شناسهٔ خبر: 33584932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

این خبر تکمیل می‌شود ...

سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد/ تایید سرنگونی پهپاد از سوی آمریکا

روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی در ساعات اولیه بامداد امروز، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.

صاحب‌خبر -
سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد
 
فرارو- روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی در ساعات اولیه بامداد امروز، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.

به گزارش سپاه نیوز؛ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
بیشتر بخوانید:
 
سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد

 

سپاه در کدام منطقه پهپاد آمریکایی را مورد هدف قرار داد؟

کوه مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در155 کیلومتری میناب و 65 کیلومتری جاسک قرار دارد.

کوه مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه مبارک می‌افزاید.

آب‌ و هوای منطقه کوه مبارک از نوع گرم و مرطوب می‌باشد و پوشش گیاهی بسیار ناچیزی در منطقه دیده می‌شود و میزان بارندگی‌های منطقه بسیار کم است. عمده فعالیت ساکنان این منطقه ماهیگیری است که این مسئله اهمیت بنادر صیادی این خطه از کشور را دوچندان می‌سازد.

 

سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد 

واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد متجاوز به فضای ایران

به گزارش رویترز، کاپیتان «بیل اِربِن» (Bill Urban) سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این خصوص ادعا کرد: پهپاد آمریکائی پروازی بر فراز حریم هوائی ایران نداشته است.

وی در این باره مدعی شد: هیچ هواپیمای آمریکائی امروز فعالیتی در حریم هوائی ایران نداشته است.

وی به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای نکرده است.

تایید سرنگونی پهپاد توسط ایران از سوی یک مقام آمریکایی

خبرنگار شبکه فاکس نیوز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط موشک ایرانی بر فراز تنگه هرمز را تائید کرد.

لوکاس تاملینسون خبرنگار اختصاصی فاکس نیوز در پنتاگون با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یک موشک زمین به هوای ایرانی بر فراز آب‌های خلیج فارس خبر داد.

در این پیام به نقل از یک مقام آمریکایی آمده است: پهپاد "تریتون MQ-4C" متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط موشک زمین به هوای ایران بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

 این در حالی است که بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام کمی پس از انتشار خبر سرنگونی این پهپاد نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که هیچ هواپیمای آمریکایی بر فراز حریم هوایی ایران پرواز نکرده است.

لاشه پهباد آمریکایی کجا سقوط کرد؟

یک مقام آگاه در سپاه استان هرمزگان گفت: ساعت اولیه بامداد امروز یک پرنده جاسوسی آمریکا در خلیج فارس مورد هدف سامانه های پدافند یکپارچه هوایی کشور قرار گرفت و سرنگون شد.

این مقام روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پرنده در حریم هوایی ایران و در نزدیکی منطقه کوه مبارک مورد هدف قرار گرفت.

وی افزود: لاشه این پرنده نیز در ناحیه رأس الشیر که متعلق به آب‌های ایران است سقوط کرده است.

این مقام آگاه تصریح کرد: این امر پس از تکرار چندباره نقض حریم هوایی ایران توسط پرنده‌های شناسایی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس رخ داد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر پروازهای شناسایی و جاسوسی در آب‌های خلیج فارس افزایش یافته بود که با نقض حریم هوایی همراه بود.

هشدار وزارت خارجه ایران در پی تعرض پهباد آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه تعرض یک فروند پهباد متجاوز آمریکایی به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم و درباره نقض حریم جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.

«سیدعباس موسوی» ضمن اعتراض شدید به این گونه اقدامات تجاوزکارانه و تحریک آمیز اعلام کرد: نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوز کارانه هر نوع شیی و پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.

آمریکا رسما سرنگونی پهپاد این کشور توسط ایران را تایید کرد

فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا با صدور بیانیه‌ای رسما اعتراف کرد که یک فروند پهپاد این کشور توسط پدافند جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

مقر فرماندهی نیرو‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای رسما تایید کرد که یک پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

در این بیانیه آمده است: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده می‌تواند تایید کند که یک هواپیمای اطلاعات، نظارت و رصد شبکه نظارت گسترده نیروی دریایی ایالات متحده توسط یک سیستم موشکی زمین به هوای ایرانی ساقط شده است.»

سنتکام مدعی شده است که این پهپاد «در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز تنگه هرمز» هدف قرار گرفته و «گزارش‌های ایران مبنی بر اینکه این هواپیما بر فراز ایران بوده، غلط است.»

این بیانیه می‌افزاید: «این یک حمله بی‌دلیل به یک دارایی نظارتی ایالات متحده در حریم هوایی بین‌المللی بود.»

در این بیانیه به مدل پهپاد ساقط شده اشاره‌ای نشده است، اما مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته‌اند این پهپاد از نوع RQ-۴ بوده است.

<div id="video-display-embed-code_515346"> <script src="https://fararu.com/fa/news/play/embed/403105/515346?width=600&height=500" type="text/JavaScript">/**/ /**/</script> </div>
انتشار ویدئویی از ساقط شدن پهپاد آمریکایی

 

وزارت خارجه: ایران از طریق سازمان ملل موضوع را پیگیری می کند

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به شدت اقدام تجاوزکارانه و تحریک آمیز نیروهای متجاوز را به حریم مقدس جمهوری اسلامی محکوم می‌کند و اعتراض شدید خود را به این اقدام اعلام کرده است.

وی ادامه داد: ما علاوه بر این اقدام، از طریق مجاری دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی به ویژه از طریق مکانیزم سازمان ملل متحد، اعتراض و شکایت خود را نسبت به این اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه امریکا اعلام کردیم و امیدواریم که دشمنان ما دوباره چنین اشتباهاتی را تکرار نکنند.

دبیر کل سازمان ملل خواستار حداکثر خویشتنداری شد
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از سرنگونی پهپاد توسط ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار حداکثر خویشتنداری شد.

سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد/ تایید سرنگونی پهپاد از سوی آمریکا

ترامپ: این موضوع که حادثه تلفات جانی نداشته بسیار مهم است
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در دیدار با جاستین ترود، نخست وزیر کاناد، گفت او احساس نمی‌کند که دولتش او را به سوی درگیری هل می‌دهد و گاهی اوقات بر عکس هم هست.

رئیس جمهوری ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد گفت: به زودی متوجه خواهید شد.

ترامپ درباره دلایل این حمله گفت ممکن است یک آدم سرخود و بی عقل و ابله پهپاد آمریکایی را هدف قرار داشته باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا همچنان با روی گشاده از گفت‌وگو با ایران حمایت می‌‎کنید یا نه گفت بگذارید ببینم چه پیش می‌آید.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ادامه داد که پهپاد آمریکایی به وضوح غیرمسلح و روی آب‌های بین‌المللی بوده است.

او اضافه کرد که ایران اشتباه بزرگی کرد و این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بوده و آمریکا این را مستند کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال گفت: "برای من سخت است که باور کنم این اتفاق عمدا رخ داده است."

او افزود: "من احساس می‌کنم این اشتباه توسط فردی رخ داده که نباید این اشتباه را انجام می‌داد."

ضمن اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه کسی در این حمله کشته نشده گفت، این موضوع که حادثه تلفات جانی نداشته بسیار مهم است.

 جمع آوری قطعات پهپاد در آب‌های ایران

محمدجواد ظریف با انتشار یک توئیت جدید، جزئیات بیشتری درباره سقوط پهپاد آمریکایی در آسمان کشورمان ارائه داد.

وزیر امور خارجه ایران در توئیتر نوشت: «در ساعت ۱۴:۰۰ پهپاد آمریکایی در حالت پنهان از امارات پرواز کرد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد در ساعت ۰۴:۰۵ در مختصات 2559'43"N 5702'25"E در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما قطعات پهپاد نظامی آمریکا را در آب‌های قلمرو خودمان، جایی که این پهپاد ساقط شد جمع‌آوری کرده‌ایم.»

وزیر امور خارجه کشورمان در این توئیت علاوه بر ارائه مختصات محل سقوط این پهپاد، دو نقشه را منتشر کرده که نشان می‌دهد این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران، هدف قرار گرفته است.

سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را سرنگون کرد/ تایید سرنگونی پهپاد از سوی آمریکا

اعتراض ایران به سوییس

سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در تماس فوری با سفیر سویس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی به دولت آمریکا برای تعرض به حریم هوایی کشور را به وی ابلاغ کرد و گفت: مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهباد در فضای ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهباد در آبهای سرزمینی کشور به دست آمده است.

عراقچی همچنین با اشاره به اینکه این اقدام نیروهای آمریکایی برای اولین بار نبوده و چندین بار پیش از نیز اتفاق افتاده است، خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین المللی از سوی آنها شد.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست، نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه ای درنگ نخواهد کرد.

همچنین از سفیر سویس در تهران خواسته شد که صبح جمعه (فردا) با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.

نامه ایران به سازمان ملل

تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: "در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مختصات دقیق محل اصابت پهپاد آمریکایی را که در حریم ایران بود، ارائه داده و تاکید کرده ایم که به دنبال جنگ نیستیم اما در برابر هرگونه تعدی، دفاع خواهیم کرد. این نامه به دبیرکل و رییس شورای امنیت ارسال شده و باید در دبیرخانه بررسی شود. در گفت و گوهایی که در آینده با مسئولان دبیرخانه سازمان ملل متحد داریم هم این مساله را پیگیری می‌کنیم.»

 

نظر شما