شناسهٔ خبر: 33355228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز انتخابات در قزاقستان و انتظار برای تغییر فضای سیاسی

تهران - ایرنا - رای دهندگان قزاقستانی برای انتخاب رئیس جمهوری جدید امروز (یکشنبه) به پای صندوق های رای رفتند، انتخاباتی که فضای سیاسی این کشور آسیای میانه را بعد از حدود ۳۰ سال که قدرت را تنها یک نفر در دست داشت، متحول خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان، ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن از مردم این کشور واجد شرایط رای دادن هستند و هر نامزد ریاست جمهوری برای پیروزی در این انتخابات به رای ۱۱۸ هزار و یکصد رای دهنده نیاز دارد.

در این دوره از انتخابات، هفت نامزد از احزاب مختلف، شامل امیرجان کاسانف از جنبش میهن‌پرستان قزاقستان، تالئوتای رحیم بیک از حزب ائویل، سادی بیک توگیل از حزب اتحادیه اجتماعی، ژمبیل احمداف از حزب ملی کمونیست قزاقستان، امانگلدی تاسپیخ اف از حزب فدراسیون اتحادیه‌های کارگران قزاقستان و قاسم ژامرت تاکایف، رئیس جمهوری موقت این کشور و نامزد حزب نورآتن برای کسب مقام ریاست جمهوری با هم رقابت می کنند.
دانیار اسپایوا، تنها نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری از حزب آق ژال قزاقستان است.
نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق این کشور در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ به طور غیرمنتظره از سمت خود کناره گیری کرد و از آن زمان تاکنون قاسم ژامرت تاکایف به عنوان رئیس جمهوری موقت، اداره این کشور را به عهده دارد.
کارشناسان معتقدند، به احتمال زیاد تاکایف پیروز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان از ساعت ۷ صبح امروز (یکشنبه) آغاز شد و تا ۸ شب ادامه دارد. این انتخابات از این جهت برای قزاقستان و منطقه مهم است که این کشور بعد از حدود ۳۰ سال از استقلال تنها یک رئیس جمهوری بر آن حکومت می کرد. باکناره‌گیری داوطلبانه نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان از ریاست‌جمهوری و اعلام شدن نتیجه این مبارزه انتخاباتی فضای سیاسی این جمهوری قدرتمند و ثروتمند آسیای مرکزی متحول خواهد شد.
تحولات داخلی قزاقستان بیشتر بدان جهت اهمیت خاص دارد که این کشور، هم‌مرز روسیه و چین است و به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز، همواره زیر ذره بین قدرت‌های بزرگ قرار داشته و در عین حال دارای منافع مشترکی با ایران در دریای خزر است و البته از کشورهای حوزه تمدنی و فرهنگی ایران نیز به شمار می رود.

آساق **۱۰۸۸**۱۶۶۳**

نظر شما