شناسهٔ خبر: 33688412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سمپاشی‌ها تأثیری در کنترل جمعیت شته‌ها ندارد

رئيس سازمان سيما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان گفت: شته‌ها به دلیل اینكه آفات گیاهی نبوده و از درختان تغذیه نمی‌كنند، سمپاشی‌های انجام گرفته تاثیری در كنترل جمعیت آنها ندارد.

صاحب‌خبر -

سجاد خانمرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان از اجرایی شدن عملیات سمپاشی گسترده درختان معابر مناطق  سه‌گانه خبر داد و اظهار کرد: به منظور حفاظت از درختان و مبارزه و کاهش آفات نباتی، عملیات سم‌پاشی درختان سطح شهر آغاز شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان گفت: عملیات سمپاشی درختان با هدف دفع آفات نباتی و مبارزه با بیماری‌های گیاهی و نیز جلوگیری از طغیان شَته‌ها هر ساله در چند نوبت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات سمپاشی با رعایت کامل نکات ایمنی انجام می‌شود، اضافه کرد: در سمپاشی درختان سطح شهر تلاش شده از سم‌های استاندارد که کمترین آسیب زیست محیطی و بیشترین تاثیرگذاری را در از بین بردن آفات دارند استفاده شود.

خانمرادی تصریح کرد: سمپاشی درختان فضای سبز سطح شهر با پیش آگاهی‌های انجام گرفته علیه آفات مکنده گیاهی از جمله بارزترین آنها شته سیاه با نام علمی Aphis  fabae از تاریخ 11 خرداد با سه اکیپ مجهز در سه منطقه تحت نظارت کامل کارشناسی سازمان سیما، منظر و فضای سبز آغاز شده و تا 10 تیرماه ادامه دارد. 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان با بیان اینکه شته‌ها با مکیدن شیره گیاهی موجب ضعف در ختان می‌شوند، اضافه کرد: از همین رو شهرداری در کنار سمپاشی درختان، محلول‌پاشی با کودهای کامل را هم در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی گفت: سموم مورد استفاده سیستمیک، تماسی شامل کنفیدور و دیمتوات است که با نفوذ در شیره گیاهی هنگام تغذیه حشرات به سیستم گوارشی آنها اثر کرده و موجب نابودی آنها می‌شود. 

خانمرادی با بیان اینکه در سال‌جاری با توجه به بارندگی‌های ابتدای سال و گرمای هوا جمعیت سایر حشرات موذی از جمله شته‌ها، مگس‌ها، شب پره‌ها و مورچه‌های بالدار افزایش یافته و در سطح شهر گسترش یافته‌اند، تصریح کرد: به دلیل اینکه آفات گیاهی نبوده و از درختان تغذیه نمی‌کنند، سمپاشی‌های انجام گرفته تاثیری در کنترل جمعیت آنها ندارد.

وی با اشاره به اینکه کنترل حشرات موذی وظیفه شهرداری‌ها نبوده و اصولا" امکان پذیر نیست، افزود: برای رفاه حال شهروندان و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی سمپاشی‌ها از ساعت 23 الی 5 بامداد انجام می‌شود.

انتهای پیام/73005/ق30

نظر شما