شناسهٔ خبر: 33325368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با وجود محدودیت امکانات و نیرو آتش در خائیز خاموش شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد طی روز گذشته تعداد 9 فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، گفت: آتش سوزی های کهگیلویه در منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد.

صاحب‌خبر -

وحید محمدی تبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: طی  روز گذشته  تعداد 9 فقره  آتش سوزی در جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

وی  با بیان اینکه  شب گذشته   پنج نقطه از مراتع و جنگل‌های گچساران طعمه حریق شد، افزود: در این آتش سوزی ها مناطق کوه دیل، کوه نارک، دریلا، خامی، کوه آبک نازمکان در شهرستان گچساران عمدتا بعه لت صاعقه طعمه حریق شدند.

محمدی تبار ادامه داد: این آتشسوزی‌ها با تلاش نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج، نیروهای مردمی و تشکلهای مردم نهاد از جمله سبزگامان  راس ساعت 2 بامداد امروز مهار شد.

وی با بیان اینکه در این آتش سوزی‌ها هشت هکتار از جنگل‌ها و مراتع گچساران طعمه حریق شد، گفت:  پس از نقشه برداری هوایی میزان دقیق خسارات وارده مشخص خواهد شد.

محمدی تبار  در ادامه با اشاره به آتش سوزی‌های شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: چند مورد آتش سوزی مزارع به صورت محدود در مناطق برج بهمنی، بی بی ذلیخایی، چاه بردی رخ داد که سریع مهار و خاموش شدند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آتش سوزی های کهگیلویه در منطقه حفاظت شده خائیز در مرز بین دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بود که به علت صاعقه  عصر روز گذشته از حوزه خوزستان شروع و نزدیک به خط راس مرزی دو استان  وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این آتش سوزی با تلاش و مجاهدت پرسنل منابع طبیعی و محیط زیست استان، شهرستان کهگیلویه و شهرستانهای همجوار، نیروهای مردمی، بسیج و هیئت کوهنوردی بهبهان صبح امروز مهار و خاموش شده است.

محمدی تبار بیان کرد: طبق آخرین بررسی‌های کارشناسی سطح آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز کمتر از ۲۰۰هکتار بوده است.

محمدی تبار در ادامه به آتشسوزی کوه خامی در شهرستان باشت اشاره کرد و  افزود:  این آتش‌سوزی  حدود ساعت 12 ظهر امروز  رخ داد که طی هماهنگی با شرکت نفت گچساران در حال اعزام نیرو با یک بالگرد به منطقه هستیم.

وی اضافه کرد: تاکنون آتش سوزهای جنگلها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد عمدتا به علت طبیعی و صاعقه رخ داده و در برخی نقاط به صورت جزئی بعلت آتش زدن پسماند مزارع و باغات بوده است.

محمدی تبار با درخواست از  ریاست سازمان برنامه و بودجه خواست که بودجه ویژه در اختیار محیط زیست و منابع طبیعی برای کنترل آتش سوزی ها قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ما از حداقل امکانات در مهار آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان محروم هستیم  و از لحاظ نیرو  و امکانات محدودیت جدی داریم.

 وی افزود: اگر نیروهای مردمی نباشند در کنترل آتش سوزی‌ها ناموفق هستیم و در واقع بدون کمک نیروهای مردمی فلج هستیم.

 انتهای پیام/82031

نظر شما