شناسهٔ خبر: 33801445 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

ماجرای صرافی متخلف در سامانه نیما

صاحب‌خبر -

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما بستری برای انجام مبادلات بین بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر طرفین مبادلات تجاری کشور است و تاکنون موردی از اختلال یا نفوذ در آن مشاهده نشده است.

به گزارش صمت: انتشار مطلبی دریکی از خبرگزاری‌ها با عنوان «تخلف چند صدمیلیاردی صرافان در سامانه نیما»، باعث ایجاد ابهامات و سؤالاتی در خصوص صحت‌وسقم بروز تخلف در سامانه نیما شد.
با توجه به مطلب منتشره و با عنایت به طرح سؤالات مشابه در این خصوص، توضیحات زیر به‌منظور تنویر افکار عمومی و روشنگری در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شود:
۱ ــ سامانه نیما بستری برای انجام مبادلات بین بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر طرفین مبادلات تجاری کشور است و تاکنون موردی از اختلال یا نفوذ در آن مشاهده نشده است.
۲ ــ اطلاعات منتشره در گزارش خبرگزاری، حاکی از عدم ایفای تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد است که ریسکی محتمل در تمام معاملات بوده و ارتباطی با بستر انجام معامله ندارد. در این راستا امنیت سامانه نیما مشروط به‌سلامت طرفین معاملات کماکان پابرجاست و کوچک‌ترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعان نخواهد بود.
۳ ــ با توجه به عدم امکان دسترسی به اطلاعات حساب عرضه‌کنندگان ارز در بانک‌های خارجی، پوشش ریسک‌های ناشی از رفتار عرضه‌کنندگان و متقاضیان ارز توسط سامانه نیما انتظاری نادرست است و هر دو گروه باید پس از اطمینان از صحت‌وسقم اطلاعات طرف مقابل اقدام به انجام دادوستد کنند.
۴ ــ هشدارهای لازم توسط سامانه، به‌منظور آگاهی دادن به تمام واردکنندگان و صادرکنندگان بانک‌ها و صرافی‌ها در زمان آغاز فرآیند معامله داده‌شده است و این افراد می‌بایست ملاحظات و نکات امنیتی مطروحه را در طول فرآیند مدنظر داشته باشند.
۵ ــ انجام معاملات خریدوفروش ارز توسط واردکنندگان و صادرکنندگان به دو روش زیر قابل انتخاب بوده که بالطبع مسئولیت این انتخاب نیز بر عهده متقاضی خواهد بود:
الف) پرداخت یا واریز ارز پس از دریافت ریال
ب) پرداخت یا واریز ارز قبل از دریافت ریال.
نکته پایانی اینکه رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران و فروشندگان ارز از میزان عرضه و تقاضای آن و تسهیل دادوستد بوده و پوشش ریسک‌های معمول تجارت را در برنمی‌گیرد.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

نظر شما