شناسهٔ خبر: 33724009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ابوشریف: هدف از «معامله قرن»، عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی است

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: همزمان با برگزاری نشست بحرین برای رونمایی از طرح آمریکایی و ضد فلسطینی «معامله قرن»، جمعیت دفاع از ملت فلسطین در تهران، دیروز میزبان نشستی با هدف بررسی این اجلاس توطئه آمیز در بحرین بود.
به گزارش خبرنگارما، در این نشست که با حضور خبرنگاران برگزار شد، «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران و «مجتبی فردوسی پور» سفیر سابق ایران در اردن به ایراد سخن پرداختند که محور این سخنرانی، “بررسی امکان و عدم امکان اجرای معامله قرن و راهبرد محور مقاومت، پیامدها و افق تحولات آینده” بود.
ناصر ابو شریف در این نشست با توجه به شکست نشست اقتصادی بحرین گفت: این طرح با ادعای بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی غزه برگزار شد اما حقوق مردم فلسطین در آن در نظر گرفته نشد و در واقع نشست بحرین مقدمه چینی برای اجرای معامله قرن بود. وی افزود: نشانه های معامله قرن به صورت کامل مشخص شده است و مهمترین مفاد آن این است که قدس پایتخت اسرائیل خواهد بود، مدیریت اداره مسجدالاقصی به جای اردن بر عهده عربستان خواهد بود و دولت جدید فلسطین ارتش نخواهد داشت و تنها حق داشتن نیروی پلیس را دارد.‌ابوشریف گفت: در این طرح موضوع آوارگان فلسطینی لغو خواهد شد و فقط کسانی به فلسطین باز خواهند گشت که در سال ۱۹۴۸در فلسطین ساکن بوده اند که البته اکثر این افراد اکنون در قید حیات نیستند.ابوشریف ادامه داد: مهمترین هدف این طرح عادی سازی روابط با کشورهای عربی خواهد بود. این طرح از سوی همه طرف ها لازم الاجرا است و هر کشوری آن را رد کند مجازات سنگینی در انتظار آن خواهد بود. همچنین پذیرش این قرار داد برای فلسطینی ها نیز اجباری است. وی افزود: مهمترین هدف این طرح عادی سازی روابط رژیم اشغالگر قدس با کشور‌های عربی است. ابوشریف ادامه داد: اعلام کردند که نشست بحرین برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی کرانه باختری و غزه است در حالی که موضوع اصلی، عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و صهیونیست‌ها است که از مدتها قبل آغاز شده و در این نشست علنی شد. ‌وی خاطر نشان کرد: نشست بحرین بسیار نتایج ناامید کننده‌ای داشت و غایبان آن زیاد بودند و حتی بازرگانان اماراتی، سعودی و بحرینی در آن شرکت نکردند. ابوشریف با بیان این که هدف معامله قرن منزوی کردن ترکیه، ایران، سوریه، عراق، یمن و گروه‌های مقاومت است گفت: این که چرا بحرین میزبان این نشست بود دلیل آن روشن است زیرا بحرین دعوت کننده نبود و این آمریکا بود که دیگران را دعوت کرد و این مسئله نشان می‌دهد که بحرین هیچ حاکمیتی بر زمین و ملت خود ندارد و رژیم بحرین معتقد به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.
در ادامه این نشست، مجتبی فردوسی سفیر سابق کشورمان در اردن نیز اهداف طرح موسوم به معامله قرن و اجلاس منامه را تبیین کرد و گفت: در شکل گیری و تکوین رژیم صهیونیستی سه مؤلفه ایدئولوژی، امنیت سازی و ایدئولوژی- امنیت را می‌توان در نظر گرفت. صهیونیست‌ها تلاش کردند که بتوانند اهداف خود را در قالب طرح بالفور جدید شکل دهند اما نه در تجزیه سوریه موفق شدند و نه در عراق توانستند توطئه خود را پیاده سازی کنند. وی تصریح کرد: آنها در جنگ‌های مختلفی که شکل دادند به دنبال امنیت سازی برای سرزمین‌های اشغالی خود بودند و در سال ۱۹۶۷ مبنای اشغالگری ۲۰ درصد تحت سیطره صهیونیست‌ها و ۸۰ درصد در تصرف فلسطینی‌ها بود اما بعد از آن ورق برگشت و ۸۰ درصد سرزمین‌های فلسطینی در سیطره صهیونیست‌ها قرار گرفت. وی گفت: شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در سال ۲۰۰۲ عبدالله پادشاه وقت عربستان پیشنهاد طرح عربی زمین در برابر صلح را مطرح کرد که این طرح هم اجرایی نشد. بعد از آن هم ‌گفتند مقاومت را کنار بگذارید یا زمین دهید که صلح و سازش صورت گیرد و اکنون می‌گویند رفاه دریافت کنید، رونق اقتصادی داشته باشید که در مقابل امنیت اسرائیل تأمین شود. کار فلسطین به جایی رسیده که پرونده‌اش در حوزه بین الملل امروز به جای توجه به حقوق فلسطینی‌ها، توجه به احقاق حقوق اسرائیل شده است. وی با تاکید بر این که طرح معامله قرن یک فریب است، گفت: آنها به دنبال این هستند که حقوق فلسطینی‌ها اعم از مقدسات، قدس، بازگشت آوارگان و همه را نادیده بگیرند و به این ترتیب پرونده قدس را ببندند و همچنین تأیید سه جانبه از تشکیلات خودگردان، حماس و اسرائیل داشته باشند تا بتوانند مشروعیت خود را تضمین کنند.سفیر پیشین ایران در اردن تاکید کرد: امروز توان مقاومت به گونه‌ای است که مهاجرت معکوس را تشویق کرده و ما بدون تردید سرزمین‌های فلسطین در تصرف ملت فلسطین را خواهیم داشت و شکی نیست که سرزمین‌های اشغالی آزاد می‌شود.
واکنش فلسطینی و جهانی
اما در دیگر اخبار مرتبط با فلسطین و موضوع معامله قرن، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، مقاومت و مبارزه مسلحانه را تنها راه مقابله با طرح آمریکا موسوم به معامله قرن دانست.«زیاد النخاله» در نشستی برای مقابله با معامله قرن اعلام کرد که وحدت ملی، شعاری قابل اجرا برای مقابله با رژیم صهیونیستی و طرح‌های آن است. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در نشست ملی مقابله با معامله قرن و نشست بحرین، تأکید بر گزینه مقاومت را تنها راه مقابله با توطئه‌های ضد فلسطینی دانست. «اسماعیل هنیه» تأکید کرد که نشست ضد فلسطینی بحرین محکوم به شکست است و انتفاضه یکپارچه ملت فلسطین، این نشست را بی‌اثر خواهد کرد. رئیس دفتر سیاسی سابق جنبش حماس هم معامله قرن را معامله‌ای مشکوک و مبهم و رشوه‌ای با پول اعراب برای فروش فلسطین و قدس توصیف کرد.
«خالد مشعل» تأکید کرد، ملت فلسطین هرگز اجازه نمی‌دهد طرح آمریکایی- اسرائیلی معامله قرن اجرا شود زیرا معادله‌ای مشکوک و مسموم و رشوه‌ای به منطقه است تا با پول عرب‌ها مسئله جوهری خودشان، یعنی فلسطین و قدس را بفروشند.مشعل در بیانیه‌ای گفت: این معامله آینده‌ای ندارد و شکست خواهد خورد. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که هدف از برگزاری کارگاه اقتصادی منامه جدا کردن غزه از کرانه باختری و یهودی‌سازی قدس است.همچنین سفیر فلسطین در الجزایر از تلاش «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در واکنش به نشست اقتصادی منامه خبر داد.‌رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در واکنش به برگزاری نشست منامه تاکید کرد که این نشست مرده به دنیا آمد. «سید عمار حکیم» گفت که نشست بحرین مرده به دنیا آمد، چون رژیم صهیونیستی درگیر مشکلات داخلی ناشی از ناتوانی از تشکیل دولت است و در نتیجه دولتی ندارد که بخواهد با کشورهای شرکت‌کننده عربی مذاکره کند. جنبش انصارالله یمن نیز همزمان با آغاز کنفرانس بحرین، بیانیه‌ای را در رد معامله قرن و حمایت از فلسطینیان منتشر و در آن بر نابودی همه طرح‌های توطئه‌آمیز علیه امت اسلامی تاکید کرد و گفت که عربستان و امارات در راس کشورهای خائن عربی قرار دارند. «عبدالباری عطوان» مدیر روزنامه «رأی‌الیوم» هم اعلام کرد که نشست اقتصادی بحرین، ماسک‌ها را کنار زد. ‌همزمان کشورهای اروپایی شاهد اجتماعات اعتراضی با مشارکت ده ها نفر از اقلیت های فلسطینی و مسلمان و همچنین حامیان اروپایی مساله فلسطین در برابر سفارتخانه های آمریکا در مخالفت با توافق قرن و کنفرانس بحرین بودند.اقلیت فلسطینیان هلند با تجمع در برابر سفارت آمریکا در لاهه مخالفت خود را با توافق قرن اعلام کرده و این طرح سیاسی را پروژه ای برای حل و فصل نهایی مساله فلسطین و سلب حقوق مشروع ملت فلسطین دانستند. کپنهاک پایتخت دانمارک نیز دیگر شهر اروپایی بود که در آن تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت آمریکا برگزار شد.
بروکسل دیگر شهر اروپایی بود که ده ها نفر در برابر سفارت آمریکا در تجمعی اعتراضی که توسط اقلیت فلسطینیان این کشور برگزار شده بود شرکت کردند. همچنین کمیته موسسات فلسطینی و عربی در برلین پایتخت آلمان نیز تجمعی اعتراضی برپا کردند. فلسطینیان ایتالیا نیز تجمعی اعتراضی در برابر کنسولگری آمریکا در شهر میلان ترتیب دادند. سوئد نیز شاهد اعتراضات مردمی نسبت به اقدامات آمریکا در خصوص مساله فلسطین بود و آتن پایتخت یونان نیز شاهد اعتراضاتی در مقابل سفارت آمریکا بود. از سویی ۶۲سازمان ترکیه ای در بیانیه ای مشترک علیه کنفرانس بحرین، هرگونه مقدمه سازی برای کمک به اجرای معامله قرن را رد کردند.
نشست بحرین با مدیریت داماد ترامپ
کنفرانس منامه با عنوان کارگاه اقتصادی در حالی چهارم تیر با حضور هیاتی از رژیم صهیونیستی در کنار برخی رژیم‌های سازشکار عربی برگزار شد که برجسته‌ترین غایبان در این کنفرانس، فلسطینیان اعم از گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان بودند. نشست اقتصادی منامه با هدف ادعایی جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین و اعطای وام‌های کم‌سود به فلسطین به‌عنوان اولین بخش معامله قرن سه شنبه کار خود را آغاز کرد و چهارشنبه به پایان
رسید.
«جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا که مهندس کنفرانس منامه بود، به ‌نمایندگی از ایالات متحده به‌همراه سیاسیون و تجار آمریکایی در کنفرانس شرکت کرد. رژیم های عربستان سعودی و امارات هم از جمله شرکت کنندگان در این نشست ضد فلسطینی بودند. در همین حال وزیر خارجه بحرین در سخنانی صراحتاً گفت: منامه به دنبال عادی سازی روابط با تل آویو است. در چنین شرایطی سازمان ملل هم اعلام کرد که تدابیر اقتصادی راه حل مساله فلسطین نیست. خبر دیگر اینکه وزارت خارجه عمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به منظور تداوم حمایت خود از ملت فلسطین، یک مرکز دیپلماتیک جدید در سطح سفارت در فلسطین افتتاح می کند.

نظر شما