شناسهٔ خبر: 33420932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ادامه روند کاهش قیمت گوشت در بازار

گزارش ادامه واردات گوشت در کنار سیاست های کنترلی ستاد تنظیم بازار باعث شده است در یک ماهه اخیر در بازار گوشت قرمز افزایش قیمت چندانی ایجاد نشود و شاهد روند کاهشی قیمت این محصول باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در کشور حدود ۸۵۰ هزار تن از منابع مختلف گوشت تامین می شود که 55 درصد گوشت گوساله و گاو و 45 درصد سایر دام ها شامل گوسفند و بز تولید می شود البته نیاز کشور بیش از 950 هزار تن است که کمبود این میزان هر ساله از طریق واردات انجام می شود. بر این اساس در مواقعی از سال که نسبت تقاضا به عرضه افزایش پیدا می کند شاهد نوسانات قیمتی در بازار این محصول هستیم و در چند ماهه انتهای سال گذشته و اوایل سال جدید این شوک قیمتی در بازار گوشت قرمز در کشور ایجاد شده بود که مسئولان به دنبال راه حل برای رفع آن نسبت به انجام واردات گوشت تا رسیدن بازار به قیمت تعادلی اقدام کردند.

 

بنابراین گزارش ادامه واردات گوشت در کنار سیاست های کنترلی ستاد تنظیم بازار باعث شده است در یک ماهه اخیر در بازار گوشت قرمز افزایش قیمت چندانی ایجاد نشود و شاهد روند کاهشی قیمت این محصول باشیم.

 

بر این اساس 12 خرداد ماه هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۳ تا ۹۶ هزار به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شد که به تحلیل کارشناسان این بخش با توجه به توزیع گوشت‌های تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار و شرکت‌های بسته بندی و فصل عرضه دام‌های داخلی پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار اتفاق نیفتد.

 

در ادامه این روند کاهشی روز گذشته (21 خرداد) قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه در خرده فروشی‌ها ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزار تومان بود و کارشناسان این زمینه معتقدند که با توجه به آنکه بازار گوشت گوسفندی نسبت به ایام بعد از ماه مبارک رمضان رونقی نداشته است، بنابراین هیچ افزایش و کاهشی در قیمت‌ها نداریم.

 

در همین رابطه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به باشگاه خبرنگاران گفته است: «قیمت گوشت گوسفندی طی هفته‌های اخیر تغییری نداشته است البته با توجه به گرمای هوا و احتمال افزایش عرضه دام نمی‌توان پیش بینی خاصی راجع به قیمت گوشت در روز‌های آتی داشت.»

 

بنا به گفته «علی اصغر ملکی» قاچاق دام کمابیش در حال انجام است و اگرچه میزان خروج دام از کشور چشمگیر نیست، اما کنترل آن در ثبات قیمت بازار داخل تاثیر بسزایی دارد. همچنین واردات گوشت برقرار و در حال توزیع به بازار است و گوشت‌های وارداتی با نرخ مصوب از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.»

 

یادآور می شود: از آنجا که کمبودی در عرضه دام زنده وجود ندارد و با توجه به اینکه عرضه مناسب دام زنده در میادین در حال انجام است به نظر می رسد که این امر بر رکود بازار دامن بزند./

 

 

نظر شما