شناسهٔ خبر: 33807701 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تصمیم‌گیری خارج از اوپک، بقای این سازمان را تهدید می‌کند

وزیر نفت (در دیدار با رئیس دوره‌ای اوپک) با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه اوپک مقابله با یکجانبه گرایی و وحدت رویه است گفت: تصمیم‌گیری خارج از اوپک، بقای این سازمان را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
یکصد و هفتاد و ششمین اجلاس عادی وزرای نفت کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با دستور کار بررسی روند عرضه و تقاضا و میزان نیاز بازار به تولید اعضای اوپک و غیراوپک در وین آغاز شد.
 
وزیر نفت کشورمان لحظاتی قبل از آغاز نشست، مهم ترین وظیفه اوپک را مقابله با یکجانبه گرایی و وحدت رویه در درون اوپک عنوان کرد.
 
اعضای اوپک تصمیم دارند در این نشست، بررسی کنند که آیا اجرای توافق کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز اوپک و متحدانش که در اواخر سال 2018 میلادی بر سر آن به توافق رسیده بودند در ثبات بازار موثر بوده است یا نه.
 
براساس آخرین آمار این سازمان، میزان تولید نفت 14 عضو اوپک حدود 30 میلیون و چهار صد هزار بشکه در روز است و اکثر کشورهای عضو این سازمان از قیمت کنونی راضی هستند.
 
یکی از موضوعات اجلاس امروز اوپک انتخاب دبیرکل اوپک است که به نظر می رسد اعضای این سازمان با تمدید دبیرکلی محمد بارکیندو توافق نظر داشته باشند. البته تمدید دوره از اول ژانویه ۲۰۲۰ خواهد بود ولی تصمیم آن در همین اجلاس اتخاذ خواهد شد.
 
بسیاری از ناظران بازار پیش بینی می کنند که اعضای اوپک و غیراوپک این بار هم بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت به توافق برسند.
 
پیش از نشست اوپک، وزیران نفت ایران و ونزوئلا (ریاست دوره ای اوپک) دیدار و گفتگو کردند. امروز همچنین  ژان مارک تیستر چیکایا، وزیر نفت جمهوری کنگو با  وزیر نفت کشورمان دیدار کرد.

وزیر نفت همچنین قرار است با نواک، وزیر انرژی روسیه گفتگو کند. زنگنه درباره این دیدار گفت: در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و چندجانبه گفتگو می‎کنیم. 

نظر شما