شناسهٔ خبر: 33705389 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پلیس راهور:

۲۵۸۴ نفر در دو ماه اخیر در تصادفات جاده ای جان باختند

تهران- ایرنا- رئیس پلیس راهور اعلام کرد: ۲ هزار و ۵٨۴ نفر در ٢ ماه اخیر در تصادفات درون شهری و برون شهری جان خود را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

سردار سید کمال هادیانفر روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: روزانه ٢۵ نفر در صحنه تصادف تا ۴١ نفر در طول درمان در اثر حوادث رانندگی جان می بازند.

وی ادامه داد: ۸ تا ٩ نفر از ٢۵ نفر، کودکان هستند که هیچ نقشی در حوادث ندارند و قربانی حوادث محسوب می‌شوند.

هادیانفر با بیان اینکه ٩٢ درصد عامل انسانی در شکل گیری تصادفات نقش جدی دارد، گفت: بیش از ٢٠٠ هزار کیلومتر از جاده های کشور در سیطره تردد ناوگان تردد قرار دارد و توجه به نحوه تردد و کاهش حادثه ضروری است.

وی اضافه کرد: ناوگان جاده‌ای کشور ٩١ درصد تردد و ناوگان هوایی و ریلی ٩ درصد از جابه جایی ها را انجام می‌دهد، بنابراین توجه به زیرساخت های جاده ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور گفت: ٣٣ دستگاه در کشور مسئول مدیریت ترافیک هستند و باید همگام با پلیس ناجا باشند.

هادیان فرد ادامه داد: اکنون ٢٢ میلیون و ٢٧٠ هزار و ١٨٧ دستگاه خودرو و ١١میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد.

وی افزود: ۴١ میلیون گواهینامه نیز در کشور وجود دارد. چهار عامل توجه به جلو، سرعت، سبقت، خستگی و خواب‌آلودگی مهمترین علل تصادفات است.

هادیان فر گفت: ۶۴ هزار و ٩۴ راننده پرخطر در کشور وجود دارد که در آستانه ضبط گواهینامه هستند همچنین تعداد پنج هزار و ٢٩ نفر نیز در آستانه مرحله اول قرار دارند که این رانندگان براساس آیین نامه رانندگی، تخلفات مکرر داشتند. برای این افراد پیامک ارسال شده است و اگر احضار شوند گواهینامه آنها ضبط می شود و این افراد فاقد گواهینامه محسوب می شوند.اکنون گواهینامه پنج هزار و ٢٩ راننده در کشور توقیف شده است.

* کاهش ۶٠ درصدی شماره‌گذاری خودروهای نوشماره

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: شماره‌گذاری خودروهای نوشماره در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: نقل و انتقال و تعویض پلاک خودرو نیز ۶.۱ درصد کاهش و شماره‌گذاری و نقل و انتقال موتورسیکلت ۳۸ درصد افزایش داشته است.

هادیان فر با اشاره به اهمیت اسقاط خودرو افزود: در سه ماهه سال قبل، ۶٧ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد اما امسال این آمار ۷۵ درصد کاهش داشته و به چهار هزار خودرو رسیده است.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره وضعیت تصادفات در معابر درون شهری و برون شهری گفت: سال قبل روزانه متوسط در تابستان ۵٧ نفر بر اثر تصادفات جان باختند که هر تصادف حداقل سه فوتی داشته و مهمترین عامل سرعت غیر مجاز اعلام شده است.

هادیانفر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر شدت برخورد با رانندگان متخلف اتوبوس گفت: این رانندگان مسئولیت ناوگان عمومی را برعهده دارند و در صورت وقوع حادثه ممکن است جان ۴٠ نفر در خطر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: دارا بودن معاینه فنی اتوبوس، استفاده از سامانه های کنترلی ضروری است همچنین طبق قانون، رانندگان اتوبوس های برون شهری در مجموع ٢۴ ساعت، ٩ ساعت مجاز به رانندگی هستند و پایانه های مسافربری در تخصیص مسافر این مهم را مدنظر قرار دهند.

رئیس پلیس راهور افزود: مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند از طریق شماره پیامک ١١٠١٢٠ تا هفت مورد تخلف راننده را گزارش دهند و در صورت تمایل از رانندگان قانون‌مدار نیز تشکر کنند.

وی با تاکید بر قاطعیت پلیس در برخورد با سرعت غیر مجاز، افزود: یک اتوبوس بالای ١٨٠ کیلومتر سرعت داشت که راننده احضار شد و به شدت برخورد قانونی انجام شد.

رئیس پلیس راهور گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز های پلیس است و خودروی رانندگان متخلف تا ٧٢ ساعت توقیف می شود.

هادیان فر افزود: البته برای خودروهایی که خانواده در آنها است این توقیف به دلیل ملاحظه سرنشینان برحسب مورد چند ساعت لحاظ می شود.

رئیس پلیس راهور گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۴٣٣ هزار و ٣١٠ گواهینامه صادر شده است که تعداد ٢٩٨ هزار گواهینامه پایه سه و مربوط به رانندگان جدید است.

وی افزود: قرار است نشانه ای در خودرو رانندگان جدید نصب شود که همه بدانند این افراد گواهینامه پایه سه دارند و طبق قانون نمی توانند تا مدت یک سال در معابر برون شهری تردد کنند.

*بیشترین و کمترین تصادفات در کدام استان ها رخ داده است؟

رئیس پلیس راهور گفت: در ۲ ماه اخیر، شهرهای غربی استان تهران، قزوین، هرمزگان، یزد گلستان و اصفهان بیشترین و خوزستان، تهران بزرگ، لرستان، زنجان و مازندران دارای کمترین میزان آمار تصادف است.

هادیانفر گفت: در تصادفات فوتی درون شهری ۴.۶ درصد افزایش کشته‌ها با ۳۰ نفر و در تصادفات فوتی برون شهری ۹ درصد کاهش با ۱۸۶ نفر را شاهد هستیم.

وی افزود: ۶ درصد مصدومان در تصادفات حین انتقال و ۳۹ درصد در مراکز درمانی فوت می کنند.

هادیان فر اضافه کرد: روزانه ۲۴ تا ۲۵ درصد میزان واژگونی در تصادفات درون شهری وجود دارد و اساس این واژگونی ها عموماً سرعت غیرمجاز و عدم کنترل خودرو از سوی راننده است و در روزهای تعطیل چهار درصد افزایش واژگونی را داشته ایم.

وی با اشاره به فرهنگ سازی در رد شدن از خط کشی ها و توقف پشت چراغ قرمز برای عابران گفت: ۲۱.۵ درصد عابران پیاده در اثر تصادفات فوت کردند.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: ۱۹ درصد فوت شدگان تصادفات موتورسیکلت سواران و ۵۹ درصد فوت شدگان رانندگان و سرنشینان خودرو هستند.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال ۲هزار و ۳۶۸ راننده باعث جان باختن ۳هزار و ۸۶۳ نفر شده اند. یعنی هر راننده مقصر باعث جان باختن ۱.۶ نفر بوده است.

هادیان فر گفت: ۹۷۲ نفر معادل ۱۹ درصد در طرح تابستانه ۹۷ عابرپیاده ۲۸۰ نفر موتورسوار جانباختند.

هادیان فر با بیان اینکه طرح تابستانه از ٢٠ خردادماه آغاز شده است، گفت: فقط از یکم تا سوم تیرماه ۶۴ نفر فوت و هزار و ٣٧۵ نفر مصدوم شدند.

وی گفت: هزینه مستقیم و غیرمستقیم در هر تصادف برای فوت شدگان حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و این هزینه برای مجروحان ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

*سهم ۵٧ درصدی خودروهای سواری در تصادفات
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به نقش وسایل مختلف نقلیه در تصادفات رانندگی افزود: خودروهای سواری ۵۷ درصد، موتورسیکلت ۲۷ درصد، وانت ۷.۳ درصد، کامیون ۴.۴ درصد و اتوبوس مسافری یک درصد در تصادفات نقش داشته است.

وی ادامه داد: ۶۳ درصد تصادفات در محورهای اصلی، ۲۵ درصد در محور های فرعی و ۱۲ درصد در محورهای روستایی رخ داده است.

هادیان فر گفت: ۲۵ درصد تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ۲۳ درصد تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶ رخ می دهد. یعنی پیک تصادفات از ۱۲ ظهر تا ۸ شب است.

*تبدیل پلاک سفید به پلاک نارنجی برای وانت بارها
رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنان خود درباره تردد موتورسیکلت ها گفت: در محدوده کلان‌شهرها موتورسیکلت ها به اندازه یک وانت بار حمل می‌کنند.

وی ادامه داد: به شماره‌گذاری سراسر کشور ابلاغ شده است که وانت‌بارها با سن کمتر از پنج سال، بتوانند پلاک سفید را به پلاک نارنجی (عمومی) تبدیل کنند و این پلاک ها می‌توانند در تمام معابر اعم از محدوده‌های طرح ترافیک تردد کنند.

هادیان فر اضافه کرد: اکنون بلافاصله پس از تخلف برای راننده پیامک تخلف ارسال می‌شود، اگر برای فردی پیامک ارسال نشده است به دلیل بروز مشکل در ثبت آدرس و شماره تلفن‌همراه است که از رانندگان می‌خواهیم اطلاعات خود را به روز رسانی کنند.

وی درباره نقل و انتقال خودروهایی که مالک آن فوت شده است، گفت: به استناد ماده ۸۹ راهنمایی و رانندگی، وراث افراد فوت‌شده موظف هستند تا ۶ ماه خودرو متوفی را تعیین تکلیف و پلاک را از نام فرد فوت شده خارج کنند در غیر این صورت بعد از آن مدت خودرویی که راننده اش فوت کرده باشد، توقیف می شود.

*مشکلات جاده های شمالی کشور در شورای ترافیک مطرح می شود

رئیس پلیس راهور از وضعیت جاده‌های شمال انتقاد کرد و گفت: نامه‌ای در این خصوص به معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شده است.وزیر کشور گفته‌اند این مشکلات در شورای ترافیک مطرح می شود.

هادیان‌فر افزود: یک روز بعد از تعطیلات اخیر، گزارشی در مورد سفرها به شمال کشور به مقامات رسال کردیم و همه مشکلات تشریح شد. زیرساخت چهار محور منتهی به شمال کشور قدیمی است به طوری که در محور قزوین رشت در محدوده منجیل و رودبار، در محور چالوس در محدوده‌های سیاه‌بیشه، در محور هراز و در محور فیروزکوه در محدوده سوادکوه، پل سفید مشکلات جدی ترافیکی وجود دارد.

وی ادامه داد: در تعطیلات اخیر، یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو طی پنج روز از محورهای شمالی تردد کردند که این حجم بسیار بالایی است. چرا در تعطیلات همه به سمت شمال می روند؛ مگر استان‌های دیگر جاذبه‌ای برای تفریح و گردشگری ندارند که همه به سمت شمال می روند و حتی حاضر هستند ساعت‌ها در ترافیک معطل بمانند.

هادیان فر افزود: مردم شمال کشور هم حق دارند در ایام تعطیلات به دیگر شهرها بروند، چرا باید در هر تعطیلی جاده را ببندیم و اجازه ندهیم که آنها سفر کنند و فقط تهرانی‌ها به شمال بروند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: زیرساخت‌های جاده‌های شمالی بسیار مشکل دارد و گنجایش این حجم خودرو را ندارد؛ جاده چالوس ۱۰۰ سال پیش ساخته شد.

هادیان فر اضافه کرد: هشت کیلومتر از محور منجیل رودبار برای خرید زیتون معطل شده و ترافیک شدیدی در این منطقه به وجود آمده است؛ در همین تعطیلات اخیر مجبور شدیم راهی فرعی در کنار رودخانه ایجاد کنیم تا بار ترافیک کمتر شود.

وی افزود: در طول بزرگراه اجازه داده نمی‌شود که یک سرویس بهداشتی ساخته شود، آن وقت در این محدوده، مغازه‌دارها قدم به قدم سرویس بهداشتی تعبیه کرده‌اند تا به این بهانه مسافران را برای خرید جذب کنند و گاهی تا سه لاین موازی خودروها کنار هم توقف می‌کنند و ترافیک محدوده سنگین می‌شود. حتی یگان ویژه هم حریف این خودروها نمی‌شود.

*ساخت آزادراه منجیل رودبار باید تعیین تکلیف شود

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ساخت آزادراه در این منطقه باید تعیین تکلیف شود و یک رمپ نیز بر ای خرید زیتون اختصاص یابد نه اینکه چندین پیمانکار به این محدوده بروند و به آنها حمله شود و اجازه کار ندهند.

هادیان فر ادامه داد: این وضعیت باید درست شود و در این شرایط واقعاً چه کاری از دست پلیس راهور برمی‌آید. ساخت آزادراه تهران شمال تا چه زمانی باید معطل بماند. باید هر چه سریع‌تر این آزادراه درست شود.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: البته مردم هم باید زمان سفر خود را مدیریت کنند؛ ما مخالف سفر به شمال یا خرید زیتون و نظایر آن نیستیم اما حرف این است که این سفرها به شمال باید مدیریت شود.

وی اضافه کرد: چندین مورد گزارش داشتیم که نیاز به انتقال بیمار به تهران یا حضور در مراسم تشییع جنازه برای شمالی ها پیش آمده اما به دلیل یکطرفه بودن جاده‌ها مشکل داشتند و ما باید به حقوق همه شهروندان توجه کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بر اساس تردد شمارها پلیس اعلام می کند که مردم به محورهای شمالی نیایند تا ازدحام و حجم ترافیک کاسته شود) آن وقت یک ضد انقلاب که ردش را گرفتیم و مشخص شد که وابسته به خارج از کشور است، آمده و با انتشار تصاویر در شبکه های مجازی نوشته که جاده‌ها خلوت است و پلیس دروغ می‌گوید.

هادیان فر اضافه کرد جان مردم برای پلیس بسیار مهم است و اگر در مواردی مانند ریزش جاده و رانش زمین مسیری مسدود می شود علت آن حفظ جان مردم است.

نظر شما