شناسهٔ خبر: 33776031 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

قهرمان خردسال هم‌محلی ما خود را برای مسابقات جهانی تکواندو آماده می‌کند

آرزویم مدال طلای المپیک است

راحله عبدالحسینی‌ ـ خبرنگار: «موفقیت در گرو تلاش است. » این جمله را بارها و بارها شنیده‌ایم ولی فقط بعضی‌ها به این جمله طلایی ایمان دارند و آن را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

یکی از همین افراد، پسر کوچک هم‌محلی ماست. «ارشیا جزایری» ۱۱ساله امسال توانست نایب قهرمان کشور در مسابقات تکواندو شود و این روزها خودش را آماده می‌کند تا برای مسابقات ۲۰۱۹ کره‌جنوبی در مرداد ماه با حریفان به رقابت بپردازد و بتواند افتخاری دیگر کسب کند. ارشیا که ساکن محله زعفرانیه است، آرزو دارد به مدال طلای المپیک در این رشته دست پیدا کند و برای تحقق این آرزو تمام همتش را به کار گرفته‌است. با ارشیا و «مسعود طلایی» که از ۶ سال پیش مربی تکواندو او بوده، گپ‌وگفتی داشتیم که می‌خوانید

  • اول تکواندو بعد فوتبال

فوتبال نخستین علاقه‌مندی پسربچه‌هاست اما برای ارشیا جزایری ورزش‌های رزمی به‌ویژه تکواندو بیش از فوتبال جذاب بوده و هست. ارشیا می‌گوید: «فوتبال هم بازی می‌کنم اما تکواندو را بیشتر دوست دارم. از ۵سالگی تکواندو کار کرده‌ام. » ماجرای علاقه‌مندی ارشیا به تکواندو هم به زمانی برمی‌گردد که مربی ورزش در مقطع پیش‌دبستانی‌اش یک روز را به تمرین ورزش‌های رزمی اختصاص داد و ارشیا هم به خوبی استعدادش را نشان داد. شوق و اشتیاق ارشیا به تمرین و ورزش به قدری است که دوستان و اطرافیانش را هم به ورزش علاقه‌مند کرده. می‌گوید: «خواهر کوچک‌ترم، آرنیکا، هم در همین رشته تمرین می‌کند و کمربند مشکی دارد. » 

  • مربیان ورزش و استعدادیابی
مسعود طلایی-مربی تکواندو

مسعود طلایی، مربی تکواندوی ارشیا که خود نیز مدال طلا و نقره را در مسابقات جهانی تکواندو کسب کرده، رمز موفقیت بچه‌ها در ورزش را در تمرین و ممارست می‌داند: «تمرینات جسته و گریخته در هیچ رشته ورزشی‌ای به سرانجام نمی‌رسد. البته از حمایت خانواده هم نباید غافل شد. بچه‌ها در سن کم چندان به علاقه و استعداد خودشان واقف نیستند. بهترین سن برای استعدادیابی ورزش، دوران ابتدایی است. استعدادیابی وظیفه ما مربیان ورزش است و بعد از آن حمایت خانواده است که مسیر زندگی ورزشی بچه‌ها را مشخص می‌کند. » طلایی معتقد است وقت گذاشتن برای ورزش فقط برای به دست آوردن مدال‌ و کسب مقام قهرمانی نیست. ورزش ارمغان‌های دیگری هم برای ورزشکار دارد: «شاید به نظر برسد رشته‌های رزمی و بوکس قدری باعث خشونت ورزشکار شود.

در حالی که ارمغان این رشته ورزشی صبر، مدیریت زمان و دقت است. ورزش به ما می‌آموزد که در شرایط ناخوشایند و سخت به هم نریزیم و از کوره در نرویم. ورزشکاری که روزانه چندین ساعت را صرف مبارزه در باشگاه می‌کند، خیابان را محل درگیری و زورآزمایی و پرخاشگری نمی‌داند. یک رزمی کار معمولاً عصبانی نمی‌شود و اصلاً اهل دعوا و درگیری نیست. » ارشیا هم اضافه می‌کند که همواره از سوی مربی به او آموزش داده شده که از تکنیک‌های رزمی فقط و فقط باید در سالن ورزشی استفاده کند و نه محیط‌های دیگر. ارشیا از باخت‌هایش هم خاطره خوبی دارد چون باعث شده تا برای برد در رقابت بعدی بیشتر تلاش و ضعف‌ها را برطرف کند. مسعود طلایی می‌گوید: «اعتماد به نفس بچه‌ها با ورزش تقویت می‌شود. با اینکه سن و سال کمی دارند از باخت ناراحت نمی‌شوند. همین روحیه باعث می‌شود در آینده از ناملایمات زندگی هم صبور باشند. »

  • بازی هیجان و ورزش 

ارشیا جزایری که کلاس پنجم دبستان را با موفقیت و نمرات عالی پشت سر گذاشته در پاسخ به این پرسش که چطور تمرین‌های تکواندو به درس و مدرسه‌اش لطمه‌ای نمی‌زند، می‌گوید: «نخستین نکته‌ای که مربی تکواندو برای ما توضیح می‌دهد نظم و انضباط است. من هم برنامه‌ریزی می‌کنم تا هم در درس و هم در تکواندو بهترین باشم. » در مسابقات تکواندو رده سنی ۸ تا ۱۲ سال در گروه خردسالان دسته‌بندی می‌شود. ارشیا امسال توانست در این رده سنی به مقام نایب قهرمان کشوری دست پیدا کند. مسعود طلایی می‌گوید: «حضور ارشیا در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۹ کره‌جنوبی تأیید شده‌است و مردادماه عازم کره‌جنوبی هستیم. در این مدت ارشیا روزی ۳ ساعت تمرین می‌کند. ارشیا در شاخه‌ هان‌مادانگ در رشته تکواندو مسابقه می‌دهد که شامل تکنیک‌های پایه، پومسه، شکستن اجسام و دفاع شخصی است. »

از آنجایی که مسعود طلایی معتقد است بازی در رشد فیزیکی و روحی بچه‌ها مؤثر است، بیشتر تمرین‌های ورزشی را با رویکرد بازی برای بچه‌ها آموزش می‌دهد: «علم نوین ورزش به ما می‌گوید که باید آموزش را برای بچه‌ها جذاب کنیم تا ضمن بازی و تجربه هیجان، تمرین‌ها و تکنیک‌ها را به خوبی و با اشتیاق انجام دهند. »

  • تمرین مرام پهلوانی 

لعیا باقری، مادر ارشیا، از افزایش تمرکز ارشیا در انجام درس‌هایش به واسطه ورزش کردن می‌گوید: «تمرین‌های تکواندو باعث شده تا ارشیا یادگیری بالایی داشته باشد و وقتی سر درس و مشق‌هایش می‌نشیند، تمرکز داشته باشد. خوشبختانه از رقابت نمی‌هراسد و بارها پیش آمده که برنده نشده، اما ناامید هم نشده و به امید برد در رقابت‌های بعدی ورزش را ادامه می‌دهد. در ورزش‌های رزمی یا به‌طور کلی در ورزش، بچه‌ها احترام گذاشتن و اخلاق ورزشی را هم می‌آموزند که به نظر من از کسب مقام قهرمانی هم بالاتر است. »

برچسب‌ها:

نظر شما