شناسهٔ خبر: 33420345 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

با حضور معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت گسترش نوسازی صنایع ایران انجام شد:

آغاز عملیات به آب سپاری چهارمین سکوی گازی در بندرعباس

لحظاتی پیش با حضور معاون وزیر صمعنت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران، آیین به آب سپاری و حمل چهارمین سکوی گازی ساخت مه.دسان داخلی در بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، « محمد باقر عالی »، معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت گسترش نوسازی صنایع ایران در این آیین گفت: سکوی چهارم فاز ۱۴ پارس جنوبی به ارزش ۱۵۵۰ میلیون دلار به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

 

وی افزود: این پروژه نمونه بارز اعتماد به توانمندی داخلی و خودباوری و اقتصاد مقاومتی است که در نتیجه اعتماد وزارت نفت محقق شده است.

 

 معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت گسترش نوسازی صنایع ایران اظهار کرد: در شرایط خاص تحریم که از سال گذشته حاکم شده است خوشبختانه بیشترین حجم داخلی سازی و بومی سازی را در سکوهای فاز ۱۴ پارس جنوبی داشته ایم.

 

وی تصریح کرد: کلیه عملیات طراحی، مهندسی و ساخت سکو به وسیله مهندسان و متخصصان ایرانی انجام شده است.

 

عالی با بیان اینکه مدت زمان ساخت و نصب این سکو نسبت به سفارشاتی که سال های قبل به شرکت های خارجی داده شده، بسیار کمتر بوده است، اضافه کرد: از این حیث رکوردزنی شده و زمان راه اندازی از نصب تا خروج گاز ۲۶ روز بوده است.

 

وی ادامه داد: با بهره برداری کامل این سکو در فاز ۱۴ پارس جنوبی استخراج روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش، ۲۵۰ هزار بشکه میعانات و ۱۰۰ تن گوگرد به توان تولید حوزه گاز و انرژی کشور افزوده می شود.

 

مدیرعامل شرکت گسترش نوسازی صنایع ایران ضمن قدردانی از وزارت نفت به جهت اعتماد به توان داخلی و واگذاری ساخت پروژه به پیمانکار ایرانی، گفت: حجم این پروژه معادل ۵۷۰ میلیون دلار بوده که هزینه این سکوی آخر، حدود ۱۵۰ میلیون دلار است که به جای اینکه این مبلغ به پیمانکار غیرایرانی تعلق بگیرد به شرکت توانمند داخلی تعلق گرفته است.

 

عالی اذعان کرد: با اتکا به توانمندی و نوآوری جوانان و مهندسان ایرانی برای بارگیری جاکتو سکو وقتی پیمانکار معتبر اروپایی - اماراتی به دلیل تحریم ها وظایف خود را انجام ندادند از طریق توان داخلی انجام شد.

 

وی تصریح کرد: با ساخت سکو‌ها به دست مهندسان و متخصصان ایرانی، کشورمان به جمع کشور‌های بزرگ سازنده سکو‌های نفت و گاز پیوسته است.

 

« فریدون همتی »، استاندار هرمزگان نیز گفت: ساخت این سکوی گازی در مدت سه سال و در شرایط تحریم دشمنان مصداق خنثی شدن تحریم‌ها در سال رونق تولید است.

 

وی افزود: خودباوری و دستیابی به فناوری ساخت سکو‌های گازی و در سایه خودباوری و تکیه بر نیرو‌های توانمند داخلی محقق شده است.

 

استاندار هرمزگان عنوان کرد: با نصب این سکو در فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب به ظرفیت تولید این میدان اضافه می شود.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه علاوه بر توانمندی ساخت، امکانات حمل و نقل و بارگیری سکوهای پارس جنوبی نیز در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایجاد شده است.

 

همتی افزود: متخصصان داخلی کشورمان با تعهد انقلابی اقدام مهم ساخت سکوهای گازی را در بندرعباس با دانش و فناوری پیشرفته انجام می دهند که نشان دهنده توانمندی بسیار خوب نیروهای کشورمان است.

 

وی عنوان کرد: در سایه خودباوری، تعهد و کار بسیجی و جهادی متخصصان کشورمان تاکنون گام‌های بزرگی برداشته ایم و در آینده نیز این مسیر تداوم خواهد یافت

 

« محمد مهدی توسلی »، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز با بیان اینکه این سکو در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل عسلویه نصب می‌شود، گفت: با نصب این سکو، روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک گازی ایران و قطر برداشت می‌شود.

 

« علی بخشیان »، مدیر مهندسی ساخت این سکو نیز گفت: این سکوی سرچاهی برای بهره برداری از ۱۱ حلقه چاه است که با نصب آن روزانه ۲۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد استخراج می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این سکو دو هزار و ۴۵۰ تن وزن و ۲۷ متر ارتفاع دارد که تا عمق ۷۱ متری نصب می‌شود، افزود: نصب این سکو روی بارج در بندرعباس یک روز و نیم طول می‌کشد و پس از چهار روز انتقال دریایی، به منطقه پارس جنوبی می‌رسد.

 

مدیر مهندسی ساخت سکوی چهارم اظهار کرد: این آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی است که در آب‌های خلیج فارس منطقه پارس جنوبی نصب می‌شود.

نظر شما