شناسهٔ خبر: 3364319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پس لرزه های یک مرگ

خبرگزاری شبستان: مرگ پادشاه در عربستان سعودی علی رغم پیشبینی های ملک عبدالله با فروریختن ساختاری همراه شد که پادشاه 90 ساله برای آن از اتاق های فکر متعددی کمک گرفته بود. اکنون پادشاه جدید که از بیماری آلزایمر رنج می برد تمام نقشه های سلففش را بر آب کرده است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان پادشاه جدید سعودی مردی 79 ساله است که در اولین سخن رانی اش پس از مرگ عبدلله تنها سه دقیقه و با کمک تدوین های رسانه های با مردم سرزمین سعودی صحبت کرد ، این پادشاه ناتوان به تازگی و پس از گذشت یک هفته از تیکه زدنش بر قدرت دست به تغییرات دومینو واری در حرم قدرت زده است که به خانه تکانی از بستگان عبدالله شباهت دارد تا یک تغییر استراتژیک .

شتاب در تغییرات ساختاری در حرم قدرت سعودی کمی عجیب است به طوری که هر روز شاهد یک تغییر جدید هستیم . ملک سلمان با صدور فرمان های بی شماری اعضای کابینه ،  نهاد های سلطنتی و 12 نهاد تغییر داده و شورای دولتی را که دروه عبدالله ایجاد شده بود منحل کرده است . ملک سلمان پنجشنبه گذشته روز پرکاری داشت و احتمالا تنها مشغول امضا کردن زیر حکم های جدید و البته احکام برکناری بود که شمار آنها به 60 می رسد .

بندر شاید یکی از قربانیان اصلی این تغییر بود که تنها شش ماه پس از تیکه زدن بر سازمان اطلاعات یا همان اداره استخابارات سعودی دفترش را ترک کرد .

وزیرانی که در سعودی تغییر کرده اند  طیف گسترده ای را از امور اسلامی ، امور شهرداری ، فرهنگ و ارتباطات ، دیوان پادشاهی ، دادگستری و امور اجتماعی را شامل می شوند .

اما در این موج گسترده تغییرات سه وزیر در مقام خود ابقا شدند که شامل وزیر نفت ، خارجه و وزیر دارایی هستند. وزیر خارجه شاید غایب بزرگ مراسم ختم پادشاه 90 ساله پیشین باشد ، فیصل که اکنون در آمریکا برای عمل جراحی بسر می برد یک نماینده تام الاختیار به نام عبد العزیز بن عبدالله دارد .

 

کودتای گسترده

تصمیمات اخیر را می توان به پایان عبدالله هم تعبیر کرد و برخی به آن " کودتای بزرگ " لقب داده اند . در همین حال دو وزارت کلیدی در عربستان سعودی با یکدیگر ادقام می شوند که در خصوص بحث تکفیری و افراطی گری می تواند مهم ارزیابی شود. ادقام دو وزارت آموزش و آموزش عالی در کنار انحلال وزارت اوقاف و امور اسلامی و ارتقا سطح اداره امر به معروف و نهی از منکر به یک وزارت خانه همگی نیاز به بررسی دقیق تر دارد. 

نظر شما