شناسهٔ خبر: 33912643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

غنی سازی اورانیوم ایران به چند درصد می رسد؟

امروز ایران قرار است در گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود، سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، امروز ۱۶ تیر ۹۸، ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران به اعضای ۱+۴ برای اجرای تعهدات شان در برجام به اتمام می رسد.

 

برهمین اساس و طبق برنامه اعلام شده قبلی از سوی تهران، از آنجایی که در این ۶۰  روز طرف های مقابل ایران در برجام تعهدات خود را اجرایی نکرده اند ایران نیز دست به افزایش درصد غنی سازی اورانیوم خود خواهد زد.

 

طبق برجام ایران حق غنی سازی تا ۳.۶۷ درصد را دارد و حالا قرار شده این میزان را افزایش دهد. برخی از تحلیل گران پیش از این احتمال رساندن این عدد به ۲۰ درصد را حدس زده بودند که مقامات ایرانی این حدس و گمان را رد کردند.

 

اما شب گذشته رویترز به نقل از یک مقام آگاه ایرانی اعلام کرد که قرار است این عدد به ۵ برسد.

 

بنابراین گزارش، یک مقام ایرانی که نامی از او برده نشده ، شنبه شب در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشته که ایران (پس از پایان مهلت 60 روزه به اروپا) سطح غنی سازی خود را به پنج درصد می‌رساند.

 

براساس ترجمه فارس از رویترز، این مقام ناشناس ایرانی گفته است که اعلام اصلی فردا افزایش سطح غنی سازی از 3.67 درصد به میزان 5 درصد خواهد بود.

 

اما این در حالی است که هنوز عدد دقیق برای افزایش میزان غنی سازی اورانیوم مشخص نشده و امروز سه مقام ارشد دولتی در یک نشست خبری از این عدد رونمایی خواهند کرد.

 

قرار است، «علی ربیعی» سخنگوی دولت،‌ «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی از عدد دقیق میزان غنی سازی اورانیوم در گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبردهند.

 

در کنار این اقدام ایران، اروپایی ها در مدت این ۶۰ روز تلاش خود را برای منصرف کردن ایران از این اقدام به کار گرفتند اما موفق نشدند. در همین رابطه، شب گذشته رئیس جمهوری فرانسه نیز تماس تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان برقرار کرد که این تماس دومین تماس تلفنی دو رئیس جمهوری در مدت این ۶۰ روز بوده است.

 

یادآور می شود، ایران در اولین گام برای کاهش تعهدات برجامی خود ۱۸ اردیبهشت همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام در اعتراض به عدم اجرای تعهدات برجام از سوی گروه امضا کنندگان این معاهده افزایش میزان ذخیره اورانیوم غنی شده را کلید زد.

 

هفته گذشته نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما اعلام کرد که در بررسی های خود عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ذخیره شده را تائید کرد.

 

این امر، آمریکا را چنان برآشفته که از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته تا در نشستی ویژه به اقدامات ایران دراین خصوص بپردازد. این نهاد نیز در پاسخ مثبت به واشنگتن اعلام کرده که در ۱۹ تیرماه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی اقدامات ایران در این زمینه خواهد پرداخت.

 

گفتنی است، ایران قصد دارد در گام های بعدی دست به بازگرداندن قلب رآکتور اتمی خنداب و افزایش میزان آب سنگین خود بزند.

 

البته تهران بارها یادآور شده که این اقدامات امکان بازگشت پذیری دارد و هر زمان که طرف های مقابل تعهدات خود را اجرایی کنند، ایران هم دست از کاهش تعهدات خود در برجام خواهد کشید.

 

یادآور می شود، خواسته جدی ایران در این زمینه افزایش میزان خرید نفت کشورمان و رسیدن این میزان به مقداری است که پیش از خروج آمریکا از برجام صورت می گرفت. یعنی فروش روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون بشکه نفت از سوی ایران به کشورهای خریدار.

 

اروپا در پاسخ به این اظهارات ایران هنوز تصمیم روشنی نگرفته و از این رو می توان گفت که آینده برجام هنوز کاملا مشخص نیست./

نظر شما