شناسهٔ خبر: 3379434 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گلوبال ريسرچ: آيا واشنگتن تروريستها را تامين مالي مي کند؟‌

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر/ سیاسی 1393/11/12
پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم تونی کارتالوچی تحت عنوان « آیا واشنگتن تروریستها را تامین مالی می کند؟‌ مزدور داعش اعتراف کرد از آمریکا پول گرفته است »‌ نوشت :‌
نشریه اکسپرس تریبیون از نشریات وابسته به نیویورک تایمز اخیرا در مقاله ای تحت عنوان » افشاگری تکان دهنده :‌ اعتراف یک عضو داعش به دستیابی به منابع پولی از طریق آمریکا »‌ گزارش داده بود با اظهارات این شخص گمانه زنی ها درباره ماهیت منابع مالی عظیم داعش تقویت می شود. در تحقیقات اخیر نیروهای امنیتی پاکستان از جماه بازجویی از یک جنگجوی بازداشتی داعش معلوم شد وی و بسیاری از جنگجویان همقطار وی مقادیری کمک های مالی دریافت کرده اند که سرنخ همه آنها به آمریکا می رسد.
یک منبع آگاه از این تحقیقات که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد :‌« در طول این تحقیقات یوسف السلفی اعتراف کرد که برای سازماندهی و اداره تشکیلات خود در پاکستان و عضوگیری نیروهای جوان برای جنگ در سوریه ، از طریق منابع مالی وابسته به آمریکا کمک دریافت می کرده است. »‌
السلفی یک سوری - پاکستانی است که پنج ماه پیش از طریق ترکیه وارد پاکستان شد . گفته می شود وی پیشتر از سوریه وارد ترکیه و در آنجا بازداشت شده بود. در هر حال موفق به فرار از ترکیه شد و برای ایجاد داعش در منطقه به پاکستان وارد شد .
یک منبع آگاه به این روزنامه اعلام کرد : « آمریکا همواره فعالیت های داعش را محکوم می کند ولی متاسفانه نتوانسته است منابع مالی این سازمانها را که سرنخ آنها به آمریکا می رسد، متوقف سازد . آمریکا می بایست به نحوی در جهت حفظ منافع خود این اتهام تامین مالی تروریستها را از خود پاک می کرد و به همین دلیل تهاجمی را بر ضدداعش در خاک عراق و نه سوریه آغاز کرده است . »‌
در واقع این داستان چندین جنبه مختلف درباره فعالیت داعش در سوریه را اشکار می سازد. نخست آنکه توانایی السلفی در ورود به سوریه از طریق یک کشور عضو ناتو یعنی ترکیه ، و سپس فرار به پاکستان باز هم از طریق ترکیه یک بار دیگر تاییدی بر این موضوع است که منبع در آمد داعش میادین نفتی اشغالی سوریه یا باج دریافتی به ازای آزادی گروگانها نیست بلکه ریشه قدرت داعش را باید در شمار جنگجویان ، تسلیحات ، تجهیزات و مبالغ نقدی جستجو کرد که از طریق ترکیه به سوریه سرازیر می شود.
ثانیا آمریکا با توجه به بمباران های یکجانبه خاک سوریه در واقع نیازی ندارد که اعلام کند با داعش در جنگ است، و در عین حال نمی تواند مبالغ نقدی را که از مرزهای این کشور به سوریه سرازیر می شود، متوقف سازد. مورد مشابه وقایعی است که اخیرادر فرانسه و ماجرای شارلی ابدو روی داد . در حالیکه فرانسه در عملیات نظامی هم بر ضد بشار اسد و هم جنگجویان داعش دست دارد با این هم ادعا می کند که نمی تواند مانع از پیوستن هزاران شهروند فرانسوی به صفوف داعش شود.
در نهایت حال اگر آمریکا مطلع شود پولی که برای داعش ارسال می شود ، از کدام نقطه ار مرزهای این کشور خارج می شود به طور قطع می تواند تمام دستگاه اطلاعاتی و نظارتی خود را برای شناسایی ماهیت این منابع بسیج کند. ولی آیا افراد ، سازمانها یا چهره های دولتی که این منابع را تامین می کنند به سرنوشت دیگر کشورهای حامی تروریسم که از منظر سیاست خارجی آمریکا بدان دچار شده اند ، از جمله تحریم و تهاجم نظامی و اشغالگری دچار می شوند یا خیر.
نشریه در اشپیگل در مقاله ای تحت عنوان « دنبال پول را بگیرید :‌ آژانس امنیت داخلی آمریکا جهان مالی را نظارت می کند »‌
نوشت مانعی که آمریکا در ریشه یابی منابع مالی ارسالی به مقصد داعش با آنها روبروست عدم اطلاع از آن نیست بلکه این است که خود آمریکا و نزدیکترین متحدانش در منطقه در اطراف سوریه مستقیما در انتقال این مبالغ برای داعش دست دارند.
پیشتر در سال 2007 سیمور هرش در مقاله ای تحت عنوان «‌ تغییر مسیر:‌ آیا سیاست جدید دولت آمریکا در مبارزه با تروریسم به نفع کشور تمام می شود یا خیر؟ به روشنی اذعان کرده بود :‌
دولت بوش برای تضعیف ایران شیعه تصمیم گرفت اولویت های خود را در منطقه خاورمیانه بار دیگر اولویت بندی کند. در لبنان دولت بوش با عربستان سعودی سنی در اجرای عملیات مخفی برای تضعیف حزب الله شیعه مشارکت داشت. آمریکا همچنین در عملیات مخفی بر ضد ایران و سوریه همکاری می کرد. حال آنکه محصول فرعی این فعالیت ها تقویت گروه های افراط گرای سنی بوده است که دیدگاهی ستیزه جویانه از اسلام ارائه می دهند و با آمریکا خصومت می ورزند و با القاعده همدردی می کنند.
بدین ترتیب روشن است که از سال 2007 و هنگامی که آمریکا ، عربستان سعودی و اسرائیل آشکارا در جنگ نیابتی بر ضد ایران و سوریه یک ارتش تروریستی را تجهیز و تامین مالی می کردند؛ تا سال 2015 جایی که این ارتش در قالب گروه دولت اسلامی یا داعش خود را نشان داده است ، با کمک های مالی و تسلیحاتی و سیل جنگجویان از کشورهای عضو ناتو تقویت شده است . تحت این شرایط آمریکا باید برای حفظ منافع خود لکه ننگ تامین مالس تروریستها را از خود پاک و وانمود کند که موافق نابودی داعش در سوریه است و این قابل توجیه ترین بهانه برای توضیح این امر به شمار می رود.
در هر صورت مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت و در این میان به بهانه داعش سیل کمکهای نقدی و تسلیحاتی از آمریکا وارد منطقه می شود که در نهایت و عمدا این کمکها به دست داعش می رسد یا بهانه ای می شود برای مداخله مستقیم نظامی در مناقشه سوریه.
106/125/

نظر شما