شناسهٔ خبر: 33375981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شعله های بی احتیاطی در جنگل ها

باران های بهاری که امسال بیش از سال های دیگر باریده است حسابی به مذاق درختان و گیاهان خوش آمده و باعث شده گیاهان علفی در مراتع و جنگل‌ها رشد چند برابری داشته باشند، اما همین موضوع سبب ایجاد نگرانی در خصوص وقوع آتش سوزی در روزهای گرم سال شده است.

صاحب‌خبر -

مردم از روشن کردن آتش اجتناب کنند

درست است که طبیعت گاهی دچار حادثه می‌شود، اما با توجه به گفته های کارشناسان شاید اغراق نباشد بگوییم ما انسان‌ ها عامل اصلی 95  درصد این آتش سوزی هستیم. البته در بیشتر موارد عمدی در کار نیست و بی احتیاطی و بی توجهی باعث پیروزی آتش بر جنگل می‌شود.
«سرهنگ علی‌عباس‌نژاد»، فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور در این زمینه اظهار داشت: از آنجایی که  شرایط  آب و هوایی امسال سبب رشد زیاد گیاهان علفی در جنگل‌ها و مراتع  شده، امکان وقوع حریق دراین بخش ها چند برابر شده است.
وی علت اصلی اغلب حریق های ایجاد شده در مراتع را عامل انسانی دانست و افزود : در چنین شرایطی اصلی ترین عامل جلوگیری از نابودی صدها هکتار از اراضی ملی و طبیعت بر اثر آتش سوزی، تنها کمی احتیاط است.  مردم باید بدانند با توجه به نزدیک شدن فصل گرما روشن کردن آتش در  جنگل ها و مراتع کار درستی نیست و باید به شدت از انجام آن پرهیز شود. گاهی حتی انداختن ته سیگاری روی زمین می‌تواند صدها هکتار از اراضی ملی و طبیعت را به نابودی بکشاند.

کاهش آتش سوزی در جنگل ها با فرهنگسازی

عباس نژاد افزود: شناسایی و رفع عوامل مختلف در گسترش آتش‌سوزی جنگل‌ها همچون جمع‌آوری شاخه‌های شکسته، جمع‌آوری علوفه‌های خشک و هر آنچه ظرفیت حریق را افزایش می‌دهد، در دستور کار  سازمان جنگل ها قرار گرفته و این موضوع به تمام استان ها ابلاغ شده است.
فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه میزان آتش‌سوزی سال 97 نسبت به 96، بیش از  50 درصد کاهش داشته، ادامه داد: البته با تلاش های انجام شده میزان آتش سوزی در جنگل ها در چند سال گذشته کاهش داشته است. بر اساس آمارها میزان آتش سوزی در بین سال های 91 تا 93 سالانه 15هزارهکتار  بود که در حال حاضر این رقم به کمتر از 5هزار هکتار در سال کاهش یافته است.

وی خرید و تامین بخشی از تجهیزات موردنیاز در سال گذشته و همچنین فرهنگسازی‌ در جوامع محلی از مهم‌ترین دلایل کاهش وقوع آتش‌سوزی‌ها  دانست و افزود : طی تفاهمنامه سازمان جنگل‌ها با ستاد کل نیروهای مسلح که پیش از این به امضا رسیده، هواپیما و بالگرد موردنیاز برای اطفای حریق از 15پایگاه هوانیروز در کشور به نقاط جنگلی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند اعزام خواهد شد.

۹۵ درصد حریق‌ها در منابع طبیعی سمنان عامل انسانی دارد

«سرهنگ علیرضا ابوطالبی»، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز با بیان اینکه ۹۵درصد حریق‌ها در منابع طبیعی استان عامل انسانی دارد، گفت: در سال گذشته 8  حریق در جنگل‌های استان رخ داد که ۹۵ درصد عامل وقوع آنها انسانی بوده است. در سال گذشته همچنین ۱۱ فقره آتش سوزی در مراتع استان اتفاق افتاده که تقریباً همه موارد آن عامل انسانی دخیل بوده است لذا می‌توان با آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقش مؤثر در کاهش آتش سوزی در منابع طبیعی داشت.

ضرورت اطلاع‌رسانی 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه بارش‌های اخیر موجب رویش گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی مناسب و متراکم در عرصه‌های منابع طبیعی استان شده، تصریح کرد: با نزدیک شدن به فصل گرما و خشک شدن گیاهان و وزش بادهای موسمی احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان افزایش می‌یابد. برای ارتقای سطح فعالیت‌های پیشگیری و بالا بردن توان نیروها و آمادگی آنان، مانور اطفا حریق در آینده نزدیک و با حضور نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با فعالیت‌های اطفای حریق برگزار خواهد شد.
وی تشکیل کارگروه اطفای حریق و هماهنگی با امامان جماعت روستاها، جوامع محلی، تشکل‌ها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی برای دامداران، بهره برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی را از اقدامات منابع طبیعی در راستای کاهش مخاطرات آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان دانست.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مردم هنگام مراجعه به عرصه‌های منابع طبیعی ضمن رعایت نکات ایمنی و پرهیز از روشن کردن آتش، در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی فوراً مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری یا با شماره‌های تلفن ۱۲۵ و ۱۱۰ اطلاع دهند.

بیشتر بخوانید

40 هکتار از اراضی جنگلی خوزستان سوخت

اطلاعات تازه از دلایل حریق در جنگل ها و مراتع کشور

 

 

کلمات کلیدی

آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی

سمنان

نظر شما