شناسهٔ خبر: 33365346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آبه ایران را به G۲۰ دعوت می کند

نخست وزیر ژاپن قرار است ایران را به شرکت در اجلاس گروه ۲۰ دعوت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «شینزوآبه» نخست وزیر ژاپن آخر هفته جاری راهی تهران می شود. سفر او به دلایل مختلف مورد توجه رسانه های ژاپنی، ایرانی و آمریکایی قرار گرفته است.

 

رسانه های آمریکایی بر محور میانجی گری او بین ایران و آمریکا تاکید دارند. رسانه های ژاپنی در تلاشند اخبار جدید از برنامه سفر نخست وزیرشان به تهران اطلاع رسانی کنند. رسانه های ایرانی نیز به دنبال کسب جزئیات بیشتر از این سفر هستند.

 

حالا یک رسانه ژاپنی خبر جدیدی از برنامه سفر نخست وزیر این کشور به تهران منتشر کرده است.

 

روزنامه "ژاپن تایمز" چاپ توکیو با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران از تلاش "شینزو آبه" برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده آمریکا خبر داده و نوشته است: او ابتکارهایی را به منظور آغاز گفتگوهای مستقیم ایران و آمریکا در دست دارد.

 

طبق ترجمه عصر ایران، به نوشته گزارش روز یکشنبه – امروز- این روزنامه ژاپنی: آبه تلاش دارد تنش موجود در روابط ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران را بکاهد. او بدین منظور سفری 3 روزه را به تهران خواهد داشت و در جریان این سفر با رهبر عالی ایران و نیز حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

 

آبه تلاش خواهد کرد در جریان این سفر مقامات ایران را برای گفتگوی مستقیم با ایالات متحده آمریکا در یک کشور ثالث ترغیب کند. پیشتر دونالد ترامپ در جریان سفر رسمی خود به ژاپن از تلاش دولت توکیو برای ایفای نقش میانجی بین ایران و ایالات متحده آمریکا استقبال کرده است.

 

"مومویو کوندو" پژوهشگر موسسه خاورمیانه در ژاپن در این باره به ژاپن تایمز گفته است: برای مثال ممکن است آبه از حسن روحانی برای حضور در نشست سران "جی‌بیست" که قرار است در اواخر ماه ژوئن جاری در ژاپن برگزار شود، دعوت به عمل آورد.

 

در این نشست سران 20 اقتصاد برتر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا حضور خواهند یافت.

 

"موتوهیرو اونو" دیپلمات سابق زاپنی نیز در این باره گفته است: اگر دعوت از روحانی برای نشست جی بیست امکان‌پذیر نشد آبه دستکم می‌تواند حامل پیامی از ایران برای ترامپ در نشست جی‌بیست باشد.

 

ژاپن تایمز به روابط دوستانه 7 دهه‌ای بین ایران و ژاپن اشاره کرده و از جمله نوشته در دهه 1950 که فروش نفت ایران از سوی دولت بریتانیا تحریم شد، دولت ژاپن تحریم نفتی ایران را شکست و با ارسال یک نفتکش به بنادر ایران، مقادیر زیادی از ایران نفت بارگیری کرد.

 

به نوشته ژاپن تایمز: "30 سال بعد در دهه 1980 و در زمان جنگ عراق علیه ایران، " شینتارو آبه" پدر "شینزوآبه" که در آن زمان وزیر خارجه ژاپن بود، به منظور میانجیگری بین ایران و عراق به تهران و بغداد سفر کرد، در آن زمان "شینزوآبه" جوان که منشی پدرش بود، او را همراهی می‌کرد."

 

گفتنی است، نخست وزیر ژاپن طبق درخواست رئیس جمهوری آمریکا و در پاسخ به دعوت حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان ۲۲ خرداد وارد ایران می شود. آخرین بار یک نخست وزیر ژاپنی ۴۱ سال گذشته به تهران سفر کرده بود./

 

 

نظر شما