شناسهٔ خبر: 33320561 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آتش‌های فصل گرم در مراتع خراسان شمالی آغاز شد؟

حریق روز گذشته در مراتع شاه جهان شیروان را می‌توان زنگ خطری برای آغاز آتش سوزی‌های فصل گرم در استان دانست و آمادگی برای روزهای آینده را از الآن ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد روز گذشته حریق به جان بخشی از مراتع شاه جهان شیروان افتاد و به گفته فرماندار این شهرستان، ۲ هکتار از این مراتع را طعمه آتش کرد.

بنا بر اعلام امین رضا مرآتی این آتش توسط عده‌ای از مردم در ابتدا روشن‌شده و پس‌ازآن کنترل از دست افراد خارج‌شده که به این میزان از مراتع شاه جهان آسیب رساند.

 

اعزام ۸ نفر برای خاموش‌سازی حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از اعزام ۲ اکیپ برای رفع حریق این منطقه خبر داد و گفت: این ۲ گروه در قالب ۸ نفر برای مقابله با آتش اعزام شدند که با همراهی مردم توانستند منابع از گسترش این آتش‌سوزی در مراتع شیروان شوند.

 

هشدار آتش‌سوزی برای مراتع استان

این آتش‌سوزی شاید مقدمه‌ای برای اتفاقات بعدی در مراتع و جنگل‌های استان باشد. حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی طی نشست خبری خود به مناسبت هفته منابع طبیعی در واپسین روزهای سال گذشته نسبت به وقوع این آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها هشدار داده بود و خواستار همکاری مردم و توجه آنان در آتش‌افروزی‌ها در طبیعت شده بود.

وحید همچنین در این نشست با اشاره به میزان آتش‌سوزی مراتع و منابع طبیعی استان طی سال ۹۷ گفت: طی سال ۹۷ به میزان ۷۴ هکتار از اراضی طبیعی در ۱۳ مورد حریق دچار سوختگی شده بود.

 

مردم همکاری کنند

سید اصغر مطهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان نیز پس از بارندگی‌ها و بارش‌های فراوان امسال با اشاره به این خطر در مراتع استان گفته بود: خشک شدن سریع گونه‌های گیاهی واقع در مراتع استان احتمال افزایش خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: از دامداران و مردم می‌خواهیم از روشن کردن آتش در این مناطق خودداری کنند و اگر این اتفاق را رقم زدند، پس از ترک محل از خاموش شدن آتش مطمئن شوند تا با همکاری این پوشش وسیع را حفظ کنیم.

به نظر می‌رسد زنگ خطر آتش‌سوزی‌های سریالی مراتع و منابع طبیعی استان در فصل گرم سال، با اتفاق روز گذشته به صدا درآمد و در آینده‌ای نه چندان دور و در صورت عدم آمادگی نیروهای محیط‌بانی شاهد اتفاقاتی ازاین‌دست در استان باشیم.

انتهای پیام/م

نظر شما