شناسهٔ خبر: 33584513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازتاب سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی بر فراز ایران

پدافند هوایی سپاه، یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا را در آسمان سواحل استان هرمزگان سرنگون کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، منابع خبری در ایران اعلام کردند سپاه پاسداران ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را سرنگون کرده است.
شبکه المیادین با تاکید بر این که پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران سرنگون شده است، افزود همان طور که بیانیه سپاه پاسداران اعلام کرد این پهپاد حریم هوایی ایران را نقض کرد. این برخلاف ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر سرنگونی این پهپاد بر فراز آب‌های بین المللی است.
بیانیه سپاه واضح و روشن است؛ بر این مبنا که پهپاد آمریکا بر فراز هرمزگان و به طور مشخص بر فراز منطقه راهبردی کوه مبارک سرنگون شد. این منطقه به تنگه هرمز بسیار نزدیک است. سپاه پاسداران ایران تاکنون اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نکرده است.
اما این عملیات، نخستین عملیات نیرو‌های ایرانی در سرنگون کردن پهپاد‌های جاسوسی آمریکا نبوده است.
<div id="video-display-embed-code_3639457"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2455680/3639457?width=400&height=300"></script></div>

پهپاد گلوبال هاوک یکی از جدیدترین پهپاد‌های جاسوسی آمریکا محسوب می‌شود. این پهپاد از جمله پهپاد‌هایی است که طولانی‌ترین مسافت ممکن را طی می‌کنند. این پهپاد دو بال بسیار بلند دارد که ممکن است به ۳۰ تا ۴۰ متر برسد.
این پهپاد می‌تواند معادل ۹۰۰ کیلوگرم را حمل و در ارتفاع ۶۵ هزار پایی پرواز کند و از گران‌ترین پهپاد‌ها محسوب می‌شود، زیرا ساخت آن حدود ۲۲۰ میلیون دلار برای آمریکا هزینه دارد.
در خصوص واکنش‌ها به سرنگون شدن این پهپاد، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که اکنون در روسیه حضور دارد، تاکید کرد ایران بار‌ها هشدار داده است که مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی ایران به منزله خط قرمز است و اهمیتی ندارد که این پهپاد متعلق به چه کشوری باشد و ایران در هر زمانی آمادگی مقابله با این گونه مسائل را دارد.
برخی در محافل داخلی ایران، خواستار ارائه شکایت فوری به شورای امنیت و سازمان ملل علیه آمریکا شدند، زیرا این اقدام به منزله نقض وزیر پا گذاشتن قوانین بین المللی است و آمریکا از این طریق برای نظامی کردن منطقه تلاش می‌کند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا را بر فراز استان هرمزگان سرنگون کرد.
بنا بر اعلام آسوشیتدپرس، منابع نظامی آمریکا این خبر را تایید نکرده اند و بیل اوربان سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا ادعا کرد هیچ هواپیمای بدون سرنشینی وارد حریم هوایی ایران نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز پنجشنبه یک فروند «پهپاد جاسوسی آمریکا» را که حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، سرنگون کرد.
شبکه خبری انگلیسی زبان «پرس تی وی» اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز استان ساحلی هرمزگان در جنوب ایران سرنگون کرد.
بنا بر اعلام این منبع، این پهپاد که از مدل گلوبال هاوک (ساخت شرکت نورثروپ گرومن) بود، پس از نقض حریم هوایی ایران، توسط نیروی هوایی سپاه نزدیک کوه مبارک در بندر جاسک منهدم شد.
شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک فروند هواپیمای ( پهپاد ) جاسوسی آمریکا را در آسمان سواحل استان هرمزگان در جنوب ایران سرنگون کرد.
شبکه تلویزیونی سعودی العربیه در خبری فوری گزارش داد: سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) یک فروند پهپاد را بر فراز منطقه هرمزگان در ایران سرنگون کرد.
شبکه تلویزیونی سعودی الحدث در خبری فوری اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) از سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی بر فراز هرمزگان خبر داد.
شبکه تلویزیونی الجزیره  اعلام کرد برخی رسانه‌های ایران اعلام کردند سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را برفراز استان هرمزگان در جنوب شرق ایران سرنگون کرد.
شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد: سپاه پاسداران یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را در آسمان استان هرمزگان در جنوب ایران سرنگون کرد.
خبرگزاری خاورمیانه افغانستان امروز با انتشار این خبر اعلام کرد: سپاه پاسداران ایران، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا را پس از تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران هدف قرار داد و نابود کرد.
خبرگزاری جمهور افغانستان نیز در خبری فوری به نقل از بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد: در نخستین ساعت های بامداد امروز پنج شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
خبرگزاری آوا نیز با انتشار این خبر به مشخصات این نوع پهباد پرداخت ونوشت: گلوبال هاوک دوربردترن پهباد عملیاتی جهان است و با فناوری پیشرفته ای که دارد می تواند در ارتفاعات بالا نیز پرواز کند.
شبکه های تلویزیونی افغانستان هم امروز دربخش های خبری خود ،سرنگونی پهباد آمریکایی را بازتاب دادند.
 

نظر شما