شناسهٔ خبر: 33650712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در جلسه شورای سازگاری با کم آبی تصویب شد

تامین آب کشت بهاره کشاورزان اصفهانی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان: آب مورد نیاز کشت بهاره کشاورزان استان اصفهان تامین شد

صاحب‌خبر -

تامین آب کشت بهاره کشاورزانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: امروز در جلسه شورای سازگاری با کم آبی در تهران
، با پیگیری عباس رضایی استاندار، رهاسازی آب برای کشت بهاره کشاورزان به تصویب رسید.
حسن ساسانی افزود: نحوه ی توزیع این آب برای کشاورزان در کمیته 15 نفره شامل نمایندگان شرکت آب منطقه ای اصفهان ، صنف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تصمیم گیری و به زودی اعلام خواهد شد.
وی میزان ذخیره آب در مخزن سد زاینده رود را 787 میلیون متر مکعب و ورودی به این سد را 104 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: همچنین در این جلسه مقرر شد، با مسوولیت استان ،تمهیدات لازم برای مصرف بهینه اتخاذ و با رعایت خط قرمز حجم آب و نگهداشت کشت پاییزه نیز برنامه ریزی شود.
زمان کشت بهاره از فروردین تا شهریور و کشت پاییزه از شهریور تا اسفند است.
با پایان آخرین مهلت افزایش خروجی دریچه‌های سد زاینده‌رود به منظور کشت بهاره ،25  مکعب بر ثانیه از میزان خروجی این سد کاسته شده است .
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور با ظرفیت یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد.
در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

 

نظر شما