شناسهٔ خبر: 33668344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مواد مخدر، خطری در کمین جامعه، آتشی که خانواده‌ها را می‌سوازند

نخستین نشست مشترک سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر با طرح مشکلات مختلف توسط سمن‌های فعال در این حوزه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نخستین نشست مشترک سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر ظهر امروز در زنجان با حضور نمایندگان تشکل‌های فعال در حوزه مواد مخدر برگزار شد.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در این جلسه با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مهم‌ترین رویکرد شورای مبارزه با مواد مخدر است.

فاطمه رضایی با اشاره به اینکه ۶۸ نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند، عنوان کرد: از این تعداد ۴۱ نهاد در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه ۲۳ سازمان مردم نهاد در حوزه درمان فعال است، گفت: چهار سازمان نیز در حوزه صیانت و آموزش فعالیت می‌کند.

 

*ارائه خدمات در مناطق پر خطر

مدیر عامل مؤسسه ندای آسمانی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه فعالیت این مؤسسه از سال ۱۳۸۶ با مجوز بهزیستی آغاز کرده است، اظهار کرد: این مؤسسه فعالیت DIS  خود را نیز از سال ۱۳۸۷ با مجوز علوم پزشکی آغاز به کار کرد.

علیرضا شهبازی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ کارگاه تولیدی برای خانواده‌های بهبودیافته راه‌اندازی شده است، گفت: این کارگاه توسعه یافته و هم‌اکنون با توسعه به عنوان واحد فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸ حدود ۶۲۷  توسط مرکز ندای آسمانی تشکیل شده است، افزود: از این تعداد ۶۱۷ پرونده برای آقایان و ۱۰ پرونده برای بانوان تشکیل شده است.

مدیر عامل مؤسسه ندای آسمانی زنجان خاطر نشان کرد: ارائه غذای گرم و تجهیزات بهداشتی از جمله اقداماتی است که توسط مؤسسه ندای آسمانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر خدمات این مؤسسه در مناطق بی‌سیم، سبزه‌میدان و اسلام‌آباد ارائه می‌شود، بیان کرد: این خدمات در مناطق درمانگاه و خیام نیز گسترش و توسعه می‌یابد.

  *90 درصد کودکان فرزندان معتاد در معرض خطر هستند

مدیر عامل مؤسسه بازتاب توسعه زنگان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این مؤسسه فعالیت خود را از سال 1388 آغاز شده است، عنوان کرد: این نهاد با نظارت بهزیستی در منطقه بی سیم فعالیت دارد.

سهیلا پرچگانی با اشاره به نقش آموزش در کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: مؤسسه بازتاب توسعه زنگان در این حوزه ورود کرده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 500 نفر هر فصل از برنامه‌های آموزشی بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: این به معنای دریافت آموزش 60 هزار نفر از آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

مدیر عامل مؤسسه بازتاب توسعه زنگان با اشاره به اینکه 90 درصد کودکان فرزندان والدین معتاد در معرض خطر هستند، عنوان کرد: در همین زمینه آموزش‌های لازم در بستر خانواده‌ها ارائه می‌شود.

* 64 درصد از علل طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد

مدیر کل بهزیستی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید در حوزه مواد مخدر فرهنگ‌سازی انجام شود، اظهار کرد: باید این موضوع به عنوان یک بیماری در جامعه تلقی شده و برای آن راهکارهای مناسب در نظر گرفته شود.

محمد محمدی قیداری با اشاره به اینکه اعتیاد یکی از زمینه‌های سایر آسیب‌های اجتماعی است، عنوان کرد: 64 درصد از علل طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارند.

وی با اشاره به اینکه باید در حوزه اعتیاد اقدامات عملیاتی انجام شود، بیان کرد: در این حوزه مشکلات متعددی وجود دارد که نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته 41 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در استان زنجان هزینه شده است، گفت: با این اقدام 288 فرصت شغلی در استان زنجان برای جامعه هدف کمیته امداد تشکیل شده است.

هدایت صفری با اشاره به اینکه 336 دوره مهارت‌آموزی برگزار شده است، عنوان کرد: انسان‌پروری در مقابل فقیرپروری در دستور کار کمیته امداد قرار دارد.

در ادامه جلسه نیز سایر سازمان‌های مردم نهاد جلسه نسبت به ارائه مشکلات و چالش‌های پیش‌روی حوزه پیشگیری از اعتیاد پرداختند، لزوم بازتعریف جدید از اعتیاد، افزایش استفاده از بانوان و اعضای خانواده به عنوان حاملان مواد مخدر، نقش بیکاری در افزایش اعتیاد، عدم وجود آمار دقیق در مورد معتادان و همینطور عدم پذیرش آموزش‌های حوزه پیشگیری در جوامع و کاهش قیمت مواد مخدر و افزایش تولید مواد در کشورهای همسایه از جمله این موضوعات بود.

انتهای پیام/73009/ق/گ

نظر شما