شناسهٔ خبر: 33459734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سناريوي خطرناک عليه ايران درباره انفجار نفتکش‌ها در درياي عمان کليد خورد/ آمريکا، اسرائيل و عربستان بازيگران اين سناريو هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- پس از حمله به نفتکش‌ها در درياي عمان، آمريکا، اسرائيل و عربستان در حال اجراي سناريوي خطرناکي عليه ايران هستند و اتهام زني خود عليه ايران را آغاز کرده اند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رئيس‌جمهور آمريکا در ادعايي واهي، ايران را پشت پرده حمله روز گذشته به دو تانکر نفت در درياي عمان دانست.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا بامداد جمعه در توييتي خصمانه ايران را مسئول حمله به دو نفتکش در درياي عمان دانست و نوشت: ارزيابي آمريکا اين است که ايران مسئول حملات درياي عمان است.
روز گذشته نيز، مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا در خصوص حملات به دو نفتکش در درياي عمان مدعي شده بود: تحليل آمريکا اين است که حمله‌ امروز به نفتکش‌ها کار ايران بوده و ايران قصد دارد جريان نفت را دچار مشکل کند.
وي گفت: «ارزيابي دولت آمريکا اين است که جمهوري اسلامي ايران مسئول حملاتي است که امروز در درياي عمان اتفاق افتاد. اين ارزيابي، مبتني بر داده‌هاي اطلاعاتي، سلاح‌هاي مورد استفاده، سطح تخصص مورد نياز براي انجام اين عمليات، حملات اخير ايران به کشتي‌ها و اين واقعيت است که هيچ گروه نيابتي از منابع و مهارت کافي براي انجام عملياتي با اين سطح از پيچيدگي نيست.»
وزير خارجه آمريکا مدعي شد ايران روز 12 آوريل به دنيا قول داد انتقال نفت از طريق تنگه هرمز را متوقف خواهد کرد. او ادعا کرد ايران اکنون در حال اقدام براي عملي کردن اين وعده است.
پامپئو در ادامه پس از نقل قول بخشي از توئيت «محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران در واکنش به حادثه درياي عمان گفت که دنيا اين ماجرا را همانند ظريف، «با مزه» نمي‌داند.
ظريف در توئيتر نوشته بود: «حملات گزارش شده به تانکرهاي مرتبط با ژاپن زماني اتفاق افتاد که نخست‌وزير آبه شينزو براي گفتگوهايي گسترده و دوستانه در حال ديدار با آيت‌الله خامنه‌اي بود. مشکوک بودن براي توصيف آنچه که احتمالا امروز صبح اتفاق افتاده، کفايت نمي‌کند. مجمع گفتگوي منطقه‌اي پيشنهادي ايران، ضروري است.»
پامپئو گفت: «وزير خارجه ايران امروز به اين حملات واکنش نشان داد. او با لحني طعنه‌آميز گفت "مشکوک بودن براي توصيف آنچه امروز صبح اتفاق افتاده کفايت نمي‌کند." وزير خارجه ظريف ممکن است فکر کند اين اتفاق با مزه است، اما هيچ‌کس ديگر در دنيا اينطور فکر نمي‌کند.»
وزير خارجه آمريکا تصريح کرد: «ايران در حال خرابکاري است، چون رژيم مي‌خواهد کارزار فشار موفق ما برداشته شود. هيچ نوع تحريم اقتصادي به جمهوري اسلامي مجوز حمله به شهروندان بي‌گناه، ايجاد اخلال در بازارهاي نفتي و اقدام به باج‌گيري هسته‌اي نمي‌دهد.»
پامپئو گفت: «جامعه بين‌المللي حملات ايران به آزادي دريانوردي و نشانه گرفتن غيرنظاميان را محکوم مي‌کند. امروز من به سفيرمان در سازمان ملل متحد دستور داده‌ام مسئله حملات ايران را در شوراي امنيت سازمان ملل متحد مطرح کند.»
وزير خارجه آمريکا در پايان تصريح کرد سياست دولت ترامپ کماکان تلاش ديپلماتيک و سياسي براي «بازگرداندن ايران به ميز مذاکره» است.

آمريکا يک ناوشکن به سوي درياي عمان فرستاد
ايالات متحده آمريکا ضمن متهم کردن ايران به دست داشتن در حادثه هدف قرار گرفتن دو نفتکش در درياي عمان، يک فروند ناوشکن خود را به محل حادثه فرستاد.
ايالات متحده آمريکا پنجشنبه شب پس از متهم کردن ايران به دست داشتن در حادثه هدف قرار گرفتن دو نفتکش در درياي عمان، ناوشکن «يو اس اس ميسون» را به سمت درياي عمان ارسال کرد.

موضع گيري صهيونيستها همسو با آمريکا عليه ايران
يک وزير کابينه رژيم صهيونيستي پنج‌شنبه شب همسو با موضع‌گيري آمريکايي‌ها، ايران را به حمله به دو نفتکش در درياي عمان متهم کرد.
«يوآو گالانت» وزير ساخت و ساز و از اعضاي کابينه امنيتي رژيم صهيونيستي پنج‌شنبه شب ايران را به حمله به دو نفتکش در درياي عمان متهم کرد.
گالانت که با کانال 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي صحبت مي‌کرد، مدعي شد که کشتي‌هاي ايراني با اژدر اين دو نفتکش را هدف قرار داده‌اند.
وي گفت: «اژدرهايي از کشتي‌هاي متعلق به کشوري شليک شده است... آن‌ها مي‌گويند: اگر نگذاريد نفتمان را صادر کنيم... هيچ‌کس ديگر نفت صادر نخواهد کرد.»
اظهارات مقام‌هاي آمريکايي و اسرائيلي عليه ايران در حالي مطرح مي‌شود که برخي، اين ايده را مطرح کرده‌اند که ممکن است يک طرف خارجي مانند رژيم صهيونيستي براي تشديد تنش در منطقه اين حمله را انجام داده باشد. «ابراهيم فريحات» استاد فلسطيني‌الاصل دانشگاه «جرج تاون» از جمله اين کارشناسان است که مي‌گويد رژيم صهيونيستي عامل اين حمله بوده است.
به گفته فريحات، «اسرائيل با انجام اين حمله خواسته تا اين پيام را به نخست‌وزير ژاپن بدهد که اکنون زمان ميانجيگري ميان ايران و آمريکا نيست.»

ادعاي سعودي ها عليه ايران درباره انفجار نفتکش‌ها در درياي عمان
عادل الجبير، مشاور دولت عربستان در امور خارجي اين کشور گفت که عربستان متحد آمريکاست و در صورت جنگ با ايران، در کنار اين کشور مي ماند.
عادل الجبير در گفتگو با شبکه خبري سي ان ان تصريح کرد که کشورش متحد آمريکاست و در صورت بروز جنگ با ايران، در کنار آمريکا مي ماند.
وي با تکرار اتهامات اين کشور، ايران را مسئول حمله به نفت کش ها دانست و مدعي شد که کشورش به دنبال پاسخ به اين حمله است.
وي در ادامه جنگ رواني عليه ايران گفت که کشورش سعي در تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران است تا به زعم خود ايران را وادار به تغيير خط مشي خود کند.

واکنش ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واکنش به اتهام زني بي اساس وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت: مسئوليت تأمين امنيت تنگه هرمز، بر عهده جمهوري اسلامي ايران است و نشان داديم که در سريع‌ترين زمان ممکن به کمک ملوانان کشتي‌هاي دچار سانحه رفتيم و آنها را نجات داديم.
وي افزود: ظاهراً براي آقاي پمپئو و ساير دولتمردان آمريکايي متهم کردن ايران در حادثه مشکوک و تأسف بار براي نفتکش‌ها راحت‌ترين و ساده‌انگارانه ترين کار است. در حاليکه نخست وزير ژاپن براي کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوري اسلامي ايران در حال ديدار است کدام دست‌هاي پنهان بدنبال اثرگذاري بر اين تلاش‌ها در منطقه است و چه کساني از آن سود مي‌برند؟!
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان نيز در واکنش به ادعاهاي آمريکا مبني بر دست داشتن ايران در اين حملات در توييتي نوشت: اينکه ايالات متحده فوراً و بدون ذره‌اي شواهد عيني يا هر اماره اي، به اتهام پراکني عليه ايران دست مي‌زند، تنها اين را کاملاً آشکار مي‌کند که تيم بي در حال حرکت به سوي يک نقشه جايگزين است: خرابکاري در ديپلماسي (از جمله در اقدامات آبه شينزو) و سرپوش گذاشتن بر تروريسم اقتصادي عليه ايران.
وي در توييت ديگري افزود: من چند ماه پيش دقيقاً درباره همين سناريو هشدار دادم؛ نه به اين دليل که من يک پيشگو باشم، بلکه به اين دليل که من ذات تيم بي را مي‌شناسم.

واکنش ژاپن
مقام ژاپني از اظهار نظردرباره مواضع ضد ايراني آمريکا امتناع کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري رويترز از توکيو، ­وزير صنعت ژاپن روز جمعه اعلام کرد حمله به دو نفتکش در درياي عمان بر روي تامين انرژي ژاپن تاثير نخواهد گذاشت، با اين حال اين وزارتخانه پس از اين حمله هشداري براي شرکت هاي فعال در حوزه انرژي ارسال کرد.
هيروشيگه سکو، در سخنراني خود در يک کنفرانس خبري از اظهار نظر درباره ادعاهاي مقامات آمريکا مبني بر مقصر شناختن ايران در اين حملات امتناع کرد و گفت، ژاپن هنوز درباره جزئيات اين حادثه تحقيق مي کند.
دو نفتکش که يکي از آنها متعلق به يک شرکت کشتيراني ژاپني است روز پنجشنبه در درياي عمان مورد حمله قرار گرفتند.


نظر شما