شناسهٔ خبر: 3369785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جراحی پیوند كلیه برای ۱۰درصد از بیماران چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود

در اواخر ماه گذشته عمل جراحی پیوند كلیه برای بیمار دیالیزی ۳۹ ساله از اهالی شهر جونقان انجام شد.

صاحب‌خبر -

متخصص فلوشیپ پیوند كلیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی چهارمحال و بختیاری در كنفرانس آشنایی با مرگ مغزی و اهداء عضو در بیمارستان هاجر(س) شهركرد، تعداد بیماران تحت همودیالیز در استان را حدود ۴۰۰ نفر اعلام كرد و افزود: در حال حاضرمقدمات انجام عمل پیوند كلیه برای ۱۰ درصد این افراد فراهم شده است.

به گزارش ایلنا، دكتر مجید شیرانی، همچنین از انجام سومین عمل جراحی پیوند كلیه موفق در استان خبر داد و تصریح كرد: در اواخر ماه گذشته عمل جراحی پیوند كلیه برای بیمار دیالیزی ۳۹ ساله از اهالی شهر جونقان انجام شد.

وی با اشاره به راه اندازی بخش پیوند كلیه در بیمارستان آیت اله كاشانی شهركرد از دی‌ماه سال جاری افزود: پیش از این كلیه جداسازی شده به اصفهان منتقل می شد. اما در این مدت با انجام سه عمل جراحی پیوند كلیه موفق بیماران نیازمند به پیوند در استان تحت درمان قرار خواهند گرفت.

وی، با اشاره به جایگاه استان چهارمحال و بختیاری در بین سایر استان‌های كشور در امر اهدای عضو افزود: فعال شدن سایر استان‌ها در این زمینه و ملزم شدن دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۱ هیات وزیران مبنی بر راه اندازی واحد فراهم آوری اعضاء‌ باید برای حفظ و ارتقاء این جایگاه تلاش مضاعف داشت.

دكتر شیرانی با اشاره به امكانات و پتانسیل‌های موجود به لحاظ كادر مجرب پزشكی و پرستاری در استان چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به حساسیت عمل پیوند قلب، در حال حاضر لیست انتظار بیماران دریافت كننده قلب این استان با استان اصفهان مشترك بوده و قلب جدا سازی شده از بیماران مرگ مغزی استان در بازه زمانی ۶۰ دقیقه به بیمارستان چمران اصفهان منتقل و در این بیمارستان پیوند زده می‌شود.

دكتر مجید شیرانی افزود: كبد جداسازی شده این بیماران نیز با توجه به تجارب خوب تیم پیوند بیمارستان شیراز در زمینه انجام عمل جراحی پیوند كبد و مشترك بودن لیست انتظار این استان با استان فارس در بازه زمانی ۶ ساعته به شیراز منتقل می‌شود.

دكتر شیرانی با اشاره به سابقه تشكیل و فعالیت تیم پیوند در استان چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۸۲ و به دنبال دستورالعمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی افزود: اولین اهدای عضو در تیرماه این سال توسط خانواده جوان ۱۷ ساله لردگان صورت گرفت.

به گفته وی، تاكنون مسن‌ترین اهدا كننده، خانمی ۷۸ ساله فرخشهری و كوچكترین بیمار مرگ مغزی اهدا كننده عضو دختر بچه پنج ساله لردگانی بوده اند.

 

نظر شما