شناسهٔ خبر: 33875934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مشخصات نفت‌کش توقیف‌شده حامل محموله نفتی ایران

نفت‌کش حامل محموله نفتی ایران که به‌دست نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل الطارق توقیف شد، متعلق به خطوط کشتی‌رانی «تایتن» روسیه است.

صاحب‌خبر -

مشخصات نفت‌کش توقیف‌شده حامل محموله نفتی ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نفتکش حامل محموله نفتی ایران که امروز (پنج‌شنبه) به‌دست نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌ الطارق توقیف شد، به خطوط کشتی‌رانی «تایتن» روسیه تعلق دارد که مقر آن در دُبی امارات است.

این نفتکش که «گرِیس-۱» (Grace-۱) نام دارد، سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶) توسط صنایع سنگین هیوندا–اولسان کره جنوبی ساخته شد. نفتکش گرِیس-۱ در حال حاضر با پرچم پاناما تردد می‌کند.

این نفتکش تحت خدمات شرکت رده‌بندی «لویدز ریجستر» (Lloyd’s Shipping Register) قرار دارد. شرکت‌های رده‌بندی خدمات بررسی استاندارد‌های ایمنی را برای شرکت‌های کشتیرانی ارائه می‌کنند. بدون چنین بررسی‌هایی از قبیل وضعیت بدنه، کشتی‌ها قادر نیستند وارد بنادر بین المللی شوند یا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

تناژ ناخالص این نفتکش ۱۵۶ هزار و ۸۸۰ تُن است. تناژ وزن مرده این نفتکش (بار قابل حمل توسط کشتی که برای ایمنی آن خطری نداشته باشد) ۳۰۰ هزار و ۷۵۰ تُن است. طول این نفتکش ۳۳۰ متر و پهنای آن ۳۳ متر است. قدرت موتور این نفتکش ۲۴ هزار و ۴۸۵ کیلووات است. این نفتکش برای حمل نفت‌خام طراحی شده است. 

این نفتکش با شماره هویت خدمات سیار دریایی ۳۵۵۲۷۱۰۰۰ و شماره آی‌ام‌او IMO) ۹۱۱۶۴۱۲) تردد می‌کند. شماره‌های آی‌ام‌او برای بهبود ایمنی و امنیت دریایی و کاهش تقلب‌های دریایی تعریف شده است. این شماره هفت رقمی منحصر به فرد به موجب کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا به هر کشتی‌ای اختصاص داده شده است.

مقامات دولت جبل الطارق صبح امروز در بیانیه‌ای با اعلام توقیف یک نفتکش مدعی شدند که بر اساس شواهد، نفتکش گرِیس-١ حامل نفت ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است.

جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس به درخواست آمریکا نفتکش حامل محموله نفتی ایران را در منطقه جبل‌الطارق توقیف کرده است. وزیر خارجه اسپانیا افزود: از آنجایی که این نفتکش ظاهراً در آب‌های اسپانیا توقیف شده، مادرید در حال بررسی این موضوع است که آیا این حادثه حاکمیت اسپانیا را تحت تأثیر قرارداه است یا خیر.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما