شناسهٔ خبر: 33933256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در شانزدهمین جلسه دادگاه بانک سرمایه مطرح شد

صدور ۵۴۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکت‌های صوری با مدیران بی‌بضاعت و معتاد

شانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه رسیدگی به مفسدان و اخلالگران اقتصادی به ریاست مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میزان، در ابتدا این دادگاه متهم بیرانوند با حضور در جایگاه ادامه دفاعیات خود را قرائت کرد.
متهم بیرانوند گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان به ضوابط بانک مرکزی اعتقادی نداشت و تقصیر اصلی مربوط به صندوقی بود که بی‌نظمی ایجاد می‌کرد، آقای غندالی همیشه در جلسات حضور داشت.
وی درخصوص رفت و آمد به خانه غندالی و امامی گفت: تلفن ناشناسی به دفتر بنده شد و آن طرف خط فردی خود را معرفی کرد و گفت: من امامی مشاور آقای غندالی هستم آدرسی به من داد که به آنجا رفتم و بعد‌ها فهمیدم آنجا دفتر خود آقای امامی بوده است که آن ملاقات یک جلسه معارفه بود.
خبرچینی و خبرفروشی در بانک سرمایه
متهم بیرانوند با‌اشاره به خبرچینی و خبرفروشی در بانک سرمایه گفت: وفور خبرچینی یکی از مسائل بانک سرمایه است. خبر در بانک سرمایه خرید و فروش می‌شد کارت هدیه می‌دادند و از کارمندان اطلاعات می‌گرفتند.
وی افزود: نقطه بحرانی در این پرونده وثایق است و اینکه آقایان حاضر در هیئت‌مدیره وانمود می‌کردند که شرکت‌هایی که ریسک آن پایین است به کار گرفته‌ می‌شوند.
 تبانی گسترده غندالی و امامی در بانک سرمایه
پس از پایان دفاعیات این متهم، نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: مدیرعامل اسبق بانک سرمایه آقای درخشنده بوده است که توسط غندالی عزل می‌شود، غندالی به نحو غیرقانونی به مدت چهار ماه سرپرست بانک سرمایه می‌شود و بانک مرکزی طی نامه‌ای اعلام می‌کند که غندالی صلاحیت حرفه‌ای برای تصدی بانک سرمایه را ندارد.
قهرمانی ادامه داد: نهایتا غندالی کنار می‌رود و در خلال مدتی که وی در بانک بوده مهره‌چینی‌ها را انجام می‌دهد، از جمله مهره‌های کلیدی غندالی در بانک سرمایه، آقای زاهدی بوده که عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های امامی بوده است و به عنوان نماینده شرکت در جلسات بانک شرکت می‌کرده است، آقای غندالی و امامی تبانی‌های گسترده‌ای داشتند و این موضوع مفروض است. پس از رفتن غندالی از بانک، بیرانوند آورده می‌شود. غندالی از سادگی بیرانوند استفاده می‌کند. البته ابتدا امامی به بیرانوند وصل می‌شود و بعد در چندین جلسه حکم مدیرعاملی بیرانوند زده می‌شود و سپس مهره‌چینی رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه رابطه مالی فاسد در مورد آقای بیرانوند کشف نکرده‌ایم، درباره مهره‌چینی در بانک افزود: هدایتی و موسوی‌نژاد از شعبه برج فرمان به بانک سرمایه کانال می‌زنند. جهانبانی از شعبه فاطمی به این بانک کانال می‌زند و ریخته‌گران، مدلل، حاجی محمدجواد از شعبه مرکزی به بانک سرمایه کانال می‌زنند و مدیر شعبه بله‌ قربان‌گوی اعضای هیئت‌مدیره
بوده است.
نماینده دادستان به مهر‌ه‌چینی در شعبه اسکان ‌اشاره کرد و گفت: پس از اینکه بیرانوند مدیرعامل می‌شود، غندالی دستوراتی می‌دهد و می‌گوید آقای پویان در شعبه باشد و آقای نانچیان و اعلایی مدیران میانی باشند و آقای فاروقی در اعتبارات باشد آقای امامی رزومه این افراد به آقای غندالی ارسال می‌کرده است، آقای کلهر نیز که به آقای امامی و کاظمی وصل بوده دبیر هیئت‌مدیره می‌شود و مهره‌چینی کاملا هماهنگ شده بوده است.
قهرمانی در ارتباط با شرکت‌هایی که ضمانت‌نامه اخذ کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها مجموعا ۵۴۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه می‌گیرند که عمدتا به سمت قیر و مواردی برای گوشت و گندم بوده، اما نهایتا همه پول‌ها جمع می‌شود و به سمت قیر می‌رود، وقتی مدیران شرکت‌ها را احضار کردیم مشاهده کردیم که یا دمپایی به پا دارند و یا معتاد هستند.پس از بررسی متوجه شدیم که مدیرعاملان این شرکت‌ها برای شهر بابلسر و اطراف آن هستند، یک تیمی این افراد بی‌بضاعت در بابلسر را شناسایی می‌کرده و آنها را به تهران می‌آوردند و در میدان نوبنیاد قرار می‌گذاشتند و آقای روحی و دولتشاهی با این افراد ملاقات می‌کردند و پس از پوشاندن کت و شلوار به آنها این افراد بی‌بضاعت را سوار بی‌ام‌و می‌کردند به داخل شعبه می‌آوردند.
وی افزود: مدیران شرکت‌ها (افراد بی‌بضاعت) پس از ثبت شرکت درخواست خود را به آقای پویان‌مهر می‌دهند به طوری که در یک روز درخواست تسهیلات داده می‌شود آن هم برای شرکتی که یک و یا سه روز است که تاسیس شده است و صورت‌های مالی شرکت‌ها همه به یک شکل بوده است.
در ادامه نماینده بانک مرکزی به تهاتر‌های انجام شده‌اشاره کرد و گفت: چندین تهاتر در بانک سرمایه انجام شده که برخی را من شرکت‌های بی‌شناسنامه می‌نامم. متهم امامی شرکت‌هایی داشت که شناسنامه‌دار می‌نامم و برای این شرکت‌های شناسنامه‌دار تسهیلات می‌گرفته است.
 وی اظهار داشت: مجموع این ارزیابی‌های جدید بیش از ۳۰۰ میلیارد می‌شود و بابت بدهی شرکت‌های شناسنامه‌دار توسط متهم امامی پرداخت می‌شود و در نتیجه با گران‌نمایی، بدهی‌ها تسویه می‌گردد و بدهی متهم امامی در بانک سرمایه صفر می‌شود.
در ادامه وکیل متهم بیرانوند در جایگاه حاضر و متن دفاعیات از موکل خود را قرائت کرد.
در این هنگام قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی ۱۸ تیرماه برگزار خواهد شد.

نظر شما