شناسهٔ خبر: 33559375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

تحلیل روز/

پایبندی ایران به توافق هسته ای، به دیگر طرف ها بستگی دارد

ایران در توافق هسته ای بیش از هرکشور امضا کننده دیگری که ادعا دارند کشورهای بزرگی بوده و سنگینی مسئولیت حفظ نظام بین المللی و جلوگیری از خدشه دار شدن آن را بر عهده دارند، به این توافق احترام گذاشت اما تجربه تلخ جهان در خصوص توافق هسته ای ایران ، دروغ بودن ادعای کشورهای اصرار کننده بر حفظ و مراقبت از نظام بین المللی را ثابت کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - ایران / سیاسی

این کشورها و در راس آنها امریکا در آزمون عمل به وظایف بین المللی خود ، نمره قابل قبولی نگرفتند. زیرا آمریکا در آنِ واحد، طغیانگری و از سوی دیگر ذلت خود را بروز داد ، طغیانگری از این جهت که به خاطر توان اقتصادی اش، در صدد تحمیل اراده خود بر همه دنیاست و ذلت و خواری اش نیز برای رو شدن میزان تسلط لابی صهیونیستی بر تصمیم گیری هایش است.

می توان با کمی گذشت و چشم پوشی ، روسیه و چین را به خاطر مواضعشان از سایر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای مستثنی کرد اما سه کشور اروپائی فرانسه، بریتانیا و المان، در صورت داشتن اراده سیاسی و علیرغم داشتن امکانات اقتصادی یا حتی داشتن نیت مسالمت آمیزی در برابر توافق هسته ای، می توانستند، آمریکا را وادار به احترام گذاردن به توافق هسته ای کنند اما در برابر آمریکا مقاومت نکرده و هیچ واکنشی نشان ندادند.

ایران یک سال سلطه گری آمریکا ، به تعویق انداختن های اروپا و شک و تردید روسیه و چین را بخشید تا آنان را به نقش آفرینی در عرصه بین الملل بازگرداند و کمی از کرامت لگدمال شده آنان را احیا کند، اما همه این اقدامات بی فایده بود و این کشورها ، پس از دیدن صبر ایران در برابر این همه قانون شکنی آن را به عنوان تسلیم شدن در برابر تندروترین و نژادپرست ترین دولت آمریکا دانستند بنابراین ادامه ایفای این نقش های ننگ آور را به جان خریدند.

ایران که دارای سیاست هایی مدبرانه و دوراندیشانه است با اعلام کاهش تعهدات داوطلبانه خود در قالب توافق هسته ای ، به خاطر منافع ملی و در راستای قوانین بین المللی همه را غافلگیر کرد بدون اینکه به روحیه بازاری ترامپ و جنون بولتون مشاورامنیت ملی و قلدر مابی پامپئو وزیر امور خارجه و بازی های اتحادیه اروپا و تماشاگر بودن چین و روسیه توجه کند.

ایران با توجه به توافق هسته ای اقداماتی انجام داد و تعهدات یک طرفه خود را بدون اینکه توافق هسته ای برایش تحمیل کرده باشد، کاهش داد از جمله حجم تولید اورانیوم غنی شده را از 3.67 به 4 برابر یعنی تولید بیش از 400 کیلوگرم اورانیوم غنی شده که تعهد داده بود هرگز از آن فراتر نخواهد رفت، افزایش داد.

عملیات باز طراحی راکتورهای آب سنگین اراک که آماده افزایش انرژی تولیدی به بیش از 130 کیلوگرم در دوره بعدی بود از دیگر اقدامات بود، اما در خصوص غنی سازی دو سناریو مطرح است اول اینکه بیش از 3.67 درصد و برای رفع نیاز راکتورهای بوشهر یعنی 5 درصد یا رفع نیازهای راکتورهای تهران یعنی 20 درصد باشد.

هیچ یک ازاقدامات ایران تاکنون و به گواهی آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، نقض توافق هسته ای نبوده و تهران در صورت عدم پایبندی کشورهای دیگر به تعهدات خود و در صورت اصرار امریکا بر اشتباه خود و به تعویق انداختن های اتحادیه اروپا و نظاره گر بودن روسیه و چین، می تواند از آنها عدول کند.

بنابراین ایران بدون در نظر گرفتن سقفی اقدامات خود را افزایش خواهد داد که در این صورت هیچ کس حق ندارد ایران را سرزنش کند.

همه دنیا ،مقامات آمریکا را به خاطر درخواستشان از ایران مبنی بر پایبندی به توافق هسته ای و نقض نکردن آن مسخره می کند در حالی که آمریکا اولین کسی بود که از برجام خارج شد که به خوبی موضع امریکا و نداشتن استراتژی مشخصی برای برخورد با مساله هسته ای ایران را نشان می دهد. بنابراین آمریکا حق ندارد درباره اعتبار و پایبندی و احترام گذاردن به توافق های بین المللی سخنی بگوید.

ایران پنج ابرقدرت جهان را در برابر مسئولیت هایشان قرار داده این کشورها یا باید به عنوان کشورهای بزرگ ،در نظام بین الملل که (آمریکا در صدد گذاشتن آن در جیب خود است ) حرفی برای گفتن داشته باشند یا از هشدار دادن و اندرز دادن به ایران که با شفافیت و صداقت و مسئولیت پذیری با برنامه هسته ای برخورد کرده ،دست بردارند .

یا دنیا باید محلی باشد که حق و حقیقت جایگاه خود را داشته باشد یا مانند جنگلی باشدکه حق با قدرتمندان باشد که بدون شک این قدرت فقط در انحصار امریکا و 5 ابرقدرت جهان باقی نخواهد ماند.

ماجد حاتمي/ العالم

نظر شما