شناسهٔ خبر: 3389259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

اردن در تكاپوي مذاكره با داعش

بهت در توكيو

صاحب‌خبر -

«جونكو ايشيدو» مادر كنجي گوتو، دومين شهروند ژاپني اعدام شده به دست گروه تروريستي داعش است كه در حالي كه به‌شدت اشك مي‌ريزد، مي‌گويد: اين اسفناك است اما كنجي رفته است. وي درحالي كه قادر به كنترل هق هق گريه‌هاي خود نيست، مي‌افزايد: من نمي‌توانم براي شرح دادن احساساتم درباره مرگ غم‌انگيز پسرم كلماتي را پيدا كنم. «كنجي گوتو» ۴۷ ساله، خبرنگار آزاد و مستندساز شناخته شده ژاپني بود كه بر اساس گزارش‌ها سه ماه پيش در ماه اكتبر به سوريه رفته بود، تا در روند آزادي «هارونا يوكاوا» ديگر هموطن خود مشاركت كند. هارونا يوكاوا، گروگان ۴۲ ساله ژاپني در ماه آگوست سال گذشته توسط داعش در سوريه ربوده شد. او به دوستان و خانواده‌اش گفته بود كه هدفش امن ساختن شرايط براي كمپاني‌هاي ژاپني در مناطق مورد مناقشه است. اما حالا نه تنها جلاد سياه‌پوش داعش يوكاوا را، بلكه گوتو را هم گردن زده است. در ويديويي كه گروه داعش منتشر كرده جلاد داعش كه سر كنجي گوتو را مي‌برد لهجه‌اي انگليسي دارد و‌‌ همه بر اين باورند او همان جان جهادي است كه پيشتر گروگان‌هاي غربي را ذبح كرده بود. داستان هولناكي كه باور كردنش سخت است اما مقامات ژاپن واقعي بودن اين ويديو را تاييد كرده‌اند.
اكنون مقامات اردن مي‌گويند تمامي تلاش خود را براي آزادي خلبان گروگان گروه داعش انجام خواهند داد. اين اظهارات در حالي از سوي اردن مطرح شده كه تا پيش از اين دولت‌هاي ژاپن و اردن در تلاش بودند با مبادله ساجده ريشاوي مانع اعدام گروگان ژاپني شوند. هنوز مشخص نيست چرا امان و توكيو در مبادله ريشاوي ناموفق بوده‌اند. داعش قبلا اعلام كرده بود در قبال گرفتن ريشاوي، گروگان ژاپني را آزاد كرده و سر معاذ كساسبه را نمي‌زند. اما ظاهرا اردني‌ها تلاش داشتند ريشاوي را با گروگان اردني مبادله كنند. پدر معاذ كساسبه، امان را تهديد كرده است كه با مرگ پسرش، آرامش را از كاخ ملك عبدالله دوم خواهد گرفت. گفته مي‌شود براي آزادي كساسبه، اردن در حال انجام مذاكراتي غيرمستقيم از طريق رهبران قبيله‌اي در عراق است.  ساجده ريشاوي زني است كه در سال 2005 در چارچوب عملياتي انتحاري براي القاعده دستگير شده است. او در آن سال به همراه همسرش در عملياتي انتحاري در يك هتل در امان، پايتخت اردن، شركت داشت. در اين حمله ۶۰ نفر جان خود را از دست دادند. همسر ريشاوي نيز در اين حمله كشته شد، ولي كمربند انفجاري ساجده ريشاوي عمل نكرد و او زنده ماند.
داعش كمتر از يك هفته پيش ويديويي منتشر كرد كه از كشته شدن هارونا يوكاوا، يكي از دو گروگان ژاپني حكايت داشت. جلادي كه همزمان تيغ ساتور خود را زير گردن گوتو گرفته بود خواستار آزادي ساجده ريشاوي شده بود. او وعده داد اين مبادله مي‌تواند جان گروگان اردني را هم نجات دهد. اما اعدام دومين گروگان ژاپني در بند داعش، نگراني‌هاي مردم و خانواده خلبان اردني را كه به اسارت اين گروهك تروريستي درآمده، افزايش داده است.
«امان» در حالي كه از آمادگي خود براي معامله با داعش خبر مي‌دهد، داعش را تهديد كرده در صورت كشته شدن كساسبه، همه تروريست‌هاي وابسته به داعش را كه در اردن زنداني شده‌اند، اعدام خواهد كرد. مادر معاذ كساسبه نيز از طريق برنامه‌اي در شبكه الجزيره، پيامي به تروريست‌هاي داعش ارسال كرده و از آنها خواسته است او را از سرنوشت فرزندش آگاه كنند. معاذ كساسبه خلبان ناوگان هوايي سلطنتي اردن است كه در 24 دسامبر سال 2014 بعد از سقوط جنگنده‌اش به وسيله تروريست‌هاي داعشي به اسارت گرفته شد. اين خلبان اردني كه
در حال انجام عمليات در قالب ائتلاف امريكايي ضد داعش بود نخستين اسير ائتلاف امريكايي عليه داعش به شمار مي‌رود كه در بند اين گروه تروريستي گرفتار شده است.

واكنش‌ها

باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا در واكنش به اعدام دومين گروگان ژاپني از سوي گروه تروريستي داعش، آن را اقدامي شنيع خواند. اوباما ضمن محكوم كردن اين اقدام عنوان كرد كه ايالات متحده به تلاش‌‌هايش براي نابودي گروه‌هاي افراطي ادامه خواهد داد. ديويد كامرون نخست وزير انگليس، نيز اقدام داعش را دهشتناك و بزدلانه خواند و فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه، نيز از آن با عنوان جنايتي سنگدلانه ياد كرد. بان كي مون، دبيركل سازمان ملل هم اين اقدام را به‌شدت محكوم كرد. شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، پيش‌تر گفته بود كشورش چنين اقدام غيرانساني و تروريستي را فراموش نخواهد كرد و تسليم تروريسم نخواهد شد. لازم به ذكر است داعش قبل از كشتن نخستين گروگان ژاپني، خواهان دريافت 200 ميليون دلار از دولت اين كشور براي آزادي آنها شده بود، اما نخست وزير ژاپن اين شرط را رد كرد.

 

نظر شما