شناسهٔ خبر: 33294712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تنش جدید میان آمریکا و چین و واکنش تند پکن

چین سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره واقعه میدان «تیان‌آن‌مین» و سرکوب مخالفان در این کشور را محکوم کرد و آن‌ را برآمده از رویکردی «استکباری» خواند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، چین سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره واقعه میدان «تیان‌آن‌مین» و سرکوب مخالفان در این کشور را محکوم کرد و آن‌ را برآمده از رویکردی «استکباری» خواند.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن امروز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای موضع وزیر خارجه آمریکا را توهینی به مردم کشورش توصیف و آن را «نقض آشکار حقوق بین الملل و قوانینی تلقی کرد که پاینه و بنیان روابط بین کشورها را تشکیل می دهند.»

در این بیانیه ضمن ابراز نارضایتی شدید و مخالفت قاطعانه با اظهارات روز دوشنبه مایک پمپئو در خصوص وقایع تیان‌آن‌مین و روند پیشرفت تحولات داخلی در این کشور از سی سال گذشته تا کنون این موضع گیری از سوی وزیر خارجه آمریکا به عنوان «رویکردی جانبدارانه و مستکبرانه» قلمداد و محکوم شده است.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در ادامه می افزاید: «هر کس از موضع بالا و با ارعاب و تهدید با مردم چین رفتار کند در نهایت به زباله دانی تاریخ خواهد پیوست.»

در بیانیه این دیپلمات بلند پایه چینی همچنین تاکید شده است: «مایک پمپئو به بهانه دفاع از حقوق بشر مطالبی منتشر کرده که مداخله آشکار در امور داخلی چین محسوب می شود. این اظهارات در واقع حمله به نظام حاکم و به چالش کشیدن سیاست داخلی و خارجی چین تلقی می شود.»

مایک پمپئو، وزیر  خارجه آمریکا روز گذشته-دوشنبه- با انتشار بیانیه‌ای ضمن یادآوری بزرگداشت وقایع سی سال گذشته در میدان تیان‌آن‌مین از افرادی که در این رویداد تاریخی شرکت داشتند به عنوان «قهرمانان خلق چین» نام برد و تاکید کرد که این افراد برای مطالبه حقوق بنیادین خود به صحنه آمده بودند.

در این بیانیه تصریح شده بود: «ایالات متحده در دهه‌های پس از این واقعه امیدوار بود که انطباق چین با قواعد جامعه بین الملل به ایجاد فضایی باز و همراه با تحمل بیشتر ایده های مخالف منجر شود اما این امید در واقع بی ثمر و بی نتیجه بوده است. چین با یک حزب واحد سیاسی هیچگونه مخالفتی را تحمل نمی‌کند وهر بار تنها در جهت منافع حزبی و نقض حقوق انسانی اقدام می کند.»

این بیانیه در سی‌امین سالگرد سرکوب معترضان به حکومت چین و هوداران دموکراسی در میدان تیان‌آن‌مین منتشر شده است. سازمان‌ها و نهادهای بین المللی و حقوق بشری شمار کشته شدگان این وقایع را که اغلب آنها از افراد طبقه کارگر و دانشجو بوده‌اند چند هزار نفر تخمین زده‌اند.

 

انتهای پیام

نظر شما