شناسهٔ خبر: 33610656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پایان وقت اداری امروز؛

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل

پایان وقت اداری امروز به عنوان آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل تعیین شده است که درصورتی که مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم نکنند به میزان ۳۰درصد مالیات متعلق، مشمول جریمه غیرقابل بخشش می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، به موجب تبصره یک ماده 177 قانون مالیات های مستقیم و به منظور تکریم مودیان و فراهم آوردن زمینه اجرای تکالیف قانونی برای آنان، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی(صاحبان مشاغل) روز شنبه اول تیرماه است.

 

دستورالعمل موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۷ شامل صاحبان مشاغلی است که مجموع فروش کالا و خدمات آن‌ها در سال ۱۳۹۷ کمتر از ۸۲۸ میلیون تومان باشد. این گروه از مودیان، باید برای تکمیل و ارسال فرم تبصره ماده (۱۰۰) و پرداخت مالیات مقطوع از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir اقدام کنند.

 

همچنین فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه کنند.

 

مطابق مقررات موضوع ماده 192 قانون مالیات های مستقیم درصورتی که مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم نکنند به میزان 30درصد مالیات متعلق، مشمول جریمه غیرقابل بخشش می شوند از این رو مودیان پیش از انقضای مهلت مذکور(تا پایان یکم تیرماه سال جاری) از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت کنند.

 

بنابراین گزارش، بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مشاغل خودرو به صورت مقطوع محاسبه می‌شود از این رو صاحبان مشاغل خودرویی از جمله دارندگان مینی‌بوس، اتوبوس یا کامیون‌داران، نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی برای تسلیم اظهارنامه ندارند و فقط باید مالیات مقطوع را پرداخت کنند و دارندگان یک دستگاه تاکسی و یک دستگاه وانت بار نیز به طور کلی از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

همچنین خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷ نیز لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی، اقدام به ثبتنام در این سامانه کنند. خریداران سکه باید با مراجعه به نشانی اینترنتی www.tax.gov.ir کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافتکنندگان سکه» وارد کنند و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، برای پرداخت مالیات اقدام به ثبت نام کنند.

 

این گزارش می افزاید: خریداران سکه تا حداکثر ۲۰۰ عدد در سال ۱۳۹۷، مشمول مالیات مقطوع شده اند و اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه خریداری کرده اند، مشمول مالیات مقطوع نیستند اما باید تا پایان خرداد ۱۳۹۸ اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را تسلیم کنند. بر این اساس تا ۲۰ سکه دریافتی مشمول مالیات نیست و مازاد بر ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع؛ ۶۰ سکه تا ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان و بیشتر از ۱۰۰ سکه تا ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است که می توانند آن را در 4 قسط پرداخت کنند وعدم پرداخت این مالیات، مشمول جریمه خواهد بود.

 

یادآور می شود: مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۷، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶ به صورت مقطوع تعیین شده؛ به این صورت که مودیان با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.

 

همچنین مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۲۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال با ۵ درصد افزایش، مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۵۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال با ۹ درصد افزایش و مودیان با میزان مالیات قطعی بالاتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۵ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است./

نظر شما