شناسهٔ خبر: 33408659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک کارشناس حوزوی:

دعا برای یکدیگر منجر به اجابت می‌شود

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر در قلب انسان غیر از خداوند عالم اشخاص دیگری جا داشته باشند؛ دعاها و خواسته های بشر مستجاب نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «مجید نجفی» امروز در جمع کارکنان جهاد کشاورزی استان، اظهار داشت: دعا در روایات مختلف با تعابیر گوناگونی استفاده شده است از جمله اینکه دعا رابطه مخلوق با خالق خود است یعنی اگر مخلوق بخواهد با خالق خود ارتباط برقرار کند بهترین وسیله برای ارتباط با خدا دعا کردن می باشد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارتباط چه ارتباط عابدانه باشد و چه ارتباط عارفانه، بهترین نوع ارتباط دعا کردن است.

وی با اشاره به اینکه در روایات و احادیث داریم که دعا مغز و روح عبادت است، گفت: اولین نوع دعا کردن که به آن تاکید فراوان شده، تعریف و تمجید خداوند است تعریف و تمجید خالق قادر تلنگری برای نوع بشر بحساب می آید.

نجفی خاطرنشان کرد: تعریف و تمجید پروردگار متعال در دعای جوشن کبیر به این معنی که خدایا سمیع تویی، قادر تویی، بصیر تویی این معنا را دارد که نشستن و برخاستن انسان هم با اذن و اراده خداوند است، اگر از طرف او اراده و اذن کاری وجود نداشته باشد انسان قادر به انجام دادن کوچکترین و راحت ترین کارها نیز نیست.

وی افزود: دومین شکل دعا بحث خواستن است، خود این خواستن بر دو نوع می باشد؛ ما گاهاً بعضی از چیزها را برای خودمان می خواهیم مانند خواستن و عذرخواهی بابت گناهانی که مرتکب شده ایم و می خواهیم توبه کنیم.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان گفت: دومین شکل خواستن، خواستن برای خود در آینده است؛ لازمه این خواستن آماده کردن مقدمات و قلب دعا در خود می باشد.

وی با اشاره به اینکه قلب انسان خانه خداست و نباید در قلب او به جز خداوند قادر کس دیگری مامن داشته باشد، اظهار کرد: اگر در قلب انسان به غیر از خداوند عالم اشخاص دیگری جا داشته باشند؛ دعاها و خواسته های بشر مستجاب نخواهد شد.

نجفی ادامه داد: سومین نوع خواستن طلب و خواستن با زبانی است که با آن گناه نکرده ایم، حضرت موسی(ع) در طور سینا با خدای خود راز و نیاز می کرد حضرت موسی از خداوند خواست تا راهی برای او نشان دهد که هر وقت دعا کرد دعای او مستجاب و برآورده شود، از طرف پروردگار ندا آمد از افراد دیگری بخواه تا برایت دعا کنند چون حتماً با زبان آنها گناه نکرده ای.

وی تصریح کرد: بهترین نوع دعاها که اهل بیت از نظر سیره عملی و از نظر سیره قولی بر آن تاکید دارند؛ دعا کردن انسان ها برای یکدیگر است.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان در پایان تاکید کرد: مقبول ترین دعا در پیشگاه پروردگار بی همتا دعای پدر و مادر است، حتی اگر پدر و مادر انسان مسلمان نباشند، کسانی که پدر و مادرشان در قید حیات هستند؛ می توانند از والدین خود درخواست نمایند تا در حق آنها دعا کنند، بدون قید و شرط دعای والدین در درگاه الهی مستجاب خواهد شد.

نظر شما