شناسهٔ خبر: 33719083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت وزیر سعودی از طرح آمریکا علیه فلسطین

وزیر مشاور دولت سعودی گفت که طرح اقتصادی آمریکا برای فلسطین قابلیت اجرایی دارد و باید مردم فلسطین مطمئن شوند که این طرح می‌تواند اجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد الشیخ» وزیر مشاور دولت سعودی که در نشست منامه حضور یافته است، گفت که طرح اقتصادی «جرد کوشنر» در صورتی که یک بخش را در بر گیرد و امید برای صلح نیز در میان مردم فلسطین وجود داشته باشد، می‌تواند عملی شود.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، همچنین گفت که اگر مردم فلسطین در خصوص موفق بودن بخش اقتصادی معامله قرن مطمئن شوند، می‌توان آن را اجرایی کرد و راه اقناع مردم نیز این است که به آن‌ها امید دهیم طرح اقتصادی موجب آسایش و توسعه برای آن‌ها می‌شود.

طرح اقتصادی مورد نظر محمد الشیخ همان سند ۴۰ صفحه‌ای است که کاخ سفید روز شنبه گذشته رونمایی کرد؛ سندی که چارچوب برنامه‌های اقتصادی در قالب «معامله قرن» را شامل پروژه‌های پیشنهادی، نظیر گذرگاه ارتباطی غزه به کرانه باختری را در بر می‌گرفت.


سخنرانی کوشنر در افتتاحیه نشست منامه

 

ادعای این وزیر سعودی در خصوص عملی بودن طرح جرد کوشنر در حالی است که نه تنها مقامات فلسطینی، بلکه برخی مقامات صهیونیستی نیز مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند. چندی پیش «زاخی هانِگبی»، وزیر همکاری‌ منطقه‌ای رژیم صهیونیستی گفته بود که طرح کوشنر برای ایجاد گذرگاهی میان کرانه باختری و غزه تا زمانی که حماس در غزه حضور دارد، شدنی نیست.

از سوی دیگر صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز شب گذشته گفت: «آنچه کوشنر طرح می‌کند، ارتباطی به طرح صلح عربی و تصمیمات بین‌المللی ندارد، بلکه به معنای قبول اشغالگری است».

شب گذشته (سه‌شنبه) نشست «صلح برای شکوفایی» در منامه با هدف اجرای بخش اقتصادی طرح «معامله قرن» آغاز به کار کرد. (جزئیات بیشتر). مقامات آمریکایی رونمایی از بخش سیاسی و اصلی این طرح را به بعد از انتخابات پارلمانی اسرائیل در سپتامبر آتی موکول کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

نظر شما