شناسهٔ خبر: 33404822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت معنادار شورای امنیت سازمان ملل از «مارتین گریفیتس»

شورای امنیت سازمان ملل در بحبوحه اختلافات دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، حمایت خود را از گریفیتس اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که رسانه‌ها از تشدید اختلافات بین دولت مستعفی یمن با مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خبر می‌دهند، شورای امنیت سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت نیویورک با انتشار یک بیانیه حمایت خود را از گریفیتس اعلام کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، به دنبال اختلاف نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور دولت مستعفی، شورای امنیت سازمان ملل حمایت خود را از نماینده ویژه ابراز داشت.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از همه طرف‌های یمنی خواسته که با مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن «به گونه سازنده و مستمر تعامل داشته باشند».

این شورا همچنین تلاش‌های گریفیتس برای اجرایی شدن «توافق استکهلم» بین طرف‌های یمنی و پیشبرد راهکار سیاسی به منظور حل بحران این کشور را تحسین کرده است.

در بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت (سازمان ملل) بار دیگر تاکید خود به طرف‌های (جنگ یمن) برای ادامه اجرای توافق استکهلم شامل پایبندی کامل به آتش‌بس در الحدیده و نهایی کردن توافقات در زمینه تبادل زندانیان و وضعیت تعز را تکرار می‌کند».

انتشار این بیانیه و اعلام حمایت شورای امنیت سازمان ملل از گریفیتس در حالی صورت گرفته که بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به طور آشکارا از این که نماینده سازمان ملل رفتار یکسانی با انصارالله و دولت مستقر در ریاض دارد عصبانی است.

شورای موسوم به «شورای قانونی» همسو با ائتلاف سعودی-اماراتی از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن خواست تا همکاری با مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن را متوقف کند.

رسانه‌ها و محافل سیاسی سعودی-اماراتی از این شورا به عنوان «پارلمان یمن» (وابسته به دولت هادی) یاد می‌کنند. این شورا با متهم کردن «مارتین گریفیتس» به زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های سازمان ملل، از دولت منصورهادی خواسته است تا وی را به رعایت این قطعنامه‌ها وادار کند.

روابط میان گریفیتس و دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی از ماه می گذشته بحرانی شده است. منصورهادی در اواخر ماه می در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از آنچه «اقدامات غیر قانونی» گریفیتس می‌خواند انتقاد کرد.

منصور هادی در این نامه صراحتا به بی طرف بودن نماینده سازمان ملل اعتراض کرده و نوشته که چرا رفتار نماینده سازمان ملل با انصارالله یمن و دولت مستقر در ریاض یکسان است؟ او همچنین از اینکه گریفیتس با انصارالله همچون یک دولت قانونی و همراستای با دولت مستقر در ریاض رفتار می‌کند، بشدت انتقاد کرده بود.

انتهای پیام/م

نظر شما