شناسهٔ خبر: 33415860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رقابت داغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

تلاش امیدی‌ها برای منصرف کردن کواکبیان از نامزدی

در فاصله 5 روز به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اصرار مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به نامزدی برای ریاست این کمیسیون از یک سو احتمال حذف حشمت الله فلاحت پیشه و از سوی دیگر احتمال رسیدن کرسی ریاست به مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری شدت گرفته است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی/ در فاصله 5 روز به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نظر می‌رسد فراکسیون امید نگرانی‌ها را بابت نتیجه نهایی این انتخابات حس کرده است.

در حال حاضر با اصرار مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به نامزدی برای ریاست این کمیسیون از یک سو احتمال حذف حشمت الله فلاحت پیشه و از سوی دیگر احتمال رسیدن کرسی ریاست به مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری شدت گرفته است. در این شرایط قاسم میرزایی نیکو، عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ایران» از تلاش‌هایی در این مجموعه برای منصرف کردن کواکبیان از نامزدی خبر داده است.

مصطفی کواکبیان با توجه به وعده کتبی که از اعضای فراکسیون امید در انتخابات سال گذشته دارد، بر نامزدی برای ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس در سال آخر اصرار می‌کند. سال گذشته امیدی‌ها با هدف گرفتن ریاست کمیسیون امنیت ملی از علاالدین بروجردی، از کواکبیان خواستند تا اجازه دهد تنها حشمت‌الله فلاحت پیشه در صحنه رقابت باقی بماند و آرای منتقدان بروجردی تقسیم نشود. در همان موعد بود که کواکبیان از امیدی‌ها برای حمایت از او در انتخابات سال جاری وعده کتبی گرفته بود.

هم اکنون اما با بالا گرفتن احتمال سازش میان ذوالنور و بروجردی به نفع نماینده قم، خطر افتادن ریاست کمیسیون به دست مخالفان دولت جدی تر شده است. در این شرایط است که میرزایی نیکو به «ایران» گفته است: «در فراکسیون امید اکثر نظرها بر این اساس است که ورود آقای کواکبیان به این رقابت می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و این علاوه بر از دست دادن ریاست کمیسیون باعث افزایش انتقادات به اصلاح‌طلبان مجلس خواهد شد.» در همین حال فلاحت پیشه نیز به «ایران» گفته است که همچنان امکان دارد در صورت عدم حمایت فراکسیونی از او در این انتخابات نامزد نشود. او ضمن گلایه از فراکسیون‌های سیاسی و خصوصاً امید و مستقلین می‌گوید: «ای کاش عزیزان کارنامه همین یک سال کمیسیون را با تمام ادوار گذشته پس از انقلاب مقایسه می‌کردند آیا هیچ گاه مانند این یک سال، کمیسیون امنیت ملی تا این اندازه در مسائل ملی دارای نقش مستقل بوده یا نه.»

در طرف مقابل هم مجتبی ذوالنور به خانه ملت گفته است: «اگر از بین فلاحت‌پیشه و کواکبیان یک نفر کاندیدای ریاست کمیسیون شود با بروجردی تفاهم می‌کنم تا هر کدام که رأی بیشتری دارد کاندیدای ریاست شود.» این در حالی است که بروجردی نیز در گفت‌وگو با «ایران» مذاکره بین خود و ذوالنور برای ماندن یک نفر در صحنه رقابت را تأیید کرده و این می‌تواند نشان از آن باشد که اصولگرایان سیگنالی مبنی بر کنار آمدن کواکبیان و فلاحت پیشه با یکدیگر دریافت کرده‌اند.
در این شرایط البته فلاحت پیشه به «ایران» گفته است که احساس می‌کند طیف مستقلین هم تا اینجا حمایتی را که انتظار داشته از او برای ریاست کمیسیون امنیت ملی انجام نداده‌اند. او از ایفای «نقش خنثی» این گروه که خود را نزدیک به آنها می‌بیند، گلایه‌مند است.

کلمات کلیدی

کمیسیون امنیت ملی مجلس

مصطفی کواکبیان

حشمت الله فلاحت پیشه

نظر شما