شناسهٔ خبر: 33673332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تظاهرات چهره های فرهنگی فلسطین علیه گام اول معامله قرن

تهران - ایرنا - چهره های فرهنگی و نویسندگان فلسطینی روز دوشنبه در اعتراض به برگزاری نشست منامه به عنوان گام اول طرح آمریکایی «معامله قرن» برای پایان دادن یکطرفه به ماجرای فلسطین در غزه تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تظاهرکنندگان تابلوهایی بر دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «انجمن های فرهنگی علیه نشست منامه»، «رژیم صهیونیستی غده ای سرطانی در قلب امت که باید برچیده شود».

«فایز الحسنی» مسئول یک نهاد فرهنگی فلسطین با سخنرانی در این تظاهرات گفت: قاطعانه برگزاری گام اول معامله قرن آن هم در یک کشور عربی و با مشارکت کشورهای عربی را محکوم می کنیم.

وی تاکید کرد که ملت فلسطین مقاومت و مبارزه برای تحقق هدف خود یعنی تشکیل دولت مستقل فلسطین را ادامه خواهد داد.

این مسئول فرهنگی در ادامه از همه جناح های فلسطینی خواست با کنار گذاشتن اختلافات، صفوف خود را برای مقابله با توطئه های طراحی شده متحد کنند.

یک مقام مسئول در وزارت فرهنگ فلسطین نیز در حاشیه تظاهرات امروز گفت: تمام جناح های فلسطینی با تلاش های چند وقت اخیر برای عادی سازی روابط با اسرائیل مقابله می کنند و تمامی نهادهای مدنی در فلسطین می کوشند تا روحیه مقاومت را در میان نسل های جدید گسترش دهند.

تظاهرکنندگان برگزاری نشست منامه را خیانت علیه ملت فلسطین خواندند و تاکید کردند که آمریکا قصد دارد با پرداخت پول وجود اسرائیل در منطقه را توجیه کند و ماجرای فلسطین را یکسره کند.

چهره های فرهنگی فلسطین خاطرنشان کردند که با زبان هنر و ادبیات در برابر توطئه های دشمنان خواهند ایستاد.

نشست اقتصادی منامه به عنوان گام اول طرح امریکایی معامله قرن قرار است از فردا در بحرین آغاز به کار کند.

کارشناسان نشست منامه را زمینه ساز اجرای طرح "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای حل یکطرفه ماجرای فلسطین می دانند که از سوی "جرد کوشنر" داماد و مشاورش برای اجرایی شدن پیگیری می شود. این طرح با واکنش شدید مسلمانان و فلسطینیان رو به رو شده و تنش و درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.

طرح معامله قرن که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا آن را طراحی کرده مبتنی بر واگذاری نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی به رژیم صهیونیستی است و در مقابل، این رژیم با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و نوار غزه موافقت می کند و شهر

«ابودیس» به جای بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین درنظر گرفته خواهد شد.

همچنین این طرح شامل چشم پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

نظر شما