شناسهٔ خبر: 33901010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشنهاد ناتو به روسیه برای نجات پیمان نیروهای هسته ای میانبرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما  به نقل از اسپوتنیک   ؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد انهدام موشک های 9M729 روسیه که برد آنها بنا بر اعلام آمریکا، مفاد پیمان نیروهای هسته ای میانبرد را نقض می کند، راه حل نجات این معاهده است.
دبیرکل ناتو درخصوص نجات پیمان نیروهای هسته ای میان برد گفت انهدام موشک های 9M729 روسیه می تواند به حفظ این پیمان منتهی شود.
استولتنبرگ افزود: روسیه توانست در سال 1987 ظرف چند هفته موشک های کروز و همچنین موشک های بالستیک میان برد خود را از بین ببرد. مسکو اگر می خواهد طبق این پیمان عمل کند، می تواند دوباره این کار را انجام دهد.
پیشتر وزارت امور خارجه روسیه اطمینان داده بود موشک 9M729 روسیه که از سوی آمریکا هدف قرار گرفته است، مفاد پیمان نیروهای هسته ای میان برد را رعایت کرده است و واشنگتن به جای ارائه شواهدی از نقض احتمالی این پیمان، خود را به مراجع اطلاعات مرموز محدود کرده است.
رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1987 در واشنگتن پیمان نیروهای هسته ای میان برد (INF) را امضا کردند. این پیمان از یکم ژوئن 1988 بدون محدودیت زمانی به اجرا درآمد. هدف از انعقاد این پیمان انهدام همه موشک های کروز و موشک های بالستیک آمریکا و شوروی بود که از زمین پرتاب می شوند و برد آنها بین 500 تا 5500 کیلومتر است. این نخستین معاهده است که گروهی از تسلیحات را به طور کامل منهدم کرد.
مسکو در آن زمان واشنگتن را به آزمایش سامانه های ممنوعه در قالب پیمان نیروهای هسته ای میان برد و همچنین استقرار سامانه های ایجیس متهم کرد. سامانه های ایجیس در خاک اروپا تحت عنوان سپرضدموشکی، ظرف چند ساعت از یک ساز و کار دفاعی به یک سامانه جنگی تبدیل می شد.
­اکتبر 2018 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن در نظر دارد از این پیمان خارج شود، زیرا مسکو به تعهداتش عمل نمی کند. به ویژه آمریکا تأکید داشت که روسیه از موشک 9M729 خود که به ادعای واشنگتن مفاد پیمان را نقض می کند، صرف نظر کند.

نظر شما