شناسهٔ خبر: 33347121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشورهای عربی از فلسطین به نفع تل آویو دست کشیده اند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، دست کشیدن کشورهای عربی از مساله فلسطین و نشان دادن چراغ سبز به رژیم اشغالگر را برای این رژیم کافی دانست که تقریبا هر کاری می خواهد ضد ملت فلسطین انجام دهد. 

اين پايگاه خبري افزود، برای اسرائیل برقراری روابط دیپلماتیک کامل با شماری از کشورهای عربی اهمیت چندانی ندارد زیرا سطح کنونی روابط که شامل تفاهماتی می شود که اسرائیل «حق» دارد هر کاری ضد ملت فلسطین و مساله فلسطین انجام دهد, به نوبه خود برای این رژیم کافی است حتی اگر اعلام برقراری روابط دیپلماتیک کامل به تاخیر افتد.
برخی مواضع و اظهارات مقامات بلند پایه اسرائیلی و در صدر آنها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دولت دشمن, چنین رویکردی را ثابت می کند. نتانیاهو تاکید می کند اسرائیل امتیازی از «کشورهای عربي» در منطقه به ویژه از کشورهای عربی پیشگام حوزه خلیج فارس به دست آورد که در گذشته تصور نمی کرد به دست آورد.
یکی از کشورهای عربی پیشگام حوزه خلیج فارس در «تفاهم» با اسرائیل کشور امارات است. امارات گامهای بسیار زیادی در همه زمینه ها برداشته است از جمله در زمینه روابط نظامی, دستیابی به سلاح اسرائیلی, اجرای تمرینات مشترک, شراکت اقتصادی, تفاهم سیاسی و راهبردی و بسته ای از منافع بزرگ بین طرفین و در صدر آنها شناخت هویت دوست و هویت دشمن.
چند روز قبل روزنامه آمریکایی « نیویورک تایمز » در گزارشی فاش کرد اسرائیل به ابوظبی تجهیزات اطلاعاتی امنیتی فروخته و هواپیماهای « اف شانزده ای» را که آمریکا به امارات داده بود, بهینه سازی کرده است. این گزارش طبق معمول در رسانه های عبری بازتاب داشت و خبرنگاران و کارشناسان اسرائیلی مطالب فراوانی درباره آن نوشتند و ابعاد بیشتری از این روابط را که طبق معمول محبوس در اطاقهای دربسته است, فاش کردند.
روزنامه «معاریو» در تحلیلی مرتبط با گزارش « نیویورک تایمز » تائید کرد « یک دنیای کامل» زیر لایه زیرین گزارش روزنامه آمریکایی وجود دارد که حجم روابط پنهانی بین اسرائیل و ابوظبی و ماهیت این روابط را نشان می دهد. معاریو نوشت: « این روابطی است که می توانیم از آن ماهیت روابط ویژه پیشرفته با دیگر کشورهای عربي را » استنباط کنیم. این روزنامه می افزاید روابط با ابوظبی از بیش از ده سال قبل «زیر رادار» و زیر نظر نهاد امنیتی اسرائیل (موساد) آغاز شد که آن را کاملا پنهان کرده بود تا اینکه ماتی کوخافی تاجر اسرائیلی آن را فاش کرد. کوخافی افتخار می کند که « قراردادهای چرب و نرمی» از ابوظبی دریافت کرده است برای اینکه تجهیزاتی در زمینه امنیت داخلی و نگهداری چاههای نفت و گاز در اختیار آن قرار دهد. از جمله اسرائیلیهایی که نامشان در گزارشهای غربی در زمینه روابط با امارات آمده است, می توان از مسئولان امنیتی از جمله عاموس مالکا رئیس اسبق نهاد « امان» و ایتان بن الیاهو فرمانده اسبق نیروی هوایی یاد کرد.
یوسی میلمان تحلیلگر امور امنیتی در روزنامه «معاریو» می نویسد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بارها افتخار کرده که اسرائیل موفق شده است همکاری مفیدی با کشورهایی که آنها را « پیمان سنی» می نامد برقرار کند که شامل امارات, عربستان سعودی, بحرین و مغرب است و بالطبع اردن و مصر را نیز که روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارند, شامل می شود. اساس این « همکاری» در زمینه های اطلاعاتی و فروش اسلحه است. این امور فقط زمانی فاش می شود که رسانه های بین المللی درباره آن گزارش می دهند. به گزارش «معاریو» این روابط آشکار نمی شود « اما برای نتانیاهو و دولتش همین کفایت می کند که کشورهای سنی در قبال دریافت اسلحه و اطلاعات امنیتی از اسرائیل, از پرداختن به مشکل فلسطین دست کشیده و به اسرائیل چراغ سبز نشان داده اند که تقریبا هر کاری می خواهد انجام دهد».
درمورد ابعاد نزدیک شدن کشورهای عربی به اسرائیل و عادی سازی روابط با آن می توان به اصرار اسرائیل و عربستان سعودی بر موضوع صخره های مرجانی در دریای سرخ اشاره کرد. عربستان در این موضوع از اسرائیل می خواهد در ماموریتهای مربوط به « نجات محیط زیست دریایی» مشارکت کند. در این زمینه روزنامه «ها آرتص» دو روز قبل فاش کرد دو پژوهشگر از اسرائیل اخیرا به طرح همکاری منطقه ای با هدف نجات صخره های مرجانی در دریای سرخ ملحق شدند. این روزنامه افزود در این « تلاش تحقیقاتی که از سوئیس اداره می شود, دو اسرائیلی , پژوهشگرانی از کشورهای مشرف بر دریای احمر از جمله سودان, عربستان سعودی, مصر و اردن حضور دارند». از جمله مجامع دانشگاهی که در این « همکاری» شرکت خواهند کرد و به مبادله تجربیات خواهند پرداخت, برخی مراکز پژوهشی اسرائیلی هستند که با مرکز پژوهشهای اردن در خلیج عقبه و دانشگاه علوم و فنون ملک عبدالله عربستان سعودی همکاری دارند.

نظر شما