شناسهٔ خبر: 33416317 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

‏۲۰۰ هزار نفر در صنعت فرش دستباف آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند

صاحب‌خبر -
 

تبریز ـ خبرنگار اطلاعات:استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان آذربایجان شرقی در صنعت فرش، این صنعت را از نظر اقتصادی برای استان بسیار مهم دانست و گفت: امیدواریم به کمک تمام دست‌اندرکاران، نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در شأن تبریز برگزار شود.

محمدرضا پورمحمدی در مراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران- تبریز، بر آمادگی همه دستگاه‌های مسئول و نمایندگان تشکل‌های مربوط به هنر صنعت فرش برای برگزاری باشکوه نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تبریز تأکید کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه فرصتی برای رونق و توسعه صنعت فرش تبریز است و باید به بهترین شکل از این فرصت استفاده کنیم.

وی، فرش تبریز را یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های فرهنگی آذربایجان شرقی و ایران عنوان کرد و گفت: شهر تبریز به واسطه ظرفیت‌های کم‌نظیر در این حوزه، به عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف انتخاب شد، اما تاکنون گام‌های بلندی در راه معرفی این ظرفیت‌ها برداشته نشده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بازاریابی و عرضه یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فرش تبریز است، افزود: در این زمینه باید از ظرفیت تجار صاحب‌نام همچنین رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان آذربایجان شرقی در صنعت فرش، این صنعت را از نظر اقتصادی برای استان بسیار مهم دانست و یادآور شد: امیدواریم به کمک تمامی دست‌اندرکاران، نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در شأن تبریز برگزار شود.

ایجاد موزه فرش دستباف در تبریز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی ایجاد موزه فرش دستباف و راه‌اندازی حراجی‌های بین‌المللی فرش را در راستای توسعه هنرصنعت فرش تبریز خواستار شد.

علی جهانگیری، در مراسم رونمایی از پوستر نخستین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران ـ تبریز، اظهار داشت: این نمایشگاه از ۹ تا ۱۳ مرداد در نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود و امیدواریم همه مسئولان برای برپایی شایسته آن پای کار بیایند.

وی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تبریز را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های کم‌نظیر تبریز به‌عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف عنوان کرد ویادآور شد: این نمایشگاه متمایز از سایر نمایشگاه‌های داخلی برگزار می‌شود.

جهانگیری با اشاره به همکاری‌های مطلوب اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف برای برگزاری باشکوه و مناسب این نمایشگاه، افزود: در کنار این نمایشگاه، برنامه‌های متعددی همچون کارگاه‌های علمی، بازاریابی و حراجی در نظر گرفته شده است و بزرگترین فرش ریزبافت به متراژ ۶۰۰ مترمربع نیز در حاشیه آن رونمایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در حالی که شهر تبریز از چند سال قبل، عنوان مهم و تاریخی «پایتخت جهانی فرش دستباف» را کسب کرده است، بنا به دلایلی هنوز برای اقتصاد و صنعت بین‌المللی این عنوان آن‌گونه که باید، شناخته و معرفی نشده است.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی نمایشگاه فرش تبریز، معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تبریز در زمینه تولید و عرضه فرش است که در این خصوص باید نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها نیز وارد عمل شوند.

جهانگیری، ایجاد موزه فرش دستباف و راه‌اندازی حراجی‌های بین‌المللی فرش را در راستای توسعه هنرصنعت فرش تبریز خواستار شد و یادآوری کرد: با توجه به جایگاه فرش تبریز در جهان، ایجاد چنین مراکزی ضروری است.

وی با بیان اینکه تبریز ظرفیت برگزاری حراجی‌های بین‎المللی فرش را دارد، افزود: تبریز می‎تواند پیشگام حراج مدرن بین‎المللی فرش شود و به این منظور به کمک شهرداری نیز نیاز دارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: تعریف و صدور گواهی‌نامه اصالت برای فرش‌های دستباف زیر نظر سازمان‎های بین‎المللی و اقدامات مربوط به مالکیت معنوی نیز از جمله طرح‌هایی است که تبریز ظرفیت اجرای آنها را دارد.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران ـ تبریز از ۹ تا ۱۳ مرداد امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برپا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۲ از این نمایشگاه بازدید کنند.‏

نظر شما