شناسهٔ خبر: 33750479 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

براي نخستين بار؛

انتخاب نماینده ایران به عنوان يکي از مديران اصلي دریانوردی

نماینده سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان بعنوان نخستین نایب رئیس زن کمیته فنی نهاد بین المللی دريانوردي معرفی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن، ­نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی موفقیت ایران در کسب نایب رئیسی کمیته فنی سازمان بين المللي دريانوردي را موجب ارتقای جایگاه کشورمان در این نهاد بین المللی و بهره مندی بیشتر ایران از ظرفیت ها و امکانات آن اعلام کرد .
ماندانا منصوریان نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی که به عنوان نخستین بانوی ایرانی توانست با اکثریت ارای 174 عضو این سازمان نایب رئیس کمیته فنی این سازمان شود ، گفت : نخستین بار در تاریخ عضویت ایران در این سازمان است که یک نماینده زن ایراني در این سازمان به این جایگاه دست می یابد و این موفقیتی چشمگیر برای کشورمان محسوب شده است .
وی افزود : پس از انتخاب نماینده ایران به این سمت بسیاری از کشورها این موفقیت را به کشورمان تبریک گفتند و روز رای گیری را روز ایران توصیف کردند .
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در سازمان بین المللی دریانوردی ( آیمو IMO )، کمیته فنی ایمو را یکی از اصلی ترین کمیته های پنج گانه این سازمان توصیف و اضافه کرد : مسئولیت اصلی کمیته فنی ، اموزش و تربیت نیروی انسانی و افزایش توانمندی فعالان در این عرصه به ویژه برای کشورهای در حال توسعه است که از مسیر اموزش و ارائه کمکهای فنی انجام می شود .
معاون نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی گفت : کسب این موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران این امکان را برای کشورمان فراهم می کند که نقش موثرتر و تاثیر گذارتری در سایر کمیته ها و شورای ایمو که مهمترین رکن این نهاد بین المللی است داشته باشد و بهتر و موثرتر بتواند در جهت تامین منافع جهانی و ایران گام بردارد .
منصوریان افزود : این موفقیت همچنین امکان بهتری برای ایران فراهم می کند که علاوه بر تصمیم سازی در فرایند تصمیم گیری های این سازمان مهم ، به ویژه در ارتقای سطح دانش و توانمندی فعالان در بخش دریایی کشورمان موثرتر عمل کند نماینده سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در آیمو درباره جایگاه کمیته فنی این سازمان گفت : کمیته فنی به علت مسئولیتهایش در امور اموزشی و فنی ، یکی از مهمترین کمیته های پنج گانه ایمو است که به بالاترین رکن ایمو که شورای اجرایی است مشورت و گزارشهای لازم را برای پیشبرد اهداف این شورا و در تعاملات دریایی در جهان ارائه می دهد.
منصوریان کسب مقام نایب رئیسی کمیته فنی سازمان ایمو برای جمهوری اسلامی ایران را موفقیتی در خور برای ملت ایران ، همکارانش در سازمان بنادر دریانوردی و همچین حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن که با حفظ سمت مسئولیت نمایندگی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی را نیز برعهده دارد دانست .
در شصت و نهمین نشست کمیته همکاریهای فنی ایمو که در مقر دائمی این سازمان در لندن برگزار شد ماندانا منصوریان نماینده سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان و نیز معاون نماینده ایران در این سازمان ، به عنوان نخستین نایب رئیس زن کمیته فنی این نهاد بین المللی معرفی شده است .
سازمان بین المللی دریانوردی نهادی است وابسته به سازمان ملل متحد که با هدف ایجاد نظامی برای همکاری دولتها در زمینه وضع مقررات و طرز عمل دولتها درخصوص انواع مسائل فنی موثر در کشتیرانی تجاری بین المللی و نیز تشویق و ترغیب دولتها در تصویب بهترین استانداردهای عملی در مورد ایمنی دریانوردی و پیشگیری از آلودگی دریایی توسط کشتیها شکل گرفته است .
تهیه پیش نویس کنوانسیونها، موافقتنامه ها ، رسیدگی به مسائل مربوط به دریانوردی که ممکن است از طرف یکی از ارگانها یا یکی از سازمانهای تخصصی ملل متحد به سازمان محول شود و نیز تسهیل مبادله اطلاعات و مشورت میان اعضا از اهداف دیگر این نهاد بین المللی اعلام شده است .
تاسیس سازمان بین المللی دریانوردی ششم مارس ۱۹۴۸ در ژنو و در پی تصویب کنوانسیون سازمان دریانوردی مشورتی بین الدول به تصویب رسید و در سال ۱۹۵۸ لازم الاجرا شد و در طول سالهای بعد تغییرات تکاملی در ان ایجاد شد که مهمترین این تغییرات افزایش یک رکن اصلی برای کمک های فنی و اموزشی به ویژه به کشورهای در حال توسعه بود .
سازمان بین المللی دریانوردی موسوم به آیمو که مقردائمی ان در لندن است با بیش از ۳۰ سازمان بین الدولی ارتباط رسمی دارد. این نهاد علاوه بر کشورهای عضو و سازمان ملل با بیش از پنجاه سازمان بین المللی غیر دولتی در تعامل است و به آنها مشورت می دهد .
نهاد اداره کننده آیمو، مجمع (Council) با 174 کشور عضو و سه عضو ناظر است که نشست های ان هر دوسال یکبار برگزار می شود . ارکان ایمو عبارتند از مجمع (ASSEMBLY )، شورا ( COUNCIL )، کمیته همکاری های فنی ( TC ) کمیته ایمنی دریانوردی (MSC ) ، کمیته حقوقی (LEG )، کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC )، ، کمیته تسهیل (FAL ) است و این نهاد کمیته های فرعی (Sub Committees)نیز داراست .

نظر شما