگر آمریکایی‌ها خواهان بازگشت به این روند باشند باید از جنگ اقتصادی علیه ایران دست بکشند و به تعهدات برجامی خود عمل کنند و در مذاکرات ایران و ۱+۴ پس از رفع تحریم‌ها تنها حضور داشته باشند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص برگزاری این مذاکرات در تاریخ ۲۴ تیر ماه گفت: هنوز چیزی در این خصوص ذکر نشده است.

موسوی در مورد نگرانی کشورهایی، چون فرانسه از اقدام ایران در اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود گفت: ایران اعلام کرده که ما حق آن را داریم که به بی عملی اروپایی‌ها و کسانی که در مورد برجام تعهد داشته اند، اما به تعهدات خود عمل نکرده اند واکنش نشان دهد.

وی با تاکید براینکه این موضوع بحثی منطقی و حقوقی است یادآور شد: با توجه به اینکه آن‌ها تا این مدت به تعهدات خود عمل نکردند حق نگرانی ندارند و اگر آن‌ها می‌خواستند نگران باشند باید زودتر از این و زمان خروج امریکا از برجام این نگرانی را بروز می‌دادند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص این که یکی از فرماندهان نظامی کشور اعلام کرده طی چند وقت اخیر یعنی از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان خرداد بیشتر از ۶۰ تیم دیپلماتیک به عنوان واسطه به ایران سفر کردند آیا آن را تایید می‌کنید گفت: ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته ایم این که سفر‌هایی به کشور از سوی سایر کشور‌ها انجام گرفته را تایید می‌کنیم البته به این میزان نبوده است که به نقل از سردار گفتید.

موسوی ادامه داد: هیئت‌هایی که به ایران آمده اند به اندازه انگشتان یک دست هم نبودند. کشور‌های مختلف می‌خواهند با حسن نیت و کاهش تنش نقش ایفا کنند ما در گفتگو با آن‌ها نظرات سیاسی آن‌ها را می‌شنویم و نظرات خود را منتقل می‌کنیم و دست آخر شرایط را ترسیم می‌نماییم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی قاطعانه به مردم و حقوق آن‌ها متعهداست و این موضوع خط قرمز ماست و اگر رفت و آمدی از سوی کشور‌های مختلف صورت می‌گیرد این کشور‌ها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که علت تنش‌ها چه بوده است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص احتمال مذاکره مجدد با آمریکا گفت: همان طور که اشاره کردم مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت و اگر گفتگویی نیز صورت پذیرد در مورد برجام و اجرای تعهدات از سوی کشور‌های عضو آن خواهد بود.

موسوی در خصوص احتمال حضور ارامنه ایران در بازی‌های قره باغ اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ایران با کشور‌های مختلف از جمله ارمنستان و آذربایجان روابط حسنه دارد و مواضع ما درباره قره باغ بار‌ها اعلام شده و این مواضع مشخص است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پخش سریال گاندو با محوریت انتقادات به وزارت خارجه و دولت گفت: آنچه در این سریال در مورد وزارت خارجه و شخص وزیر نشان می‌دهد با واقعیت منطبق نیست هر چند سازندگان آن مدعی شدند سریال واقعی است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: اسناد مذاکرات وزارت امورخارجه در داخل و خارج موجود است و اگر سازندگان این سریال از ما می‌خواستند این اسناد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادیم.

موسوی با اشاره به اینکه سریال گاندو به لحاظ هنری سریال خوبی است تاکید کرد: کاش این سریال قدری هم تقوا را لحاظ کرده بود.
 

**ظریف تلویزیون نگاه نمی‌کند چه تلویزیون خانه و چه تلویزیون همسایه

 
وی در پاسخ به این سوال که ظریف چندی پیش گفته بود اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کند گفت: وزیر امور خارجه گفته است که کلا وقت تماشای تلویزیون ندارد نه اینکه صرفا صدا و سیمای داخلی را نگاه نکند. ظریف فرصت تماشای تلویزیون ندارد نه تلویزیون خانه و نه تلویزیون همسایه.
 

**هر گزینه‌ای می‌تواند جزو گام‌های بعدی ما در خصوص کاهش تعهدات برجامی باشد

 
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص اظهارنظر حجت الاسلام ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی براینکه در صورتی که طرف‌های مقابل در برجام به تعهدات خود عمل نکنند ایران می‌تواند از MPTC و برجام خارج شود و این موضوع در دستور کار قرار گیرد آیا چنین دیدگاهی مورد قبول دولت نیز هست یا نه گفت: وی نکته درستی را گفته است همه گزینه‌ها می‌تواند در گام‌های بعدی ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی اش مطرح باشد البته ما تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده ایم آنچه در مورد آن تصمیم گرفته شده در قالب دو گام است که آن را اعلام کردیم و قطعا براساس شرایط تصمیم گیری خواهیم کرد.
 

**نمایندگان آژانس در کشورمان حضور دارند/ بحث هماهنگی با آن‌ها مطرح نیست

 
موسوی در پاسخ به این سوال که در ارتباط با برخی از اظهارنظر‌ها مبنی براینکه ایران اقدامات خود را در راستای کاهش تعهدات با آژانس هماهنگ می‌کند گفت: نمایندگان آژانس در کشورمان حضور دارند و شرایط را رصد می‌کنند در حقیقت در جریان اقدامات و گام‌هایی که ایران برداشته هستند و بحث هماهنگی با آن‌ها مطرح نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم ایران جهت لغو روادید برای سفر اتباع چین به کشورمان و هدف از این تصمیم گفت: روابط ایران و چین یک روابط چند وجهی و چند جانبه است و در واقع این روابط مهم و راهبردی است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: گسترش روابط فرهنگی میان ملت‌ها قطعا به فهم بیشتر دو ملت ایران و چین از یکدیگر کمک خواهد کرد برهمین اساس رفت و آمد‌های مردمی دو کشور در دستور ماست مردم چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان به نقاط مختلف در دنیا سفر می‌کنند و ایران نیز می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد سیاسی آن‌ها قلمداد شده و مورد توجه قرار گیرد.

موسوی تصریح کرد: ما روابط اقتصادی گسترده‌ای با چین داریم و این تصمیم می‌تواند به حضور تجار و بازرگانان چینی در کنار توریست‌های این کشور در ایران کمک کند.

وی هم چنین به آثار و منافع اقتصادی این تصمیم اشاره کرد و گفت: در کنار این موضوع تصمیم فوق به ارتقای روابط دو کشور نیز کمک می‌کند واین تصمیم در سطح عالی کشور اتخاذ شده و وزارت خارجه نیز از این تصمیم استقبال و آن را اجرایی می‌کند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه ایران روز گذشته گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرد و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند گام سوم اجرایی خواهد شد حال سوال این است آیا گام سوم فراتر از تعهدات برجامی ایران است یا خیر گفت: گام‌های ما در راستای کاهش تعهدات برجام در چارچوب حقوقی است که در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام صراحتا به آن اشاره شده است مگر اینکه در این بین برخی از کشور‌ها بخواهند اقدامات عجیب و غریبی انجام دهند در این حالت ما نیز منتظر گام سوم خواهیم بود و گام نهایی را برمی داریم.

موسوی یادآور شد: جمهوری اسلامی سناریو‌های لازم را طراحی کرده است و براساس این سناریو‌ها عمل خواهد کرد مگر اینکه تلاش‌هایی در راستای تحقق خواسته‌های ایران صورت بگیرد و خواسته‌ها ما محقق شوند.

وی در پاسخ به سوالی با محوریت اینکه آیا گام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز مانند دو گام قبل به سرعت قابل برگشت خواهد بود یا نه گفت: جمهوری اسلامی گام‌های خود را حساب شده و متناسب برمی دارد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه با بیان این که در طی روز‌ها و هفته‌های آتی انجام سفر‌هایی از طرف مقامات ایرانی به دیگر کشور‌ها انجام خواهد گرفت و هم چنین سفر‌هایی از سایر کشور‌ها به ایران صورت می‌گیرد در خصوص ارتباط این سفر‌ها با نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: نشست بعدی در اواخر ژوئیه برگزار خواهد شد و زمان و مکان آن متعاقبا اعلام می‌شود.

موسوی در خصوص برگزاری نشست ویژه شورای حکام به دلیل تصمیم ایران در راستای اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود و افزایش سطح غنی سازی گفت: ما اعلام کردیم این اقدام عجیب است درخواست آمریکا برای برگزاری چنین جلسه‌ای به عنوان کشوری که برجام را نقض کرده و قطع نامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته جالب نیست و اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران مدعی خواهد بود و از چنین فرصتی استفاده می‌کند تا تمام بدعهدی‌های طرف مقابل را مطرح کند ما در این جلسه مدعی اتحادیه اروپا، آمریکا و کسانی که به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند خواهیم شد.

وی در خصوص تصمیم نخست وزیر عراق ادغام حشدالشعبی در نیرو‌های مسلح و ارتش عراق و این که گفته می‌شود این تصمیم ضربه به ایران است گفت: آنچه مطرح شده بحث سازماندهی مجدد است و ادغام به آن معنا نیست در حقیقت این تصمیم مسئله داخلی عراق است و ایران به دولت عراق نیرو‌های مردمی این کشور و نیرو‌های مسلح عراق که در این مدت شجاعانه در برابر تروریست‌ها ایستاده اند و آن‌ها را شکست داده اند احترام می‌گذارد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه تصمیم اخیر مقامات عراقی گفت: این مسئله را موضوع داخلی عراق می‌دانیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات از سوی سایر کشور‌ها نشان دهنده ضعف برجام است، گفت: ما معتقدیم که برجام توافقی است که دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. توافقی است که بعد از مذاکرات نفس گیر حدودا دو ساله با پیشینه‌ای که از قبل داشت بالاخره به نتیجه رسید و آثار و تبعات آن غیرقابل انکار است و اینکه اعلام کنیم، چون آمریکا از برجام خارج شده و دیگران به تعهدات خود عمل نمی‌کنند برجام ضعف داشته نتیجه گیری درستی نیست.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در ارتباط با اظهارات مقامات اسرائیلی و آمریکایی مبنی بر اینکه ایران با کاهش تعهدات خود برجام را نقض کرده است، گفت: از کی تا حالا افرادی مثل نتانیاهو و ترامپ نگران نقض برجام شده اند؟

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص این نکته که عنوان می‌شود حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان کاهش یافته و در عوض حضور آمریکا در این روند بیشتر به چشم می‌خورد، گفت: ایران یک بازیگر فعال در منطقه است که به دنبال تحقق صلح و ثبات می‌گردد افغانستان می‌تواند یکی از کانون‌های بی ثباتی در منطقه باشد چرا که در همین راستا مشاهده کردیم گروه تروریستی داعش به این منطقه کوچ داده شد و این یک خطر منطقه‌ای و بین المللی است.

موسوی تصریح کرد: ایران با دولت افغانستان و گروه‌هایی که می‌توانند به ایجاد صلح و ثبات در این منطقه کمک کنند رایزنی‌ها و گفتگو‌هایی انجام داده است.

وی تصریح کرد: هر کسی که در این مسیر فعال است الزاما حسن نیت ندارد و کشور‌هایی که اخیرا در این روند فعال هستند سابقه خوبی در راستای تحقق صلح و امنیت در افغانستان نداشته اند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور همسایه و دوست در کنار دولت و ملت افغانستان می‌ماند و از تحقق صلح در این کشور استقبال می‌کند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها مدعی شدند ایران در بحث کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز اختلالاتی را با بازرسی‌های خود ایجاد کرده و به همین جهت آن‌ها باید حضور پررنگ تری در منطقه داشته باشند، گفت: مسئول حفظ امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز ایران است ما براساس وظایف ذاتی و قانونی خود امنیت منطقه را تامین خواهیم کرد و نیازی نیست کشوری از کیلومتر‌ها دورتر نگران برقراری امنیت در این منطقه باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه برای بار دوم مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا تمدید شد برنامه نهایی جمهوری اسلامی در صورتی که اروپایی‌ها باز هم نتوانند به وعده‌های خود عمل کنند برای ۶۰ روز‌های متناوب بعدی چیست؟ گفت: ۶۰ روز‌های دیگری در کار نخواهد بود این ۶۰ روز دوم را هم که اعلام کردیم براساس سناریو‌هایی بود که باید انجام می‌شد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه تصریح کرد: ما معطل اروپایی‌ها نیستیم و امیدواریم گامی رو به جلو در راستای تعهدات خود بردارند جمهوری اسلامی راه دیپلماسی را به آن‌ها نشان داده و هنوز هم اعلام می‌کنیم که در برجام هستیم و این توافق نامه را همچنان زنده می‌دانیم.

موسوی تصریح کرد: اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون براساس اقدامات حقوقی بوده است، ولی فرصت زیاد نیست و در صورتی که اروپایی‌ها به وعده‌های خود عمل نکنند ایران تصمیمات خود را براساس منافع اتخاذ خواهد کرد.

نظر شما