شناسهٔ خبر: 33830260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرهیات رئیسه مجلس در آیین گلباران مسافران ایرباس سخنرانی می‌کند

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان گفت: سید احسان قاضی زاده هاشمی دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سخنران ویژه در آئین گلباران شهادتگاه ۲۹۰ مسافر هواپیمای ایرباس است.

صاحب‌خبر -

سردار حبیب الله میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مراسم گلباران شهادتگاه ۲۹۰ مسافر هواپیمای ۶۵۵ ایرباس ساعت ۹:۳۰ صبح فردا چهارشنبه (۱۲ تیر) با حضور خانواده‌های معظم شهدا، مسؤولان کشوری در محل شهادت مسافران این هواپیما برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم به صورت زنده از شبکه استانی مرکز خلیج فارس و ارتباط زنده با شبکه‌های یک، شبکه ۳، افق و شما پخش خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان گفت: به همین مناسبت از ۳ اثر مکتوب با موضوع دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

میرزایی افزود: برگزاری مسابقه شنا جانبازان از جزیره قشم به سمت محل حادثه در جزیره هنگام از دیگر آئین گلباران شهادتگاه ۲۹۰ مسافر ایرباس است.

برگزاری ویژه جشنواره نقاشی و پرواز بادبادک‌ها به یاد ۶۶ کودک این پرواز ساعت ۱۸ امروز در زیر پرچم در بوستان ساحلی غدیر بندرعباس برگزار می‌شود.

در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که با ۲ موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر آمریکا قرار گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن، کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که همگی کشته شدند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و شورای ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی)، شکایت خود را در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نیز مطرح کرد، ایکائو از مسائل سیاسی به دور نمانده و به جای بررسی فنی و ارائه طریق به شورای امنیت به ابراز تأسف و تسلیت به بازماندگان سانحه پرداخت.

۹۸۸۷/ ۶۰۴۸

نظر شما