شناسهٔ خبر: 33918041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

فردا نمونه گیری آژانس افزایش درصد غنی سازی را نشان می دهد

کمالوندی با اشاره به اینکه گام دوم امروز با دستور شورای عالی امنیت برداشته شده است، گفت: فردا نمونه گیری آژانس افزایش درصد غنی سازی را نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «بهروز کمالوندی» در نشست خبری سه نفره با سخنگوی دولت و معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: گام دوم امروز با دستور شورای عالی امنیت برداشته شده و این گام امروز سریع و بدون اتلاف وقت بر داشته می شود.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نامه ای به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره ارائه می کنیم و تا ساعتی دیگر زیر ساخت فنی این اقدام فراهم می شود و صبح فردا در نمونه گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی درصد اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۳.۶۷ درصد خواهد بود.

 

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه غنای اورانیوم را به منظور تامین سوخت رآکتور اراک افزایش می دهیم، افزود: هنوز تامین سوخت رآکتور تهران را در دستور کار نداریم.

 

کمالوندی در خصوص رآکتور اراک و سیمان ریزی در این رآکتور گفت: سیمان ریزی در لوله ها صورت گرفته و امکان بازگرداندن لوله های قبلی وجود دارد.

 

کارهای طراحی راکتور جدید اراک توسط متخصصین ما انجام شده است

وی تاکید کرد: ما ترجیح می دهیم رآکتور جدید را استفاده کنیم زیرا از نظر تکنولوژی از رآکتور قبلی قوی تر است. کارهای طراحی توسط متخصصین ما انجام شده و اگر همراهی آن ها را نداشته باشیم با کندی مواجه می شود و ما کار را به گونه ای پیش می بریم که امکان شیفت به هر دو رآکتور وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: امکان آن وجود دارد با دستور رییس جمهور هر زمان به سمت هر کدام از رآکتور که صلاح دیده شده برویم اما چینی ها در این زمینه همکاری خوبی داشته اند در حالی که تحت فشار شدید آمریکا هستند. ما به انگلیسی ها هم بسیار بدبین بودیم اما تاکنون همکاری خوبی در این زمینه داشته اند.

 

کمالوندی در ادامه در خصوص میزان و ظرفیت غنی سازی جدید بیان کرد: افزایش سانتریفوژ نیاز نداریم برای این کار و برای گام های بعدی شاید انتخاب شود و غنی سازی با فشار بیشتری نسبت به قبل انجام می شود.

 

توضیحات سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره کام سوم کاهش تعهدات

وی در مورد گام سوم نیز تاکید کرد: گزینه های مختلف برای گام های بعد داریم و بنا به تایید ریاست جمهوری سازمان انرژی اتمی اقدام خواهد کرد و آمادگی غنی سازی در هر سطحی را داریم.

 

از نظر سوخت رآکتور تهران مشکلی نداریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی راجع به سوخت رآکتور تهران نیز اعلام کرد: ما از نظر سوخت این رآکتور مشکلی نداریم و افرادی که اطلاعاتشان کم است به رسانه ها و مردم نگرانی در این باره ایجاد نکنند و وضعیت رادیو دارو در کشور خوب است و ضمن تامین آن برای بیماران داخلی چند صد هزار نفر در خارج از کشور هم از این رادیو داروهای صادراتی ایران استفاده می کنند.

 

کمالوندی در مورد درصد دقیق غنی سازی اورانیوم گفت: ما برای سوخت رآکتور اراک و تهران در غنی سازی اقدام می کنیم و بنا به نیازمان اقدام می کنیم./

 

 

نظر شما