شناسهٔ خبر: 33902721 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام انگلیسی: برای نفتکش پاسیفیک وویجر مشکلی ایجاد نشده است

تهران – ایرنا – یک مقام اداره تجارت انگلیس اعلام کرد،نفتکشی که با پرچم این کشور ساعاتی است در خلیج فارس متوقف شده سالم و بدون مشکل بوده و در حال تنظیم زمان ورود به بندرگاه مقصد است.

صاحب‌خبر -

این مقام که رویترز نامی از وی نبرد، افزود: اداره تجارت انگلیس در تماس مستقیم با کشتی پاسیفیک وویجر بوده است.

به نوشته رویترز، ایران پیشتر خبر توقیف نفتکش مزبور به وسیله نیروهای این کشور را ساختگی خوانده و تکذیب کرده بود.

پیشتر برخی از کاربران فضای مجازی مدعی شده بودند که ابر نفتکش انگلیسی پاسیفیک وویجر در میانه خلیج فارس متوقف شده و موقعیت خود را در سیستم خودکار اعلام هویت به خارج از کنترل تغییر داده است.

توقف این کشتی انگلیسی بعد از آن اهمیت پیدا کرد که دولت جبل الطارق روز پنجشنبه (۱۳ تیر) اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش سیصد هزار تُنی با نام گریس یک حامل نفت ایران را توقیف کرده اند. انگلیس ادعا کرده که این نفتکش عازم پالایشگاه شهر "بنی یاس" در شمال غرب سوریه تحت تحریم اتحادیه اروپا بوده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام نیروهای انگلیسی، «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران را احضار کرد.

در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته، خواستار رهاسازی سریع این نفتکش شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند.

همچنین دستگاه دیپلماسی روسیه با محکوم کردن توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس اعلام کرد: شواهد نشان می دهد این اقدام طرحی از پیش طراحی شده توسط آمریکا و انگلیس است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که روز گذشته (جمعه) منتشر شد آمده است: بیانات مقام‌های آمریکایی و انگلیس پس از این حادثه چنین ارزیابی را تأیید می‌کند و حاکی از آن است که این اقدام از پیش طراحی شده بود و سازمان‌های اطلاعاتی چند کشور در آن شرکت داشته‌اند.

نظر شما