شناسهٔ خبر: 33530411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهبود وضعیت خاک کشاورزی ، نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی : بر اساس برنامه ششم باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بهبود یابد و آماده تولید شود که تحقق آن به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، اکبری در بازدید از طرح‌های کشاورزی با بیان اینکه برای تحقق آن به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: لایحه جامع قانون حفاظت خاک ابلاغ شده است و بزودی آیین نامه اجرایی تدوین خواهد شد.
وی افزود: بر اساس این قانون خروج هر گونه خاک کشاورزی از کشور ممنوع است و خاک صنعتی با مجوز وزارت صمت در موارد محدود برای موارد خاص و کار‌های پژوهشی بلامانع است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: خاک در کشور مظلوم واقع شده است و امیدواریم با اجرای این قانون بتوانیم از جایگاه ارزشمند خاک در تامین امنیت غذایی مردم صیانت کنیم.
اکبری با اشاره به خروج خاک از کشور افزود: ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده بررسی کردیم موارد محدودی خاک صنعتی خارج شده بود که مجوز وزارت صمت را داشت.
اکبری درباره میزان تخریب خاک در کشور بیان کرد: آمار فرسایش خاک در کشور بالاست در برخی ۱۵ تن در هکتار است که دقیق نیست، اما با همه حفاظتی که انجام شده میزان تخربب خاک در ایران بالاست.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین امروز از طرح زهکشی دشت الله آباد شهرستان آبیک که به منظور پیشگیری از پیشروی شوری اراضی کشاورزی پایین دست منطقه اراضی کشاورزی شهرستان‌های آبیک، بوئین زهرا و قزوین در حال اجراست، بازدید کرد.
اکبری در بازدید از زهکش شوره زار دشت الله آباد گفت : حل مشکلات زهکش این دشت الله آباد  نیازمند کارشناسی بیشتر و تشکیل جلسه با حضور استان‌های قزوین، البرز و قم است.
وی اضافه کرد: می‌توان یک نشست بین معاونان عمرانی استانداری‌های قم، البرز و قزوین برای بررسی این زهکش برگزار و برای حل مشکلات و معضلات آن اقدام کرد .
زهکش دشت الله آباد در سال ۸۸ به طول ۴۰ کیلومتر و وسعت محدوده ۳۲ هزار هکتار در شهرستان آبیک توسط جهاد کشاورزی احداث شد.
بازدید از سه طرح آبیاری تحت فشار در خرم پشته آبیک، باغات شهر اسفرورین و باغ مادری گردو در کوهین ، افتتاح همزمان ۷۴ طرح کشاورزی و شرکت در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی از دیگر برنامه‌های سفر معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به استان قزوین بود.
 
 

نظر شما